PES 2016 Anmeldelse

PES 2016 Anmeldelse

PES 2016

Pro Evoluton Soccer har altid stået i skyggen af FIFA, men denne gang har Konami valgt at ændre på det. Denne gang vil der være dynamisk vejr, realistisk boldføling, og mange flere finesser end tidligere set i PES

Den prisbelønnede spilserie er tilbage, fyldt med nye features i dets 20’ende års jubilæum.

Konami er endelig klar med deres fodbold spil, nemlig PES 2016. Dette spil er en direkte konkurrent til FIFA. I mange år har FIFA været det førende fodbold spil på markedet og er det stadig, men inden for nogle få år mener Konami at de kan hamle op med konkurrenten FIFA. Efter min mening kræver det meget arbejde hvis de skal hamle om mod dem, da der stadig er mange licenser der ikke er styr på.

Det moderne fodbold i dag handler meget om fysik og teknik, men det er også det der gør fodbolden smuk og det skal siges at PES 16 har gjort et rigtig godt stykke arbejde.

Pro Evolution Soccer 2016_20150919190514

Hver eneste samspil mellem spillerene på banen påvirker gameplayet, både den ene eller anden måde, om man styre en lille og eller stor spiller. Dette resultere selvfølgelig i at de større spillere er stærkere og er sværere at få ramt på end de mindre spillere. Som oftest er de ”store” spillere en del tungere, men de er også vigtige for ens hold, både strategisk da de er gode til at holde på bolden og vinde hovedstøds duellerne.

I PES 16 handler det meget om at læse spillet og være et skridt foran. Derudover er det selvfølgelig også et ”must” at have hurtige spillere på banen, som kan skabe tempo i kampen. Det visuelle spil er massivt, hvert resultat er dynamisk, når spillere snubler, scorer mål eller noget helt tredje. PES 16 har gjort et godt stykke arbejde når det omhandler grafikken. Spillet er blevet mere markant og flydende, dog stadig lidt bag efter FIFA, men dog meget tæt på!

Den største effekt af den forbedrede grafik og reaktionsevne mærkes i spillets driblinger. Takket være den dybe statistik system, har PES været gode til at fremvise spillernes stilarter, dette er noget af det bedste jeg har hidtil har set. Hvis man bare har lidt kendskab til den moderne fodbold verden og de kendte ansigter fra fodbold banen i virkeligheden, kender man også fodboldspillernes udtryk, løbemåde og teknikker. Som jeg benævnte før, føles driblinger utroligt godt. I det øjeblik man modtager bolden med fx Messi, ved man at man styre en speciel spiller, som er god med bolden.

Pro Evolution Soccer 2016_20150921164040

Defensivt giver spillere dig værktøjer til at håndtere øjeblikke, som når man holde X nede til at spore en spiller og man vil automatisk lave en tackle, hvis man er tæt nok på. Man kan selvfølgelig også udfordre manuelt, men for at få succes i forsvaret kræver det at man ved, hvilken løsning man vil bruge og hvornår.

Derudover synes jeg desværre at ”Al” godt kunne være lidt mere aggressiv eller smartere med tilgangen til at forsvare. Alt det supplerer grundlæggende gameplayet glimrende, hvis dette blot blev forbedret ville det være yderst fornøjelig at spille på banen.

Efter at have spillet FIFA i utallige timer, er det selvfølgelig lidt en omvæltning at spille PES. Trods alt synes jeg spillet fungere udmærket. Jeg vil dog altid være FIFA fan, men det skader bestemt ikke at prøve nogen andre former for fodbold spil. Dog synes jeg at spillet går en anelse langsomt og når man tackler virker det som om man næsten altid rammer bolden, det virker som om spilleren kun går efter bolden, selvom man måske går efter manden i nogle tilfælde.

Pro Evolution Soccer 2016_20150919223207

PES 16 har taget et skridt i den rigtige retning, spillet ser godt ud, der er dog en klar nedgang i detaljeringsgraden, når man fokuserer på gameplayet. Kommentatorerne er super gode og når der bliver skudt udefra er Peter Drury helt oppe og køre. Der er dog ikke den store kemi mellem kommentatorerne, Peter Drury er en del mere højtlydende end Jim Beglin, som er ret så afdæmpet. Dette fænomen kender man egentlig også fra danske kommentatorer, den ene er altid lidt mere fremme i skoene end den anden. Desværre virker det til at de er blevet indspillet i to forskellige rum når de speaker.

Master League har været et område, hvor der mangler dybde, ligesom fra FIFA karriere mode, men det er trods alt meget godt. Menuerne er overkommelige, man føler man er leder, beslutningerne man tager, har indflydelse på holdet. Spillere vil tale deres sind og bringe ekstra merchandise salg, baseret på deres status, som er en sjov lille detalje. Transfers er mere logisk, men der mangler stadig noget, hvor man er i stand til at forhandle med spillere direkte, end blot med klubben. Store transfers fejret med en pressekonference gør spillet super fedt. Der er dog ingen ordentlig træning aspekt, som man har adgang til, dette er lidt skuffende. Da det ville have givet det et lille pift, så man kunne holde øje med om spillere gjorde det godt til træning.

Derudover er der ikke de store ændringer, herunder den populære myClub som fik debut sidste år. Det er sat op på samme måde, men præsentationen er bedre og der er en god nivellering, der opfordrer en til at bruge eksisterende spillere i stedet for at købe nye. Dette er hovedsageligt PES version af det som man kender i FIFA som hedder FUT, men dog mere afbalanceret.

Dog er myClub yderst interessant at spille, det er en del lettere at få ”gode spillere” i forhold til FIFA’s FUT. Dette er selvfølgelig en fordel at have nogle enkle gode spillere til at starte med og der er en massere sjove timer at hente her. Der er både mulighed for at spille online og mod computeren. Som man kender det fra FUT, kan man spille sig op i divisioner, her starter man i division 12 og skal kæmpe sin vej op i divisionerne. Jeg har spillet en del FUT i FIFA og her er PES endnu en gang meget bagud efter min mening. Men det er trods alt meget underholdende at spille.

Pro Evolution Soccer 2016_20150922184554

Nogle aspekter har brug for arbejde, men PES 16 formår stadig at skabe nogle underholdende fodbold kampe. Master League er forbedret, udmærket gameplay. Konami har gjort et godt stykke arbejde i år. Påvirkningen af spillernes måde, som de håndtere kampene på er virkelig godt.

Dog synes jeg stadig at manglen på licenserne er et utroligt stort problem. Hvis man fx spiller som Arsenal, hedder man i dette tilfælde ”North London” og har orange trøjer som hjemmebane trøjer. Det er bare ikke det samme, som hvis man spillede FIFA. Følelsen og realiteten forsvinder lidt, det er bare ikke det samme. Faldet af gameplay visuals og mangel på en aggressiv Al virker lidt halvhjertet. Dog skal det siges at PES 16 har rykket sig og det er bestemt i den rigtige retning.

Video Thumbnail

• Godt gameplay
  • Flot grafik