Thrustmaster T80 – Review

Thrustmaster T80 – Review

Rat & Pedal
Thrustmaster T80 – Review
Thrustmaster T80 – Review
Genre:Udviklet af:Udgivelses Dato:

T80 er en af de første der blev lavet til PS4, forskellen på den og Thrustmaster RS er at Thrustmaster RS har Force Feedback i en større omfang end Thrustmaster T300RS har. Thrustmaster havde ligeledes op til DriveClub Release udgivet en speciel “DriveClub” edition men denne er ligeledes en T80, som var det første officielle licenseret til PS4. Og det er sket efter LOGITECH har droppet konsol markedet og det er der mange tro fans af G25 serien kede af. Men tudetiden er slut, der findes erstatninger.

(Bemærk videon i toppen er T400)

Thrustmaster T80 er en af de billigere udgaver, men da vi snakkede med Thrustmaster havde de ikke RS udgaven på lager så derfor nøjes vi med T80 udgaven, som faktisk er en god start for folk der ikke har haft rat før men meget gerne vil prøve det af, men samtidigt ikke bruge for mange på et evt fejlkøb.

Kassen indeholder :

– Pedalsæt ( 2 pedaler )
– Rattet
– en RJ11 ledning samme type man rent faktisk brugte i gamle fastnet telefoner.

thrustmaster-T80-1

 

Opsætning / Tilslutningen

Det første man gør er at finde et stykke bordplade som er tilpas tyk, gerne 6-10 cm i tykkelsen, og som kan tåle at blive lagt i “spænd” da man skal sætte rattet fast der og så låne det fast med skruepladen der er under rattet. ( Har man f.eks et glasbord som jeg har , så kan det være en fordel at tage et viskestyk og måske et National Geographic blad som har en tilpas tykkelse og tilpas blødhed så du ikke kommer til at spænde det for hårdt. )

Her efter sætter man pedalerne under bordet, og fører ledningen ( RJ11 ) fra rattet til indgangen der er foran på pedalerne. Til sidst fører man så USB ledningen fra rattet, og tilslutter det til USB indgangen på PS4. ( Ledningen er 4 meter lang så burde være lang nok for de fleste )

Test(erne)

Rattet lyser så rødt, og du kan nu bruge det. Jeg testede det i det nye bilsimulator spil ( Project Cars ) som måtte være det mest optimale spil at bruge det på ud over driveclub som det jo oprindeligt var bygget til.

Og efter en lille kalibrering i menuen gik jeg igang, og allerede fra start kunne jeg mærke den forskel der er at bruge en controller vs rat, også selv om det var go-karts. Jeg prøvede så at ændre indstillingen til 100 Procent Manuel opsætning som jeg aldrig spiller med i et bil spil med controlleren, og her mærker man det samme det er et rat man sidder med, føling af de hurtige formula biler er helt anderledes. Man føler man er mere med i spillet end man gør normalt, og rent faktisk er det første gang jeg virkelig føler jeg spiller “simulator” da mit 48″ TV samtidigt gør oplevelsen endnu bedre.

Efter noget tid, vil jeg teste det af på et andet bilspil nemlig “The Crew” og netop det spil har jeg spillet næsten 150 timer i, med standard opsætning, med controller. Jeg ændrede derfor styringen til hardcore.  noget der normalt fik min skyliner som “bane” bil til at flyve rundt i svingene fordi controlleren ikke har helt samme følsomhed, som et rat, og det skete som regel konstant på grusveje før jeg nåede 200 km i timen. Første test blev kørt på  Little Eagle Speeddrome som er typisk 410-415 km/t i topfart og kun 20 graders sving. Men det var jo ikke en udfodring eller en ordentlig test.

Skruedelen

Skruedelen

Jeg vil lige prøve 2 udfodringer , for at se hvordan håndteringen på hardcore ville være med henholdsvis Rally udgaven af skyline og togt udgaven af samme mærke, det er trods alt en rally bil mere eller mindre, og missionen “Landmark Tour” som tar 4 timer ( Har jeg klaret på 3 timer og 23 minutter med controller ) fik jeg presset ned på 3 timer og 15 minutter. Jeg fik altså konkluderet at Rally i alt muligt tærren med en bil der er bygget til at lave hjulspin i svingene ikke var et problem. Derefter tog jeg fraktionen mission “Flygtningen” hvor man kører fra New York til grænsen mod mexico en mission der tar omkring 30 minutter rundt regnet, hvis man tar alle offroad mulighederne der er. Tit har det været sådan i The Crew , kommer man først ud på de store sandbanker i Las Vegas ørken eller klitter og bilen lander kan den være svær at holde lige , men det lykkedes mig endda med mindre skade end normalt fordi jeg havde bedre kontrol over den.

Komforten

Rattet er lavet af plastik hele vejen igennem, selv pedalerne er lavet af hårdt plastik, men det har virkelig ikke nogen betydning. Det er nemlig  holdbart og det finder man også ud af når man kører de mere intense løb i både The Crew og Project CarsJeg har f.eks trægulv ,og frygtede faktisk lidt at pedalerne pga den meget tynde “gummi” bund ville være for lidt “modstand” og ville få pedalerne til at skride når man bremser og gaser op hele tiden, men det skete ikke, og jeg kan ikke forstille mig at det vil være et problem på et gulvtæppe. Du skal derfor kun koncentrere dig om at styrer bilen og rattet.

Mulighederne

Rattet har 2 “håndskiftere” hvor man skifter gear på højre og venstre side af rattet, disse sidder lige under hvor du holder på rattet, og de er rat praktiske og nemme at bruge når man skal skifte gear, hvis man kører med manuel gear.IMG_1060

Rattet har også samme funktioner som en PS4 controller der er en knap til “SHARE” og “OPTION” og på venstre inderside af rattet er der “D-PAD” controllerne, så du har mulighed for at styre menuer osv der. Dog er R2 / L2 og R3 / L3 midt i selve “ringen” altså på selve rattet, og de er ikke helt så tydelige at se, men de er der.

Udvidelses muligheder ?

Der er faktisk ikke nogen til T80, så hvis man har overvejet at lave en “racerstol/game-stol” med gearstang, og kobling , så skal du nok hellere overveje T300 eller Ferrari Serien fra Thrustmaster.

t80-vend-rundt

En ting som ikke er en udvidelses mulighed men en modifikation, er at du kan skrue pedalerne af og vende dem modsat hvis det er mere optimalt for dig, det kan f.eks være hvis du har strømper på når du spiller , eller hvis du f.eks som skrevet før har en “bil-gamer-stol” der kan det måske være en fordel at have pedelerne op da du jo næsten “ligger” ned i sådan en. – Kan lige vise et billede fra “DriveClub Eventet” vi var inde og besøge sidste år der havde de netop dette rat og en gamer setup.

20141006_075828401_iOS

Samlet konklusion

Dette rat kan stærk anbefales til folk der kan lide racerspil, men ikke vil ofre så mange penge, eller måske ikke går op i det med liv og sjæl, og til folk der måske stadig venter på en opdatering til Logitech G25. Det sagde Sony allerede inden PS4 udkom “last-gen” rat vil ikke og kommer ikke til at virke på PS4 med mindre fabrikanten har fornyet sin licens og det har Logitech ikke. Og det gælder også G27 modellen. Så er du i tvivl så køb dette rat i første omgang. Er du hardcore bilfanatiker så overvej måske hellere at købe T300 serien i stedet for, men uanset hvad så vælg “Thrustmaster”.

Der er iøvrigt en lille knap på siden hvor du kan vælge at skubbe den til venstre så kan du bruge det på PS3, og logisk nok til højre så er det på PS4. Så du kan bruge det til begge konsoller.

Iøvrigt Thrustmaster laver også HEADSET til PS4 som vi også har haft tilsendt fra Thrustmaster læs Simon´s anmeldelse af det her :

8

Skal prøves

Profile photo of Svend Rugaard
Skribent / Admin af PlayStationforum.dk - Elsker Gaming, og spiller alle typer spil, PS One var min første PS og PS4 er min seneste investering. Gaming er en god måde at slappe af på.

2 Kommentarer

  1. Profile photo of ras

    Hey. Kan dette rat eller andre bruges uden pedaler ? leder efter et rat vor man ikke nødvendigvis behøver pedaler. men kan give gas og bremse på selve rattet.

    Report user
    • Profile photo of Svend Rugaard

      Hej Ras – Umiddelbart skal du kunne det på alle rat , der er jo nemlig stadig de almindelige PlayStation Knapper på selve rettet, men de er ikke altid bygget til det i måden knapperne er sat op på. Men du kan sådan set bare indstille spillet til at bruge den pågældende knap f.eks X som til er accelration eller R2 men da R2 og L2 typisk ikke er placeret som på en controller må du vende dig til at bruge en anden knap i stedet for.

Mistet adgangskode

I følge EU lovgivning skal vi pr 1. September 2015 oplyse dig hvad cookies bruges til og kræves for at bruge sitet. flere informationer

For at få den bedste "Browsing oplevelse" og i henhold til EU Cookie loven skal alle website pr 1 september 2015 oplyse om brugen af cookies som det kræver for at have en konto.

Close