AC4 – Black Flag anmeldelse

Historien bag Assassins Creed

Assassins Creed serien startede helt tilbage i 2007, hvor man startede med at være Altair, dog uden egentlig at være det, han var nemlig en forfædre til Desmond som via et Abstergo projekt blev muligt at genopleve hans historie via DNA , det forsætte så yderligere i AC2 , AC : Revelation og AC : Brotherhood, men her styrede man den måske kendte AC spiller, nemlig Ezio.

Da Ezio bliver gammel og dør i Revelations så regnede mange med måske var serien slut, men det var den ikke Ubisoft kom istedet frem med AC3, hvor man styre Desmonds forfader, som er halv mohawk indianer og halvt englænder, det kommer til at være et eventyr, der foregår omkring den amerikanske uafhængighedskrig mellem USA og England, dog blev dette spil taget imod med blandet følelser, dels havde den mistet den rigtige AC ånd samtidigt. Samtidigt var spillet ekstremt fejlfyldt og tungt at starte på, og ikke mindst så dør Desmond til sidst, og det betyder også at det originale koncept i AC egentlig er slut man har jo ikke Desmond mere til at opleve hans forfædre med ?

AC4BF_SC_SP_01_IIconicPose_Edwardtcm2199992

Historien I AC4

Som nævnt før, så dør Desmond så historien i AC4 skal have en indgangsvinkel der giver mening, og det finder man ud af fra starten, man har nemlig opsnappet DNA fra Desmond blot minutter efter hans død, og nu er Abstergo en stor international koncern der har masser af teknologi til at finde frem til blandt andet Desmonds forfader, som hedder Emne 17. Der nu er der flere der arbejder med at få hevet historie ud af Desmonds DNA. Du bliver overtalt af Abstergo til at være med til at infiltrere Tempelridderne, men samtidigt har Abstergo en skjult dagsorden: at finde et observatorium, som efter sigende skulle give uanede kræfter.

Denne gang er det så tilbage til 1715, hvor man styrer piraten Edward Kenway. Han er født i Wales, og kommer fra en helt anderledes baggrund, end man er vant til fra Ezio og Altair. De kommer fra Mellemøsten og Italien, Det betyder det er en helt anden stil i dette spil. Man er Pirat og det gør at alt man kender fra Assassins Creed, virke ret ubetydeligt, men det er det langt fra, ved at snyde lære man nemlig at være Assassins og dermed  alle de ting andre Assassins forfædre kunne og mere til. I forhold til tidligere er forskellen fra dette spil til de øvrige i serien, at dette er et stort open world landskab, hvor man sejler med sit skib imellem diverse øer, kapre skibe samtidigt med man også skal gå på land for at skabe uro der kan skaffe sig oplysninger om personer og skatte, som kan lede en til det før omtalte observatorium.

Historien i AC 4 er rent ud sagt, mere action end Stealth.

ACGA_SP_53_E3Toy_SearchingForMap_EmbargoJul22_9amPSTtcm21106237

Spillets graffik

Spillets graffik er ekstremt flot og selv om vi ikke har prøvet PlayStation 3 versionen, så er vi ikke i tvivl om mange af elementerne, hvis man sammenligner med videoer at effekterne er langt bedre og flottere på PlayStation 4, specielt når man er på havet, eller når man skal fange hvaler osv.

Detaljerne er så flotte at man ikke kan undgå at sidde og beundre det en ekstra gang. Dog er der stadig, som man har oplevet før i AC spillene, at  når man går rundt, så kan personer pludselig dukke frem når man nærmer sig det områder hvor der er en form for begrænsning på hvor mange mennesker / elementer der kan være i billedet på engang.  Det er dog ikke noget irritationsmoment, sådan er spillet bare og sådan har serien altid været, men det er små detaljer.

Selv de mindste ting som krabber, der render rundt på strandkanten er meget detaljerede og det gør bare man ikke er i tvivl om hvad det nu er for et væsen man kigger på.

Et andet eksempel på den flotte grafik er når det er stormvejr, det virker ekstremt realistisk at se tyfoner der er midt ude i det caribiske hav, hvor man opholder sig. Selv lyn og bølgerne er realistiske at se på hvis man sammenligner med dokumentar udseendelserom orkaner, storme osv, ja selv bølgerne er så skræmmende at se på når de kommer og ved at smadre dit skib, og man forstår næsten hvor farligt det var at være sømand dengang.

Lyden

Lyden i AC4 er også god, og effekterne og de små sømands viser ens besætning synger, mens man sejler er meget forskellige (Dog kun hvis du får samlet diverse sangviser op når du er på land ) og lytter man efter teksten, så er det ret underholdende sømandsviser man får stukket i hovedet.

Måger der skriger, vandet som skvulper mod ens skrog, eller bølgerne der raser i stormvejr , alt dette er detaljeret og meget realistisk at hører på.

ACGA_SP_55_CaribbeanSea_HarpooningSharkAttack_EmbargoJul22_9amPSTtcm21106234

Styringen i spillet virker lidt svær at komme i gang med i starten specielt på skibet fordi man har så mange forskellige muligheder og skyde muligheder når man får det opgraderet, så det er nogen ting man lige skal vende sig til, men det fungere generelt rigtigt godt og fungere upåklageligt når man kommer ind i det, og det at styre skibet er også simpelt, blot sæt sejl tryk  :KRYDS:  en gang for at sætte hastigheden lidt op og flere gange for at sætte fuld fart på, og det samme når man skal stoppe det igen der trykker man bare  :CIRKEL:

Spillets Gameplay

Det at styrer at piratskib er i sig selv ikke noget specielt, men når man styrer det og skal i kampe, så er det noget helt andet, det gælder om at kende skibets begrænsninger, og styre uden om forhindringer, og samtidigt kende smutvejene omkring diverse små øer, og det at der er “Fast Travel” muligheder ved at indtage små øer, gør at spillet kan gøre det en del lettere for en, hvis man skal fra Punkt A på kortet til Punkt Q som måske er HELT modsat, har man så været så smart at indtage nogen mellemliggende øer, så kan man fast travel til dem og så forsætte derfra til Punkt Q.

Et element der også er kommet igen, er det at man kan rekruttere skibe man vinder over i søslag til ens flåde, og som i AC : Brotherhood, hvor man kunne sende Assassins ud på missioner i andre lande, kan man gøre det samme med disse skibe, og det er en god måde at skabe sig en masse relaer, som er den tids penge,og skaffe en masse andre ting som rom, sukker, diamanter osv. som man kan sælge og opgradere sit skib med.

Ud over at sende sine skibe ud til alle verdenshjørner på plyndringstogter, kan man også hjælpe ens venner på sin venneliste, hvis de er ude på togter der tager mellem 5-10 timer i rigtig tid, dem kan man hjælpe med at sejler  hurtigere, så togter der kan tage op til 10 timer,måske “kun” tager 6 timer, og det kan give dig belønninger til dit eget skib når du skal lave søslag med din flåde.

Multiplayer delen er som den altid har været man skal bevæge sig rundt og dræbe nogen mål, som er andre spillere, men der er kommet en ny multiplayer mode som hedder ulveflok, det er en slags co-operative spil hvor man samarbejder i 8 baner og sammen skal nedlægge nogen mål, denne mode er ny i AC : Black Flag, og den er samtidigt en slags online tutorial for dem som ikke er så hardcore til online delen, da online delen godt kan gå hen og blive ret så vanskelig hvis man ikke er så hurtig på knapperne, specielt fordi det hele drejer sig om stealth og hurtighed frem for lige på og hårdt.

Multiplayer mangler derimod en pirat kamp som der er i singleplayer med skibe, og da over halvdelen af tiden foregår på et skib i single player ville det umiddelbart være logisk at der var sådan et mode med i multiplayer, enten som en co-op del eller blot en slags alle mod alle del, men det har Ubisoft af en eller anden grund udeladt, og det gør multiplayer delen mindre attraktiv, hvis man ikke har kunne finde gejsten ved de forgående AC multiplayer dele, og det er synd.

Spillet er som skrevet i starten testet på PS4, og hvis det er fremtiden for AC serien så har AC en god fremtid i møde, specielt efter AC3 var en “no-go”. Det at man har en “openworld” at lege i gøre at spillet har rigtig mange timer man kan lege med uden det bliver kedeligt, det kan tilmed sammenlignes med deres anden titel Farcry 3, hvor man kunne bruge mange timer bare på at rende rundt og tage outpost og  jage dyr osv. for at få skind og opgraderinger til sine våben. Og der er altid en hval mere der skal fanges, havet har uendelige muligheder.