Logitech G29 – Driving Wheel Anmeldelse

Logitech G29 – Driving Wheel Anmeldelse

Fremtiden for Bilsimulator spil starter her.

Logitech G29 – Driving Wheel
Anmeldelse

Logitech G29 - er det nyeste rat til PS4, og faktisk det første Logitech kommer med til PlayStation 4 efter de ikke har ville opdatere deres G25 / G27 udgaver af tekniske årsager - Fremtidens bilsimulator starter her.

Allerede nu kan vi kalde det årets rat og årets investering.

Genre:PEGI Rate:Udviklet af:Udgiver:Udgivelses Dato:

Logitech – The Future of Driving Simulator starts here.

G29 - Sneek Peak Trailer

Video Thumbnail

Første gang jeg stiftede bekendtskab med Logitech var helt tilbage hvor jeg så det som et mærke der lavede nogen af de bedste spille keyboard på PC, med deres ergnomiske og hurtige mus, og deres ultra gode headset.

Jeg havde derimod aldrig rigtigt brugt deres rat til at spille bilspil med , det har altid endt med jeg har købt et discount til et par hundrede fordi bilspil var ikke lige min boldgade på PC. Da jeg begyndte at spille bilspil på konsol,  var det mere i “arcade” udgave som Need for Speed , men så kom Gran Turismo 2 , og der overvejede jeg at købe et rat, men det blev aldrig til noget. Jeg vidste på daværende tidspunkt det ikke var min GENRE da jeg tit så denne type spil for avanceret i opsætning, og så længe jeg kunne få min Nissan Skyliner ( som var den hurtigste bil i de første GT spil ) til at kører maks var jeg tilfreds.

Da jeg begyndte på Gran Turismo 5 på PS3, kunne jeg godt se der måtte  ske noget, man kunne tit føle en controller aldrig var godt nok til at få det sidste hevet ud af bilen i sving , eller på opløbsstrækningen.-  Bevares, man kunne sætte manual gear på , men der manglede stadig det  sidste touch for at komme perfekt ud af et sving i online løb , så man tit haltede bagud i løb hvor hastighed ikke var afgørende, men derimod måden man skulle manøvrer på i svingene.

Jeg satte mig for næste gang jeg skulle have et spil der var simulations præget måtte jeg nok hellere investere i et rat , og det gjorde jeg.. blev tiden hvor jeg fik fat i et kvalitets rat til PlayStation. Og da Logitech ikke lavede nogen til PS4, var det faktisk det første officielle rat til PS4, og tilmed faktisk lavet med DriveClub som salgsargument. Og det blev Thrustmaster.

Mange har undret sig over hvorfor LOGITECH ikke kom med et rat til PS4, eller ihvertfald opdaterede deres G25 og som kostede mange penge og som mange havde brugt mange tusind kroner på, men det var simpelt. Softwaren og  “signaturen” var ikke muligt at integrere via en evt software opdatering. Men i foråret kom logitech så med den gode nyhed det første rat til PS4, et rat der skulle få selv de daværende rat til at se ud som discount. Rattet hedder noget så simpelt som G29 – Altså en opgradering i navn , men samme serie som tidligere.

Det kan du læse om på de næste par sider.

Da jeg modtog pakken modtog jeg den ikke som 1 pakke, men 2 pakker – Den ene kom med postbudet som omdeler breve, mens den anden kom med pakkeposten senere på dagen.

Pakke nummer #1.

  • Pedaler
  • Rat
  • Strømkabel

Pakke nummer #2 

  • Indeholdte blot “Gear Shifter”

Da man får pakket det hele ud og skal sætte det op kan man allerede mærke på vægten, at det her er KVALITET, og det er ikke legetøj. Selve det at samle det er faktisk ret nemt, man kan skal bare tag sig tid til at sætte det fast og ikke mindst sørge for man ikke er for lang væk fra PlayStation når det sættes op.

Maks 4 meter, da ledningen fra rattet til PlayStation er 4 meter, derefter skal man sørge for at have en form for stikdåse eller en stik kontakt i nærheden hvor man har rattet, da det skal bruge strøm. Og allerede her vil man hvis man har haft andre ret se forskellen. Normalt er det nok bare at tilslutte USB og så vil den få det strøm den skal bruge til rattet, men fordi Logitech G29 har en enorm motor i skal den bruge en seperat motor.

Hvis man bruger et bord f.eks sit stuebord, skal man være opmærksom på det skal være minimum 1 – 2 CM tyk ellers kan det ikke klemmes fast, ellers kan man måske finde en tynd bog eller andet og sætte i mellem.

Men i forhold til andre rat, er alllerede et at skrue det på en enorm lækker ting, der er nogen “tryk” skruer som trykkes på for oven, og så popper der et håndtag op , så man skruer det på for oven og ikke i bunden som man ser med andre rat. Og det gør det derfor let at skrue fast, har man derimod Gear Shifteren ( som er tilbehør ) skal man have et lidt tykkere bor. Dette skal nok nok nærmere svare til 3 cm og det er ekstremt vigtigt denne bliver skruet ordentlig fast, et kan betyde man kommer til at rive den af bordkanten hvis man river for hårdt, som man højst sandsynligt kan komme til hvis man i kampens hedde skal lave bakgear ( kommer senere i anmeldelsen )

Når det er sket, sætter du strømforsyningen til strøm, sætter USB kabel i PS4, og starter din PS4. Du vil opdage når din PS4 starter op , at rattet kører rundt, det er en slags “autokalibrering” og det skal den gøre. Og nu er du klar til at kører race.

Testen

Jeg valgte at starte op i “Project Cars” , fordi det er en af de 2 spil til PS4 der har fået en opdatering til netop G29 og dets funktioner.

Som det første går jeg ind i options og kalibrere det , både med rat, pedaler ( inklusiv kobling ) og vælger at bruge “Gear Shifter”. Her efter vælger jeg at prøve lidt “Free practice” og i første omgang vælger F1 , bare for at se hvordan gearskift fungere med en gearstang. Det er trods alt den klasse hvor man skal skifte gear hurtigst og bruge alle tænkelige funktioner som bremse, kobling osv på hurtigst muligt margen.

Og det virker helt efter hensigten, jeg kører direkte ud af banen, fordi Forcefeedback slår til, og ganske enkelt ikke lader mig svinge, pga den høje fart uden egentlig at bremse ned i tide, og her slår det mig, at det er jo ikke som at bruge en controller, plus jeg jo har alt slået fra af hjælp.

Det går op for mig at jeg reelt er et vane menneske og derfor lige skal vende mig til at bruge rat + gearskift + kobling som faktisk aldrig er brugt i et bilspil ud over blot gearskift.

g29-racing-wheel-top

Jeg prøver mig derfor frem, og finder ud af hvor koblingspunktet er på bilen plus, jeg stille og roligt lærer hvor feedbacken er og slå tll.

Den feedback kan rent faktisk kan hjæpe en gevaldigt i de skarpe sving der end måtte være , men også med til at gøre den i forvejen gode kører oplevelse man får med Project Cars meget bedre. Der er utal af indstillinger der kan laves løbende via den +- knappen og så er det godt der er en “reset” knap midt på rattet så man kan altid kan trykke på den og få “reset” tilbage til vejen.

Generelt set er det her et rat der SKAL bruges rat til har jeg  efterhånden lavet mig overbevise, det holder ikke at sidde på et stuebord hvis det ikke er tilpas højde og det samtidigt kan tåle at blive rystet godt og grundigt, fordi det er hvad der sker med bordet hvis du har max feedback på og vi snakker om 920 graders forcefeedback og ikke 360 , det vil sige rattet bliver altså kastet lidt rundt hvis man kører galt og skal rette bilen op igen.

Ergonomien

Ergonomiske rat er en ting der er , og har meget at sige når en bilspils entuiast skal købe et rat, og derfor er der nok mange der ikke har kigget sig om efter et andet rat, selv om der findes mange rat. F.eks dem Thrustmaster laver, men forskellen på dem og så det her, er du får altså meget mere rat, og meget mere modstand i rettet, og tilmed en gearskifter der føles noget så naturligt når man fræser ned af Le Mans langsiden ( den uden kurve ) med 400 km/t og skal skifte ned i gear når du er ved at nærme dig 500 meter tilbage af første sving til højre,

Det føles naturligt, gearskift virker naturligt, og ikke mindst koblingen og bremsepunkterne virker naturlige, nåt fu laver et hurtigt gearskift til et lavere gear ,mens du samtidigt træder på bremsen. Denne er øvrigt ikke bare en der skal trædes i bund, men som i en rigtig bil virker lidt strammere så man ikke bare blokere.

På næste side i “Opsummering” tar jeg de vigtigste punkter og samlet konklusion af rattet.

Selv om jeg ikke har prøvet så mange rat igennem tiden , så vil jeg absolut kunne anbefale dette. Follk der stadig klynger sig til det lille håb at deres G27 får en opdatering ( selv om det ikke sker ) kan med god grund sætte dette til salg. G29 vil nemlig koste mere og vil hive pengepungen i stykker.

Det ved man vel allerede hvis man har et G25 / G27,  de kostede over 2500,  mange af dem ligger stadig i den prisklasse,  da de stadig kan bruges til PC og PS3, og mange sætter en ære i at bruge ordentlig rat som holder længe og er meget ergonomisk.

Hvis du spiller mange bilsimulator spil både på PS3, PS4 og PC kan du med god samvittighed købe G29 da det dækker alle 3 platforme , og du kan endda via Logitech Gaming Software indstille det til specifkke spil og profiler som bruges og aktivers hvis du bruger rattet på PC.

Der er en grund til at Logitech har valgt at ikke opgradere deres tidlgiere udgaver. Det er netop for at folk skal have mulighed for at købe et nyt rat, som vil i mange officielle bilsimulator spil, blive officielt anbefalet. Project Cars og DriveClub er bare nogen af de nyere spil, samt F1 2015. Det er for spilleren , der vil spille simulator spil som de SKAL spilles, og som udviklerne har tiltænkt det skal spilles.

Der skal dog tages højde for prisen , det er et dyrt stykke legetøj, rattet er set op til 3500 kroner og det er uden Gearskifter boksen, som altså skal købes seperat og koster omkring 500 kroner. Man skal også være opmærksom på de omgivelser man bruger det i / på kan holde til de rysteture det giver. Kan det ikke det skal man ihvertfald overveje at få fingre i et PlaySeat, gerne et der er bygget til Logitech G29 og så vil jeg tro man hurtigt kan komme til at bruge næsten 5000-6000 kr, men det kan være en investering, hvis man er meget til bilspil.

9.1

Næsten Perfekt

Ergonomisk - 9
Styring - 9
Installation - 9
Professionel - 9.5
Profile photo of Svend Rugaard
Skribent / Admin af PlayStationforum.dk - Elsker Gaming, og spiller alle typer spil, PS One var min første PS og PS4 er min seneste investering. Gaming er en god måde at slappe af på.

Mistet adgangskode

I følge EU lovgivning skal vi pr 1. September 2015 oplyse dig hvad cookies bruges til og kræves for at bruge sitet. flere informationer

For at få den bedste "Browsing oplevelse" og i henhold til EU Cookie loven skal alle website pr 1 september 2015 oplyse om brugen af cookies som det kræver for at have en konto.

Close