Fallout 4 Anmeldelse

Fallout 4 Anmeldelse

Fallout 4

Skaberne af det prisvindende Fallout 3, og Skyrim vender nu tilbage med Fallout 4. Og spillet viser nu hvordan "new-gen" openworld standarder skal være. Et af de mest ventede spil i flere år.

4 er et ”open world” spil, som er udviklet af Bethesda Game Studios og udgivet af Bethesda Softworks. Spillet udkom på verdensplan den 10 november og er det femte i serien. Spillet handler om at der er sket en atomkrig og efter 200 år lever man op efter at være frosset ned. Spillet foregår i Boston, Massachusetts og andre dele af New England kendt som Commonwealth, hvor ens karakter fremgår i en underjordisk bunker kendt som Vault. I modsætning til tidligere titler, foregår Fallout 4’s historie den dag, bomberne faldt den 23. oktober 2077.

Spillet starter fredligt og roligt, man starter egentlig ud med at vælge hvordan man vil se ud, mere specifikt vælger man hvordan ens næse, øje øre osv skal være og om man skal have nogle ar i hovedet.

Man lever i hyggelige omgivelser sammen med sin kone og deres nyfødte barn. Pludselig ser man i fjernsynet at der sker utrolige og skræmmende ting udenfor og derfor sætter man kurs efter at overleve. Man flygter sammen med sin kone og barn til den underjordiske bunker og derefter bliver man sat ind i nogle maskiner. Ens kone bliver sat i en maskine sammen med det lille barn. Efter noget tid vågner man op og ser ens kone blive dræbt for næsen af en, mens man er i maskinen og intet kan gøre. De tager barnet og smutter væk og herefter begynder spillet!

Fallout 4_20151109233138

Spillet handler om at gennemføre quests og erhverve sig experience levels til sin karakter. Derudover er det også valgfrit om man vil spille som first person eller tredje person, altså hvordan man ser sin karakter bevæger sig. I starten af spillet møder man en sød schæfer hund, som undervejs kan hjælpe en i kampe og gør hvad der bliver sagt, derudover kan man også få andre folk til at hjælpe en under missioner.

NPC ledsager og ens interaktion med dem er et andet område som virker stabilt. Man vil møde en række potentielle kammerater langs ens vej igennem, som man kan skifte, når tiden føles korrekt. Hver har selvfølgelig en række taktiske fordele i forhold til andre og derudover vil deres individuelle personligheder også bestemme, hvordan de ser på en over tid. Det er muligt at have op til 5 ledsagere i alt.

Fallout 4_20151110164042

Fallout 4 indfanger en foruroligende følelse af fred og perfektion i første øjeblik af Wasteland, som viser sig at være roligende forkert. Den åbne verden byder på mange underlige væsner og fremmede mennesker der vil dræbe en.

Fallout 4 producerer nogle af seriens mest mindeværdige questlines, i mange eksempler lykkes det med at få tingene ændret og forblive overraskende alligevel, dette lykkes rigtig godt i stedet for at man bliver henvist præcist hvor man skal gå hen, som ses i mange andre titler. Disse missioner findes selvfølgelig stadig, men de bevarer en vis friskhed ved at sikre man ankommer til det rigtige sted. Når man snakker med folk eller ens hund har men en række valgmuligheder for hvordan man vil svare eller snakke og det gør succesraten beundringsværdigt meget højt.

Spillets omgivelser i det nordamerikanske er farverige og flotte, virkningen af øde ruiner og ødelagte skove fremkalder en hvis skønhed.  Med sådan en overflod af skumle paletter i det moderne spil, gør at Fallout 4 formår at skabe en verden hærget af menneskehedens manipulation, der stadig ser bemærkelsesværdig ud. Voldsramte bygninger i byens centrum, frataget deres oprindelige monolitisk storhed. Fallout 4 opdeler Boston og de omkringliggende forstæder i adskilte og mindeværdige områder.

Fallout 4_20151110182319

Der er mange valgmuligheder i spillet, såsom at samle alverdens ting op fra jorden som kan være nytteløse, dog er nogle ting vigtigere end andre at samle op såsom våben, mad og jeg kunne blive ved. Det er vigtigt ikke at slæbe på alt for meget da det sænker ens fart. Derudover kan det også være vigtigt at samle mad op da det hjælper på ens liv, men det kan også være skadeligt at spise noget dårlig eller drikke forurenet vand.

Følgelig kan man også få mere liv ved at tage en ”Stimpak” eller sove. Det kan være utrolig frustrerende at være forgiftet (RADS), fordi ens generelle hp bliver reduceret. Man får RADS ved at spise fødevarer, der indeholder stråler fra fjender eller bevæger sig i områder med denne stråling. Hvis man skal slippe af med RADS, kan man bruge et medicinsk stof kaldet RadAway, derudover kan man også finde en læge og betale sig fra at blive helbredt.

Under hele spillet har man en lille slags maskine på sin arm, som bliver kaldt ”Pip-Boy”. Denne Pip-Boy indeholder en masse oplysninger, såsom ens status, level, hvilke ting man har på sig og map. Kortet virker overskueligt og er tilstrækkelig til spillets open world. Det vigtigste er, at hele kortet har en forbløffende grad af dybde, som håndlavede detaljer. Hver eneste sted i Boston har noget at gøre med, som verden engang levede i.

Fallout 4_20151112121033

Der er mange unikke detaljer ved designede bygninger både indvendig og udvendig. Der er hele tiden noget øjet fanger og ved at sikre dette, bliver spillet hele tiden underholdende. Derudover gør det rejsen sjov da der undervejs er sidemissioner, som kan gennemføres og rejsen føles ikke så lang som den måske i virkeligheden er. Hvis man fx er på vej hen til et sted for at udføre en mission, kan man støde på en sidemission fordi man er nysgerrig og det er klart, man vil gerne have det hele med. Dette kan resultere til flere timers udforskning som ikke har relevans for den oprindelig mission man er på vej til og det er det, som gør spillet endnu sjovere. Øjeblikke som disse sker igen og igen, som spillet konstant kaster tegn af.

Fallout 4 vælger næsten hele tiden til at dreje væk fra den vej man i princippet er på vej imod. Dette spænder fra mærkelig tårnhøje figurer i tågen til områder, man endnu ikke har udforsket. Ting kan bare eskalere og udvikle sig, mens man krydser Boston.

Det er selvfølgelig ikke alt det man ser i Commonwealth der er helt så kaotisk, selvom meget stadig er berørt af kaos. Boston er fyldt med mangeårige påmindelser om folks sidste øjeblikke før bomberne faldt. Nogle mere håndgribbelige en andre, men det er en fantastisk måde at fortælle historier om apokalypse uden brug af ord eller handlinger, når man går rundt i den store åbne verden.

Fallout 4_20151112204204

Nogle vægrer sig ved tanken om grufulde voldshandlinger og kriminelle handlinger, mens andre vil omfavne det. Ens beslutninger påvirker relationer og alle har deres egne ideer om hvad der godt eller skidt. Dette resultere også i at man bliver bedre ”kammerater” med nogle frem for nogle andre, hvis man fx bruger mere tid sammen med dem. Dette er imponerende, som også gør dem til at føle sig involveret i ens egne missioner.

En sjov detalje, som crafting, hvor man kan tilføje dele for at gøre sit våben eller rustning bedre, men man er nød til at have visse frynsegoder åbne, for at skabe bedre komponenter.

Der er opgaver hvor der skal fikses ting og gøre ting beboelig for overlevende. Crafting komponenter, skal anvendes og skabe paneler, døre, strømforsyninger, møbler bland andet for at hjælpe med at opretholde og udvikle fælleskaber. Man kan kun opretholde bosættelser i et ”pre ordineret område” men der er snesevis af disse områder og inden for en vis grænse kan man rippe gammel inventar, træer, lygtepæle, hegn og endda huse for komponenter til at realisere ens ideer for at gøre det lidt personligt. Dette giver en følelse som udgør en investering af tid og materialer, der vil være unik for ens spil.

Derudover kan man tildele bosætter til jobs, lige fra at høste planter til vagtposter. Man kan bruge utallige timer på at gøre sit fællesskab flot og unikt. Dette er en fed detalje og man vil jo gerne have at sine venner har det godt i ens fællesskab, ved at lave senge, have mad, vand osv.

Konklusionen

Der er mange gode ting at sige om Fallout 4, det er et fantastisk spil, hvor der næsten ingen grænser er for hvad man kan skabe eller lave. Deres indledende øjeblikke af foruroligende skønhed og sindsro vil uundgåeligt give plads til kaos, dette kaos udspringer eventyr og kampe for overlevelse.

Spillet opfylder bestemt mine forventninger på en imponerende måde. Grafikken er super flot, men så hellere ikke mere end det. Lyden fra fjender, underlige monstre eller når ens hund har fundet noget gør spillet endnu bedre, da man næsten altid ved hvor lydene kommer fra. Selvfølgelig er der nogle små fejl, men jeg synes ikke er de er store og bemærkelsesværdige.

Fallout 4_20151115223003

En ting man skal huske er at sætte autosave til hver femte minut, der kan nemlig nå at ske mange ting og hvis man lige pludselig dør skal man starte tilbage hvor man slap fra 10 minutter siden. Jeg oplevede også nogle gange at man døde og når man skulle starte op igen, blev man dræbt med det samme. Det vil sige man egentlig ikke kunne komme videre, dog kan man gå tilbage til nogle af de af “gamle” gemte data og starte missionen forfra.

Nogle fejl fik et smil på mine læber, da jeg fx er i noget vand, hvor jeg svømmer rundt og vil prøve at hoppe, hvor det virker til at man i et split sekund går på vandet. Dette er måske en stor fejl i nogens øjne, men det påvirkede ikke min vej igennem spillet. En ting man bliver lidt træt af i længden er når man skal ind af døre eller skal “fast travel” der er loading tiden desværre lidt langt håret og man bliver hurtigt træt af det. Derudover er dette spil super sjovt og der er ufatteligt mange gode timer at hente her.

Fallout 4_20151115230739

• Spillet er fuld af store overraskelser
  • Bosættelser samt crafting er sjovt