NIOH Review

NIOH Review / Anmeldelse

Flot og udfordrende RPG spil , som kan matche Bloodborne og Dark Souls

NIOH

NIOH er skabt af Kou Shibusawa, som er co-founder af KOEI TECMO. - Træk sværdet, og rejs ud i Japans blodige Sengoku-periode – en æra hærget af krigsførende stater og onde kræfter i spil – og skær igennem landet som den herreløse samurai William

Genre:, PEGI Rate:Udviklet af:Udgiver:, Multiplayer:Udgivelses Dato:

Da , kom som beta sidste år, blev mange meget overraskede over spillets formåen, specielt fordi det unægteligt satte folks holdning til og deres DynaSty Warriors serie i et nyt perspektiv. Bevares, Dynasty Warriors er en klassiker, og ikke mindst deres måde at håndtere multibattles på slagmarken, med noget nær “hack´n´slash” som selv ville få Kratos til at være misundelig over antal af fjender han ville kunne hacke midt over. Men mens Dynasty Warriors og hele måden det fungere på har vundet indpas i Europa de seneste par år, så har det en meget lille fanskare desværre, men det er nok mest pga dets Japanske Originalitet, som mange mennesker stadig ikke har tilvænnet sig.

Selv om jeg er stor fan af at prøve noget nyt, har Dynasty Warriors serien, både bragt glæde, men også skuffelser pga ensformigheden, men det sælger, og det ved KOEI TECMO, og deres måde at bruge deres map system på virkede også ganske fint på Dragon Quest Heroes – som de også var med til at producere.

som har stået for selve udviklingen af spillet, kender de fleste nok primært fra spil som Dead or Alive, med et stort fokus på kvinders svulmende og gøende fordele , og har man ikke prøvet det så er man ihvertfald ikke nysgerrig efter et “sexede” spil 😀

Men nu har KOEI Tecmo gået andre veje, ihverttfald har medstifteren af KOEI været med til at producere sit første spil siden Pokemon Quest fra 2012, og egentlig blot hans 27 spil siden 1995, hvor han primær har været producer i 7 af dem, alle titler der har været udgivet til Gameboy, og PS2.

NIOH, er derimod et spil i en genre der er meget kendt for Dark Souls, og Bloodborne fans, nemlig et Action / RPG spil, som sætter dine evner på prøve på godt og ondt, fordi du skal ligesom i Bloodborne og Dark Souls, undlade at dø.

Du vil ikke kunne undgå det i starten uanset hvad du gør, men du har derfor muligheder for at genstarte ved diverse poster som du skal finde, men som i de 2 ovennævnte spil, får du ikke dine ting tilbage, eller den gemmer det ikke som udgangspunkt med mindre du finder i dette tilfælde din Guardian igen, som typisk er det sted man dør.

NIOH ligger ud med du skal finde ud af hvad der er sket på et slot, men før dette skal du vælge hvilken typer karakter din spiller skal være , præcis som tidligere nævnte spil, her skal du som det første kæmpe dig ud af et slot, hvor du er taget til fange, og allerede her lærer man basic af bevægelser og styring, og lærer de første ting at kende, men selv om det er en “Tutorial” så er det ikke helt let, det er derimod som denne type spil, altid fjender der er markant stærkere end din karakter.

Spillet er flot, og selv om man til tider synes tingene virker lidt dysters, så er det stadig en del af charmen ved spillet, det holder dig rent faktisk mere vågen og mere på dupperne end du måske ville hvis du ikke skulle fokusere på hvor fjenderne er

Du skal allerede her bruge dine evner og reaktion mønster til at nedkæmpe de første fjender og finde diverse opgraderinger, og finde nye våben, hvor på man til sidst finder vejen ud af slottets mørke fangekælder , men allerede her møder du den første boss, som kan virke som en stor mundfuld så tidligt i spillet, men for at komme videre skal man klare den, og du skal derfor have stor tålmodighed med at finde bossens svaghed, når det er lykkedes,ser man en cut-scene, og så starter man på stranden som man gjorde i demoen da der var de betaer sidste år., og her efter så er det bare i gang med at komme længere end det.

Spillet er ultra svært, og havde du svært ved at  finde ud af Dark Souls III f.eks og Bloodborne, så vil du måske have lige så svært med dette , dog er der lidt nemmere at komme ind i kamp systemet, end du kunne i de spil, plus du har mulighed for at ændre måden du styre dine våben på , og kampstillingen, som kan give dig fordele og ulemper, og du skal derfor så vidt muligt benytte dig af de våben der er bedst til de pågældende kamp formationer, indtil du har fundet ud af hvad de gør, der er nemlig 4 måder og kan du finde ud af at kombinere dem under en kamp, vil du få det en del lettere at holde en kombi i gang uden at du bruger din mands udholdenhed for hurtigt, og derved undgå at din livs måler falder fordi du ikke har mulighed for at beskytte dig , eller strafe tilbage.for at undgå slag.

Spillet er flot, og selv om man til tider synes tingene virker lidt dysters, så er det stadig en del af charmen ved spillet, det holder dig rent faktisk mere vågen og mere på dupperne end du måske ville hvis du ikke skulle fokusere på hvor fjenderne er. Men bare kigge ud i horisonten og se dem på afstand og bruge dine afstands våben som pile og buer, dog kan disse være en fordel på nogen fjender da det kigger dig en fordel at slå nogen ihjel på afstand uden de rent faktisk ser dig, men også et problem hvis de opdager dig og du ikke kan håndtere dine pile f.eks.

Spillet er ligeledes byggede sådan op, dør du vil din “Guardian” som er en du selv vælger i starten, men kan skifte imellem jo højere lvl du kommer, denne vil beskytte din grav indtil du finder den igen, dog kan man også kalde den tilbage, men det vil koste dig arimat som er “gudernes” betalingsmiddel for at få den tilbage, dette kan nogen gange være en fordel, hvis du har fået samlet en masse ting op , og ikke fået “bedt” til guderne i et stykke tid, men det kan også være en fordel at selv lede efter din grav ( igen der hvor du døede sidst ) da du derved får både de ting du fandt første gang inden du døede, men også de nyere ting med i din “backpack” når / hvis du finder den igen, og får husket at vende tilbage til dit bede tempel.

Dette kan dog også være frustrerende, men ikke desto mindre ret effektik, du kan tilmed “udfordre” andre playstation spillere der er døede et sted, og få fingre i de ting de har i deres grav som er synkroniseret med PSN, og kan derfor være din vens grav du plyndre, og derved få bedre ting.

Du kan tilmed i områder du har det svært ved prøve at summon venner eller udefrakommende til dit spil for at hjælpe dig og din kamp mod overlevelse hvis du ikke er helt så godt udrustet som du måske havde håbet.

NIOH skal absolut prøves, og NIOH kan meget vel give KEOI TECMO den respekt de fortjener , igen selv om de ikke er store i EU, så er der store i Japan, og ikke mindst pga Team Ninja´s formåen til at bruge deres ekpertise fra blandt andet Dead or Alive serien, og få lavet noget så realtisk grafik som spillet har taget i betragtning af de har sørget for ekstreme flotte cut scener, som er realistiske at se på, men klar urealistisk i handlng, men hvilket computerspil er realistisk nu om stunder ?

• Flot og hektisk spil
  • Udfordrende
  • Lang levetid