Horizon Zero Dawn - Review

PlayStation 4

Det er et spil ALLE playstation 4 ejere burde investere i hvis de er til Open World / RPG spil.

Horizon – Zero Dawn
Horizon Zero Dawn – Review

Den menneskelige evolution har med tiden tilbageudviklet sig til et jæger/samler-stammesamfund, hvis eksistens drejer sig om at overleve blandt himmelstræbende skove, respektindgydende bjergpas og en svunden civilisations atmosfæriske ruiner – mens de brutale maskiner er blevet almægtige.

Genre:, PEGI Rate:Udviklet af:Udgiver:Udgivelses Dato:

har for første gang kastede sig over et spil der ikke følger en linær tilgang til en historie, og har haft en ambition om at lave et freeroam spil, der går helt modsat vej end man tidligere har set. Før har nemlig stået for francaise serien “Killzone”, seneste Killzone Shadow Fall som udkom som et release spil til PlayStation 4. Og selv om dette spil blev modtaget godt, så vandt det aldrig den store popularitet som tidligere Shadow fall spil.
Guerilla Games havde på daværende tidspunkt også et sideløbende projekt , dette projekt var , som er blevet arbejdet på i knap 4 år, men det har været et projekt de også har satset fuldt ud på, og hvordan er projektet så blevet ?

Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn , foregår i en postapokalyptisk verden, hvor mennesket er blevet udryddet i store dele af verden, og overtaget af maskiner. Mennesket lever efter primitive standarder, hvor der leves i grupper, af forskellige typer, nogen grupper lever blot for at overleve og vil ikke dyrke krig, mens andre grupper gør alt for at slå andre stammer ihjel for at overleve og udnytte de har overtaget i form af våben osv , fælles for dem alle , er de har robot dinosaurs som fjender på en eller anden måde, og det er derfor farligt at være ude i vildmarken på egen hånd. Der er dog nogen få grupper som er blevet “udstødt” fra diverse stamme samfund af forskellige årsager.

En af de udstødte i “samfundet” er hovedkarakteren som du styre som vokser op uden forældre, og eneste person der har til at hjælpe hende er “Rast” som gør alt for at få —– til at overleve i vildmarken og træne hende op til at kunne deltage i stadfæstelsen som er en årlig begivenhed hvor vinderen får lov til at komme ind i “samfundet” igen som er styret af troende.

Du vil her efter blive sat på en masse opgaver der kan bevise de kan stole på dig,ved at sætte dig på forskellige opgaver i dette kæmpemæssige område du nu bliver sat “fri” i , men du har samtidigt et personligt mål for at finde ud af hvorfor blandt andet rast er blevet udstødt af samfundet, plus du prøver at finde sandheden omkring tilblivelsen af maskinerne der konstant dukker op og bliver mere og mere kraftige med årene, de er alle mere eller mindre kloner af datidens kæmpere i form af dinosaurs, sabeltiger og andre kæmpe dyr fra fortiden.

Selv om gameplayet umiddelbart i starten kan minde lidt om miksede sammensætninger af andre store open world titler, og kan virke lidt svært at finde ud af hvad man skal fokusere på i starten, så er det noget man hurtig finder ud af ikke er så vigtigt igen, du kan nemlig kører spillet helt som du lyster når du først er kommet ud af prologen, som blot giver dig en introduktion til de mest basale ting som overlevelse, nedlæggelse af dyr, og udnytte dine omgivelser på bedst mulige måde.

Et godt eksempel er f.eks energi systemet, normalt skal men enten samle energier på en eller anden måde, og så svare det til et boost i energi og så er den tom,så skal man finde noget nyt, men i Horizon Zero Dawn, er det bygget sådan op at man kan finde planter løbende og på den måde hele tiden gøre sine energi booster klar til en genopfyldning løbende, dog kan man også mikse sine egne drinks som giver plus energi og virker “Instant” men disse er bedst at gemme til de større kampe hvor du ikke er i et område hvor du bare kan samle små doser af energi / planter , dette er typisk i områder hvor der er mange store dyr,eller en form for boss fight.

For at komme rundt i Horizon Zero Dawn´s kæmpe verden, er der utal af måder at gøre det på, man kan vælge at “hacke/tilkoble” sig f.eks en langeløber som nok er det tætteste på en hest, og så kan du bruge den til transport middel indtil den dør, og da det er en robot så vil den blot sprænge i luften og kortslutte hvis den tar for meget skade, men samtidigt er den også din tro følgesvend så længe den er i live og prøver at hjælpe dig så vidt muligt mod fjendtlige robotter eller mennesker som du kan støde på i forskellige banditlejre rundt om. – Der er dog også den nemme mulighed at “fast travel” mellem områder af bålpladser som der er flere 100 af rundt om på kortet, du skal bare finde dem først og aktivere dem. – Disse fungere samtidigt som “Quicksave” områder og der vil som regel aldrig være fjender i nærheden hvis du spawner dem til via “fast travel”

Der er forskellige typer af fjender, som alle har svagheder og det gælder om i løbet af spilet finde disse svagheder, og tilegne både våben og udrustning efter dette, det kan ligeledes gøres på flere måder , blandt andet ved at købe det, modificere det, eller tage modifikationer fra nedlagte dyr, som har modifikationer på sig som du kan bruge på dine våben og udstyr, der er 3 elementer. strøm, ild, og frost, og en kombination af disse, med modifikations mods af mere sjældne karakter , kan gøre dine våben meget nyttige og bruges til flere end bare 1 ting, hvis du husker og modificere dem korrekt.

I løbet af spillet vil du skulle åbne op for evner, og for hver lvl du stiger får du et lvl point, og i starten kan det godt virke uoverskueligt hvad type evner du skal gå efter , men det kommer også an på hvilken måde du vil spille, spillet på , om du vil være en horder i starten så du kan sælge så meget som muligt og få “skår” som er betalingsmiddel, eller du vil kunne bruge dem på dine kamp evner, så du ikke behøver at bruge så mange ressourcer på at slå et dyr ned,osv  – valget er dit.

Grafisk

Spillet er noget nær “perfekt” og selv om anmelderen ikke har en , så har anmelderen prøvet at spille det på en til et Horizon Zero Dawn , mini-presse event som blev spillet på en 70″ Sony 4K UHD skærm, og selvfølgelig kan man se forskellen i detaljerne, men frygt ej, PlayStation 4 Standard med almindelige Full HD tv får ikke en dårligere oplevelse af det, oplevelsen af lige så livagtigt og gnidningsfrit som på 4K.

Nogen af de ting man skal prøve at ligge mærke til i spillet, er det dynamiske vejr. – Det går lige fra regnvejr, stormvejr, snestorm og skyfrit med solen bagende på himlen, uanset hvornår på døgnet det er vil du opleve noget unikt , så kan man ikke undgå at blive betaget af udsigten. Hvis man står på toppen af en klippe osv og bare prøver og stå i 10-15 minutter, så vil man se vejr forandringer og en detaljeret en af slagsen i det dynamiske vejr.

Guerilla har sluppet ekstremt flot ud af deres første open world spil,  spillet har haft en grundig udvikling og finpudsning plus der er tænkt på de mindste detaljer. Dumme fejl, som tit findes hos andre udgivelser af denne type er ikke eksisterende, og tilmed ikke kræver diverse Day 1 patches på flere GB for at rette op på dem.,de findes faktisk ikke,  som man ellers ser i andre spil som er en ny form for IP. – De 4 år de har brugt på at lave det, er vel givet ud, man kunne ikke forstille sig spillet kunne have været så stort og flot hvis det var udgivet for 2 år siden pga tidspres og deadline. Spillet er der finpudset på i alle kanter og det er måske en af de titler som faktisk overrasker for de fleste. Det er et spil ALLE playstation 4 ejere burde investere i hvis de er til Open World / RPG spil.

• Lang historie kampagne
  • Kæmpe map
  • Nytænkning