Blood Bowl 2 Anmeldelse

Blood Bowl 2 Anmeldelse

Blood Bowl 2

Blood Bowl som har eksisteret på PC i en del år og er skabt af udviklerne bag blandt andet Tour De France spilllene og Horse Race Manager , har nu banet vejen for det nye "Blood Bowl" på PS4.

Genre:, Udviklet af:Udgiver:Multiplayer:Udgivelses Dato:

Blood Bowl er tilbage efter 6 år spillet er en sammenkobling af og amerikansk fodbold i en eksplosiv cocktail af tur-baseret strategi, humor og brutalitet taget fra Games Workshop’s berømte brætspil.

er et slags amerikansk fodboldspil, hvor warhammer figurer og mennesker mødes i en brutal kamp. Spillet er udviklet af Cyanide Studios og udgivet af Focus Home Interactive. Spillet er en efterfølger af deres Blood Bowl fra 2009, som er baseret på et brætspil af Games Workshop. Spillet bruger en ny ”motor” og indeholder både solo, kampagne og multiplayer mode.

Der er otte forskellige racer inkluderet i Blood Bowl 2, Humans, Orcs, Skaven, Dwarfs, High Elves, Dark Elves, Chaos og Bretonnia. Derudover er der også en race der kaldes Lizardmen, der opnås ved forudbestilling af spillet.

Som alle andre fodbold spil, skal der vælges et sæt af spillere, som man vil benytte sig af både ude samt inden for banen. Strategisk vist er det selvfølgelig oplagt at vælge de bedste spillere til at starte inde. I modsætning til andre fodboldkampe, er det her en ond konkurrence, hvor goblinger og elvere skal smadres. Dommeren kan bestikkes, hvorved han til tider tackler folk helt uvedkommende. Spillet er latterligt, men samtidigt charmerende.

Blood Bowl 2_20150926173845

Gameplayet

Spillet kræver omhyggelig planlægning og strategisk håndværk til de forskellige positioner på banen, for det handler lige så meget om at tænke hvad modstanderen gør af træk. Man kan blive nødt til at have en ide om hvordan man vil imødegå ens træk. Kampagnen består af et stort antal spil, som er sammenkoblet med en løs historie, hvor de første spil begynder med næsten ingen funktioner til rådighed, og hvor hvert nyt spil tilføjer en eller to nye funktioner, som gradvidst giver spillere en bedre forståelse for ”gamet”.

Der er lang række regler og mekanik ligesom en brætspil, som det er udarbejdet ud fra, men det holder stadig de centrale regler fra amerikansk fodbold. Det vigtigste er jo at score flest touchdowns end det modsatte hold. For at gøre dette skal spillere stole på de turbobaseret bevægelser ved de rullende terninger.

Der er i alt 16 runder per spil og der er pause efter den ottende runde. Hver tur kan giver muligehed for at flytte hele deres hold af 11 spillere. Dette betyder bogstaveligt talt at flytte spillere på tværs af feltet, tackle modstanderen, aflevere osv. Præcis ligesom et brætspil, men de fleste handlinger kræver at terningerne bliver rullet. Fx hvis man forsøger at tackle en spiller, kræver det at terningerne bliver rullet. Det er ikke altid en fordel, da modstanderen også har en chance for at vinde på terningekastet og man selv bliver slået i gulvet.

Blood Bowl 2_20150926173915

Blood Bowl 2 er et meget fysisk spil i endnu højere grad end rigtig fodbold. I stedet for rigtige tacklinger, slag osv, kan det forårsage reelle skader. Ikke alene kan fjender blive slået ned eller bedøvet, men de kan også blive slået ud og taget ud af spillet. De kan komme til skade, eller endda dø helt. Såret spillere vil normalt blive taget ud af spillet og pådrage sig permanente sanktioner til deres statik, hvilket gør dem langsommere eller svagere, men de vil stadig være på banen frem for normal fodbold, hvor personen nok vil blive skiftet ud.

Hvis spilleren dør, så er spilleren død, det vil sige at han er permanent fjernet fra spillet. På godt jysk er det godt træls hvis en spiller dør, især hvis spilleren er i et højt niveau, fordi spillere får erfarings point i løbet af kampene. Hvis man tjener nok point med sine spillere kan man få nye færdigheder at vælge imellem, herunder bestemte tacklinger og meget mere. Disse point optjener man ved gode tacklinger og scoringer.

Teams kan tilpasses, da spillet er baseret på warhammer universet, derfor behøver et hold ikke bare bestå af mennesker, men de kan også bestå af orker, elvere og mange andre, som jeg nævnte ovenfor. Hver hold kan kun bestå af spillere af samme race og hver race har deres styrker og svagheder.

For hvert spil, kan spillere bruge penge, man har tjent fra forrige kampe til at drage fordel af forskellige frynsegoder, såsom at bestikke dommeren til urimelige sanktioner for modstanderens spillere, eller endda at have dommeren til angribe dem under kampen. Der er en masse forskellige frynsegoder, hvilket kan gøre det svært at afgøre hvad man skal bruge dem på. Derudover skal der næsten altid købes nye spillere, da spillere kan blive for gamle til at spille og har brug for at gå på pension eller hvis en spiller dør under en kamp. Dette er super humoristisk og en sjov funktion!

Blood Bowl 2_20150926183357

Spillet

Der er en god dybde i Blood Bowl 2. som ikke kan forstås uden at have brugt timer på det, sandsynligvis vil der gå et stykke tid før man begynder at forstå nuancerne i spillet. Derudover har spillet en slags historie, som kommer hen af vejen og vil gradvist introducere en til nye aspekter i spillet, som lader en til at fokusere på dem stykke fra stykke. Dette er en super god måde til at forstå spillet på, da man bliver vejledt igennem om hvordan man spiller, men det varede heller ikke længe før jeg blev træt af dette. Til tider er det også sjovere at opdage nye ting på egen hånd, hen ad vejen.

I kampagnen er der to sjove kommentatorer, som undervejs prøver at være rigtige sjove, men deres konstante tilråb under kampe og før kampe, bliver trættende i længden.

Spillet tilbyder kun en lille række af hold, nemlig otte hold man det føles så anderledes at det ikke mærkes som om der mangler noget. Mennesker er meget neutrale, hvorimod dværgene er specialiseret til forsvar og kamp. Dark elves er robuste og luskede i den måde de spiller på. Hver hold har så mange forskellige aspekter og strategier, det er det der gør at spillet sjovt!

Blood Bowl 2_20150926192614

Blood Bowl 2 er egentlig ikke et fodbold spil, det handler mere om at smadre sine modstandere, sparke fjenden, fremfor at lave touchdowns. Spillet er en anelse langsom i tempoet, men dybden til at føre ens hold længere frem på banen, kan godt trække tænder ud, da man skal bestemme, hvor hver enkelt karakter skal rykke hen. Spillet er selvfølgelig også intens da, enhver bevægelse i spillet har betydning og tilfældige chancer kan give bagslag.

Men er spillet godt? Både ja og nej, der er en række punkter der ikke er helt optimale, såsom ”Al” altså computeren. Oftest tager computeren alt for lang tid til at træffe beslutninger. Hver tur har en frist og som regel er fristen sat mellem to eller fire minutter. Til tider tager nogle spil op mod 45 minutter og der er altså virkelig lang tid for en kamp. Men spillet har mange unikke elementer og der er virkelig sjovt. Men det trækker tænder ud at vente på modstanderen skal gøre sine træk i længden.

Til sidst vil jeg lige komme ind på en anden ting der blev frustrende i længden under kampene, nemlig tilfældighedernes spil. Der var alt for mange udfald hvor tilfældighederne spiller ind og det er bare ikke fedt i længden, fordi terningkastene har så stor betydning for spillet. Men det er jo også det, det handler om når man spiller brætspil, man aner ikke hvad terningerne rammer.

Video Thumbnail

• Udemærket grafik
  • God humør