The Golf Club – Anmeldelse

“Welcome to “The Club”  ( bliver nævnt som “TGC” i anmeldelsen ) – det er den besked man får når man starter spillet, og det er ret formelt må man sige, og spillet “”TGC”” er generelt set også formelt.

Golf har altid været en Gentlemans sport så at sige, det er en sportsgren der bruges af mange til at slappe af med og har altid været betragtet som en “snop” sport når diverse forretningsmennesker bruger dette som afstressning i hverdagen, lige så vel som nogen bruger det som sin levevej og tjener $$$ på det når de udøver denne form for sport.

Man er vant til at se spil som PGA Tour / Tiger Woods som er omgivet af store officielle licenseret turneringer fra golfsportens champions league ( PGA Tour ). Det har i mange år ikke rigtigt været noget alternativ til disse spil, ud over diverse “mini golf” spil som er udgivet gennem årene.

“TGC” er det første alternativ til golf genren , siden EA droppede Tiger Woods og PGA Tour spillene, og det har nok været et tomrum for speciel disse golf fans, fordi så var der jo ikke noget alternativ, men det har HB Studios udnyttet, og har lavet deres egen golfsimulator, som rent faktisk tager de bedste ting fra golfspillet hvor alt det kører i dit tempo, og intet andet.

Og en sidste detaljer er at dette spil er det første der rent faktisk er blevet godkendt til at kører “Cross-Platform” design, det vil sige det folk laver på XboxOne, og PC kan spillere på også bruge og omvendt

Spillet “”TGC”” så første gang dagens lys i offentligheden sidste år som værende et eksklusivt next-gen spil, og derfor har man fra sidelinjen af også fulgt lidt med i udviklingen, fordi hvordan skulle et spil med det simple navn “”TGC”” kunne hamle op med tidligere golf spil ?
Svaret er ret simpelt det kan man hellere ikke, men man kan lave et spil der kan spilles af selv rookies inde for genren og hvordan gør man det ?

The Golf Club
Man tar 1 stk next-gen maskine, man udvikler en grafik motor som kan gengive en masse flot grafik og så sørger man for der er en simpel styring. Og så laver man et spil der er bygget på det sociale aspekt hvor konkurrence mennesket i alle niveauer vil kunne være med. Lige fra Lille Peter på 7 år til Gamle Gerda på 70.

Det er denne simple “formel” HB Studios har brugt på “”TGC””, og det har de sluppet ret godt fra.

Dog skal man lige vende sig til den måde spillet er bygget op på, der er nemlig ikke nogen decideret Tutorial når man starter spillet,  og det kan man godt undre sig lidt over de første par gange man render rundt på golf teen og putter og skyder med sin driver. Men man lærer det hurtigt.

“Sociale Aspekt” i spillet.

Det store “Sociale” spillet kan give dig er rent faktisk ikke det at du kan invitere folk til en runde golf, fordi det kan man simpelthen ikke, men du kan stadig spille “live” mod folk på din venneliste, uden i egentlig er i samme spil.

Det kan lyde ret kringlet og virker umiddelbart ikke som noget “Socialt” spil, men det er det faktisk, man kan f.eks spille mod alle personer der har spillet “TGC” på netop den course du nu spiller på, men dette er der jo hellere ikke noget socialt i kan man sige, og her er svaret faktisk nej det er der ikke.

Det sociale aspekt i spillet kommer rent faktisk ved at man kan f.eks vælge og starte spillet op samtidig, og så joine samme Course, og f.eks sætte en omgang “party chat” på og så følges af og du vil kunne se alt hvad din ven skyder ved et hul og omvendt, og denne funktion hedder “live” funktionen.

Den er lavet for at fortælle en af dine venner rent faktisk spiller samme bane som dig. Jeg prøvede denne funktion, og det virkede rent faktisk godt på denne måde , da man ikke skulle afvente til det blev ens tur, man kørte bare parallelt med hinanden på alle hullerne.

The_Golf_Club_08

Min kammerat og jeg valgte bare at følges ad og når min ven var færdig med sin runde, ventede han bare på jeg var færdig , selve resultatet blev nemlig registreret som vi spillede mod hinanden.

Han skulle så lige lave noget i 10 minutters tid og kunne derfor ikke lige spille, så spillede jeg bare et par huller videre, og han kunne så hoppe ind i spillet igen, forsætte hvor han slap, og kunne se de slag jeg havde brugt på de efterfølgende 2 huller, så derfor er spillet “Socialt” indirekte og det er en meget god og anderledes måde at spille mod hinanden på. Ingen stress, ingen timer der tæller ned, ingenting der stresser en videre til næste runde.

Create´n´Share

Det koncept blev mange mennesker bekendt med da Littlebigplanet udkom til PS3 i tidernes morgen, det var nemlig nok en af hovedårsagerne at spillet blev så populært, fordi spillet i sig selv, var ikke det vilde, men pga denne funktion var der HELE tiden nye ting der kunne klares, og uendelige mange baner.

Det er samme koncept “”TGC”” kører på, HB Studios udgiver baner hele tiden, mens brugerne også kan lave deres egne baner, og f.eks lave en 18 huls bane, og så linke dem sammen til en turnering, lidt ligesom LBP hvor man lavede noget på månen, man kunne så linke dem sammen med baner man lavede rundt omkring på planeten.

The_Golf_Club_32
Det er der så også en del der har benyttet sig af , og ligesom i LBP er det MEGET forskelligt hvad skaberne har af fantasi og andet, og det er tilmed også folk der laver baner der faktisk kan køres igennem og unlocke trofæer, og de laver banerne sådan at man umulig kan misse trofæet, igen ligesom i LBP med diverse multipliers med bobler osv. mulighederne i spillet er rent ud sagt uendelige.

Apropos uendelige så er der også uendelige spille muligheder, man kan vælge at kører en omgang med 18 huller, eller også kan man vælge at spille nogen af de officielle turneringer, eller vælge og kører en hel Tour på officielle baner, lidt ligesom PGA Tour osv, og det kan du gøre lokalt, sammen med op til 4 venner, eller single player og konkurrere mod dine venners ghost hvis de allerede har spillet den pågældende game mode, eller bare konkurrerer mod tilfældige menneskers ghost.

The_Golf_Club_46

Jeg oplevede en officiel udgivelse af en Tour der var 1720 huller der skulle igennem og jeg startede rent faktisk med at spille den, blot for at se om hvor mange spillere der havde spillet den igennem, og satte mig for som mål at først stoppe når jeg kunne se at ingen havde nogen score efter f.eks 200 huller, og det endte med jeg spillede 300 huller eller godt og vel 7 timer ( Som jeg ikke spillede i en kører, man kan nemlig lukke spillet ned og forsætte hvor man slap sidst )  og først på 4 turnering i den pågældende tour var der ikke nogen modstandere at spille imod hverken ghost eller live, og det gjorde det så lidt sjovere fordi nu var jeg jo lige pludselig den person, andre skulle sammenligne deres score kontra min ( Mange slog den senere hen ).

Styringen i spillet er let, – Man bruger R3 til at skyde med , blot ved at trykker ned og op, så bruger man L1 og R1 til at vælge golfkølle med, og så kan man bruge Shooting Modificer til at kalkulere hvordan ens skud skal være som f.eks en høj, lav eller blot normal bold , det er f.eks en fordel at bruge en høj bold hvis du er tæt på hullet men du også kan se at der er lidt vind så ens golfbold ikke mister retning men stadig kun skal f.eks 50 yards frem, så udnytter man den simple matematisk regel jo højere vinkel der er på jo kortere kommer slaget, og jo lavere vinkel jo længere kommer slaget indtil man når til grænsen af 45 grader mere eller mindre så vil ens slag blot lige lette lidt fra jorden og lande hurtigt igen, men måske bare trille ford skuet er kraftigt.

Landing-20140814-0044
Grafikken i spillet er også lækkert at se på selvom man dog nogle gange støder på nogen træer der minder lidt om papskabeloner, men det er også kun ovenfra det ligner det når man ser den pågældende bane i fugleperspektiv, men ellers er alle omgivelser ekstremt godt lavet, om du spiller i en ørken eller i det snerige alper, det er flot uanset hvad, og så er der mange lækre detaljer i baggrunden som f.eks rådyr der står i skovkanten og nærmest nedstirre en som hjorter og den type dyr gør når de er opmærksomme på noget. – Man kan også opleve hvaler / Spækhuggere familier svømme rundt i havet hvis du spiller i nærheden af havet, eller tilmed bjørne.

Sidste nævnte mødte jeg lidt midt på golfbanen, og først troede jeg egentlig det var en decideret fejl , men det fandt jeg ud af til sidst det var det ikke , dog var bjørnens måde at reagere på nok en lille fejl, fordi den bevægede jeg kun meget kort, og tog et skridt af gangen selvom jeg stod  lige bag ved den, men da jeg skulle se om det var en grafik fejl, tænkte jeg , sker der overhovedet noget hvis jeg skyder min golf bold lige i dens bagparti, fordi var det meningen at den skulle reagere på det så var det ikke en fejl og ganske rigtigt jeg skød golfbolden på den og den faldt om og døde og lignede et bjørnetæppe man har liggende foran kaminen i sin bjerghytte i Aspen.

Samlet konklusion af spillet.

Dette spil er helt klart værd at få fingre i hvis man er til denne type spil, og kan lide spil hvor man kan hygge sig med nogen venner som er på besøg, da man kan spille op til 4 på samme playstation,  bare er golf fan af golf spil generen, eller blot vil udvide sin horisont og tør prøve kræfter af med spil der ikke er fra kendte udgivere som HB Studios ikke er. HB Studios har ramt “hole-in-one” på dette spil når det kommer til nytænkning, men samtidigt så mangler der stadig at man kan invitere folk ind i sit eget spil direkte frem for man skal joine samme golf bane og spille parallelt med hinanden.

Spillet fejler ikke noget graffisk overhovedet, og selv om jeg oplevede nogen crash på brugerskabte baner ( Som måske var lavet med lidt for mange ting på som fik min PS4 til faktisk at larme på blæseren som jeg aldrig har oplevet med nogen spil på PS4 overhovedet ) man kan blot håbe dette er noget de får rettet til i en patch, så det graffik der skal være på banen har en form for validator for ikke at man får crash. Eller også er det fordi det er crossplatform og kan evt være lavet på en PC f.eks som er det eneste der kan være mere kraftig end PS4, da Xbox1 ikke er ligeså krafit

Spillet lever ganske enkelt længe for personer der vil prøve nye baner hele tiden fordi som nævnt er der uendelige muligheder i dette spil. – Spillet får 7, og det er faktisk kun fordi den multiplayer funktion skal optimeres mere og blive mere social end den er, og samtidigt ville det faktisk være sjovt hvis man kunne købe ny køller , eller golf bil så man kunne kører fra hul til hul nu der er så mange andre flotte og autentiske ting i spillet.

Det jeg oplevede med bjørnen jeg nævnte tidligere i anmeldelsen optog jeg på video, og den kan du se oven over anmeldelsen.

Har du spillet The Golf Club ?

7