The Talos Principle – Deluxe Edition Anmeldelse

The Talos Principle - Årets bedste oplevelse.

The Talos Principle – Deluxe Edition

Forstil dig en verden, hvor menneskerne ikke eksistere, men gud styre verden, og du som robot skal finde den "røde" tråd for at få svaret på eksistens grundlaget for menneskeheden.The Talos Principle, er et remake af PC udgaven, der netop gør dette. Et puzzle spil der ud over at være smukt, også sætter livet i perspektiv.

Genre:PEGI Rate:Udviklet af:Udgiver:Multiplayer:Udgivelses Dato:

The T-A-L-O-S Principle, er et ret atypisk spil, det er det man kalder et filosofisk puzzle, hvor du skal udfører en masse komplekse og anderledes puzzles i en fremtid hvor gud styrer verden, menneskeheden er uddødet, mere eller mindre, men inden dette skete har robotter også været en del af denne verden, og det er endt med en robot har fixet sig selv, på en måde, som gør den tænker rationelt, og selvstændigt.

Gud har derfor sat nogen prøver op for den, eller er det blot en virtuel verden er spørgsmålet, du vil løbende udfører en række puzzles, der kan minde lidt om Portal 2, hvor det logiske ikke altid er det korrekte, og det mest usandsynlige måske rent faktisk er svaret på din gåde.

psf_TheTalosPrincipleDeluxeEdition01

Du vil fra starten af i en gammel ægyptisk verden, løse simple gåder som vil give dig adgang til “tårnet”. Det kan virke ret simpelt i starten, og løse disse gåder, men du finder hurtig ud af der er mere mellem himmel og jord end det umiddelbart giver sig ud for. Du vil løbende blive konfronteret med gåder fra en computer, som skal overbevises om du er menneske, men samtidigt får du også en del information om fortiden, og hvad der er sket.

Denne computer vil hvergang du løser gåder komme med nyt input, men samtidigt virker det også som om du rent faktisk bliver stoppet af en form for firewall. – Det betyder du for at kunne komme vider i spillet , må finde svar i de små områder du befinder dig i hvor der kan være skjulte beskeder gemt rundt omkring, som kommer til syne med en QR-kode som du som robot kan dekrypterer.

psf_TheTalosPrincipleDeluxeEdition02

Du vil løbende modtage en masse tetris lignende brikker som er forskellige farver, og har du samlet x antal af disse brikker skal du bruge dem til at åbne for døre til nye verdner, der vil give dig endnu mere udfordring. – Det lyder jo ganske simpelt, men der er bare et stort MEN … brikkerne har også nogen funktioner til andre ting, nemlig at åbne op for nye hjælpe midler der skal få dig til at løse opgaver der kræver du kan flyve korte afstande, klone dig selv, eller låse op for hemmelige kamre.

psf_TheTalosPrincipleDeluxeEdition06

– Deluxe Edition, er noget af det flotteste spil jeg faktisk har prøvet i mange år specielt når an tænker på genren, og tar vi sværhedsgraden på dette kan dette spil godt være et frustrerende spil, men du får et spil der ud over at være rent ud sagt “pisse” svært , så får du også et spil der er så gennemført når vi kommer til de graffiske detaljer.

Det gamle ægypten med kæmpe pyramider , den græske kunstneriske storhed i 99.9% tilstand, med billeder der er scannet direkte ind.og derfor vil mange græske, romerske og andre oldtids kunstneriske ting være 99,9 % identiske med virkeligheden.

The-Talos-Principle-scanning

Spillet kan anbefales af den eneste grund, at du får et spil der vil bringe dig nærmest “unlimited” timer, før det er gennemført, og din kamp for at klare hver eneste puzzle der er for at komme videre og finde vejen til “tårnets” top.

Samtidigt, er spillet, noget nær unikt i måden spillet lader dig påvirke af “gud” som man hører engang imellem, men også fordi spillet egentlig også kan give dig et “puds” med hvad du ser i forhold til hvad du rent faktisk skal kigge efter, et eksempel på en gåde kan ses i videoen under her. Hvor jeg gennemfører en af de mere komplekse gåder, hvor man skal bruge sine omgivelser på at finde svaret og nøglen til brikken.

Spillet kræver din fulde opmærksomhed og selv om du ikke har tid på hvad du laver, så vil det være bedst at gennemfører en gåde færdig mens du stadig er “in the zone” fordi nogen af gåderne er så komplekse,  og samtidigt så lange at man kan glemme hvad man har gjort.

Et af de ting der er exceptionelt ved spillet er du kan lave gåderne i den rækkefølge du vil, så du er ikke bundet til at skulle gennemfører dem i rækkefølge, men det vil dog nogen gange være umuligt at klare nogen gåder uden diverse hjælpe værktøjer, men alt dette kan man løbende se på skiltene man kan se som fungere som “vejvisere” , har du fået en gået klaret vil der være kryds over den, og samtidigt vise hvilken “tetris” brik du har fundet.

Som jeg har nævnt før og som jeg har skrevet i andre anmeldelser er musik ret så vigtigt for nogen spil, og et spil som det her, er musikken det samme uden den ville du måske føle du rendte rundt i en tom verden uden nogen form for liv, men musikken der kører i baggrunden , stemmerne der snakker til dig blandt andet fra “gud” som prøver at forhindre dig i et løse opgaver nogen gange, gør spillet på dette punkt også er helt exceptionelt. – Og om det er voice changer de har brugt, eller personen der spiller “gud”, har virkelig en autoritet i sin stemme så du er ikke i tvivl om hvem der er gud.

psf_TheTalosPrincipleDeluxeEdition04

Min samlet konklusion af dette spil, er det er et must-have for spillere der f.eks har PC versionen, eller kan lide spil med mere udfordring end normalt. Du vil ikke kunne gennemfører dette spil på 1 dag om du så sad 12 timer i streg, med mindre du har en tendens til at kunne løse gåder og er medlem af mensa.
Spillet kan anbefales uden forbehold, og vil faktisk mene det er en af årets bedste titler i sin genre.

• Udfordringer i højeste klasse
  • Gennemført til mindste detaljer i grafik