God of War : Ascension - Review

: Ascension er en slags “Epologi” som fortæller hvad der er sket FØR 1, og uden at lave diverse spoilers for dem som ikke har prøvet serien, så omhandler det , som har måtte lave en aftale med den oprindelige “God of War” eller på dansk “Krigsguden” Ares.

Intro :

Spillet starter med en kort intro film der fortæller om Ares, og Furies søstrene, og samtidigt fortæller hvem Furies søstrene er. Her efter kommer man ind i en menu som er ret nem af navigere i, der er “Single Player” – “Multiplayer” og så “Extras” som indeholder credits af dem der har lavet spillet og videoer der viser hvordan de har lavet spillet osv.

Starter man single player for første gang er eneste mulighed at starte “New Game” og vælg Easy, Normal og Hard i sværhedsgrad, men frygt ej, der er skam Titan mode, men denne åbnes først når spillet er gennemført. Og som noget nyt har man også mulighed for at vælge “Chapter” når man har gennemført spillet, hvis der er nogen ting man måske lige ville prøve igen, eller man vil gå efter diverse relics.

Historien :

Plottet starter omtrent lige efter den spartanske hær har lidt store nederlag, og i et split sekund har Kratos måtte ty til guderne i sidste øjeblik hvor den spartanske hær stod til at blive udryddet. Som den hærfører Kratos er, så tæller kun sejre, koste hvad det vil.

Kratos laver en aftale der indebærer mere end han havde forudset, nemlig at hele hans familie (hans kone og barn) må lade livet og det resultere i at Kratos bliver en meget bitter mand, der intet har at tabe. Det er så her Ascension starter.

Historien starter med Kratos er fanget af en af søsterne “Megaera’s” som håner kratos, med sin ikke helt velskabte krop , da hun besider 6 ben, og har den evne at udskille parasitter der kan indtage hvilken som helst og gøre dem aggressive, og ikke nok med det så mangler hun en arm. Kratos bliver hånet af Megaras, mens han er bundet fast med kæder og er uden mulighed for at kunne forsvare sig lige ind til .

Græsk Mytolgi Trivia (“Megaeras”som er blandt søsterne “Furies” som også er Tisiphone , Alecto og den mest kendte Afrodite og disse søstre er i følge den græske mytologi ældre end jorden selv, og eksisterede før guderne og titanerne. Og samtidigt med det så besidder alle overnaturlige kræfter som ingen normal menneske kan overgå.)

gowascesnsion_screens_chainedintro_720

Historien starter med Kratos kommer fri fra sine lænker og derved kommer i sine første overlevelse kamp mod det overnaturlige. Efter en hæsblæsende start hvor man egentlig ikke helt ved hvorfor man starter i den situation og hvorfor tingene i verden omkring sig er som de er. Og ikke nok med det så efter en lang hård kamp i starten så ender Kratos med at få nogen hallucinationer om tingene måske ikke er helt så slemme som de ser ud til, det er dog kun et par minutter dette er tilfælde.

Efter dette , så sker der ting og sager, man får et flashback til 3 uger tidligere, og så begynder tingene allerede nu at give fingerpeg om hvorfor man starter spillet som man gør.

Man starter med at få af vide at Kratos bliver jagtet af søsterne furies i Ares navn, fordi Kratos ikke har overholdt sin aftale, og samtidigt er en underlig person som senere viser sig at være et afkom af en af Furies søsterne og Areas, begyndt at hjælpe Kratos for at gøre alt for at han kan slippe de bånd han har måtte have med Ares efter hans aftale.

Kampene bliver voldelige og man møder en del fjender løbende fra den græske mytologi som Juggernauts som er en elefant med personlighed, og disse modstandere er ikke helt lette, og det kræver at man få brugt det nye kamp system som kræver din reaktion og din måde at styre kampenes gang på meget mere personlige.

Eksempelvis skulle man i  de gamle God of War spil  afslutte de lidt mindre bosser, så var det som regel med Kryds / Bolle og Trekant som ville afslutte disse kampe men det er ikke tilfældet her. Her skal man faktisk selv styre afslutningen på modstanderen ved at læse hvordan fjenden bevæger sig.

Du har samtidigt også mulighed ud over dine “standard” Blades of Chaos mulighed for at samle diverse våben op som kan være alt fra spyd til kæmpe mukkert.  Disse vågen giver mulighed for at få et hurtigt slag ind, og give dig ekstra orbs (energien du bruger til at opgradere dine evner eller Blade of Chaos), eller rent faktisk redde dit liv hvis fjenden er tæt på dig,  Eksempel kan ses under her.

Man vil i løbet af spillet mester dette nye kampsystem, og faktisk er det en de lettere end det man er vant til og måske også mere brugervenligt for den nye spiller.

I løbet af spillet løber man også på en del puzzles, og disse puzzles kan som altid være en hjernevrider, hvis man ikke tænker over hvad for evner / våben man har fået i løbet af spillet, jeg personligt sad fast i en puzzle langt inde i spillet, da jeg ikke rigtig tænkte over den mest simple ting. Det var sådan en puzzle hvor man tænkte “Hvorfor gjorde jeg ikke det fra start af” .. og så glemmer man ikke den evne som fik en videre.

Kampsystemet og evnerne

Mulighederne for spilleren med Kratos er som vi plejer at kende det, han får diverse våben og evner som kan hjælpe hans vej rundt i det gamle Grækenland, og Kratos er trods alt et menneske, der intet har at miste,og det i sig selv gør ham til en magtfuld person. Kratos ikke er bange for hans modstandere, men derfor skal han stadig have hjælp fra guderne.

I løbet af spillet får man låst op for kræfter fra Ares som giver Ild, Zeus som giver Lyn, Poseidons som giver muligheden for at fryse ting og kunne svømme under vand uden at skulle trække vejret, og ikke mindst evnen fra Hades, der sender sjæle fra underverden op og skader dine fjender.

Græsk Mytologi Trivia : Zeus er Konge af guderne, Poseidon og Hades er hans brødre, og i følge græsk mytologi så blev disse 3 uvenner, og det endte med at Zeus blive konge af guderne og himlen, Poseidon blev havets gud og Hades blev gud af underverdenen (Helvede). Ares er søn af Zeus og betragtes som den største og farligste gud da han er meget brutal. Og var ikke altid i good standing med Zeus og resten af guderne.

Der ud over er der 3 nye ting, som blandt andet er amuletten fra Uroborus, som kan vise om et object kan laves eller ej, eller kort sagt , hjælpe dig med at ødelægge store ting, som kan stå i vejen for din kamp, eller destruere det. Og så er der Oath Stone of Orkos, som gør at bliver man låst fast af en fjende kan man bruge den og slippe fri.

Til sidst men ikke mindst “Eyes of Truth” som kan se igennem den sorte magi som Furies søstrene bruger for at holde Kratos i en tilstand som viser tingene mere rosenrødt end de rent faktisk er.

SP01

Sværhedsgrad :

Sværhedsgraden i spillet er selvsagt afhængig af den sværhedsgrad du vælger når du starter spillet. Er man ny indenfor God of War eller “Hack´n´slash” spil skal man nok ikke gå i krig på hard med det samme, dels kræver det du lærer kampsystemet først, dels er nogen fjender ikke lige til at bide skeer med.

Det der kan gøre det svært selv på “Easy” eller “Normal” er at der er nogen puzzles  i spillet, som kan være ret svære at gennemgå. Der er nemlig nogen evner du får låst op ret sent i spillet, som skal bruges, og har man ikke vænnet sig til at bruge de evner endnu, så kan nogen puzzles godt tage en del tid. Personligt, sad jeg fast i Kapitel 25, og det var ikke fordi jeg ikke brugte de evner jeg havde, jeg brugte dem bare forkert.

Holdbarhed :

Spillets holdbarhed er lang specielt hvis man er typen der går efter trofæer. Der er nogen trofæer der kræver du kender banerne ud og ind f.eks er der nogen der kræver du  f.eks ikke bliver ramt af noget ild, eller du kommer ned fra et sted uden at dø, og det gør at man til sidst hvis man går efter trofæerne i spillet vil have mange flere end de 10 timer ca det nok vil tage i en første spillegennemgang på Normal.

Multiplayer delen :

Det har desværre ikke være muligt at prøve multiplayer delen op til denne , da serverne ikke er online endnu, men ligeså snart de er online vil vi lave en separat anmeldelse af dette og derfor vil karakteren i denne være udelukkende baseret på single player historien.

multiplayer

9