The Evil Within Anmeldelse

ake-su-minimalne-poziadavky-pr-image-556
Intro:
The Evil Within er endelig landet på hylderne og det er tid til endnu en gang at træde ind i Shinji Mikami’s gyser verden.
Mikami er selvfølgelig mest kendt for at være manden bag de første Resident Evil spil tilbage i tidernes morgen så der er et ganske godt grundlad for at lave et succes spil af en gyser.

Det lykkedes dog ikke rigtigt desværre.

Plot:
Spillet starter stærkt ud og kaster dig ind i en interessant og kaotisk start, hvor du som spiller ikke ved hvad der præcist foregår.
Man spiller politidetektiven Sebastian Castellanos, der sammen med to af hans kollegaer, bliver kaldt ud til hvad der tilsyneladende er en massakre på et sindssygehospital. Efter meget kort tid på dette hospital vågner man dog op hængene fra et loft med en, ikke særlig hyggelig gut vandrene rundt.

Her slipper man dog selvfølgelig ud fra og inden man rigtigt ved at det, sniger man sig rundt i en skov, enden gemmer man sig eller tager kampen op mod nogle twistede og forvirrende mennesker.

Igen uden rigtigt at vide hvad der foregår.

Plottet får man selvfølgelig detaljeret i løbet af spillet, hvilket også sagtens kan være en rigtig spændende måde at fortælle en historie på.
Problemet dukker dog op i at man længe sidder med en følelse af at man ikke bevæger sig fremad i historien, der er ikke noget som helst der hinter mod at det kommer til at give mening, for godt og vel efter to timers spilletid.

Her er interessen dog faldet så langt at det ikke længere følges vigtigt eller videre spændende.

2501771-trailer_evilwithin_gameplay_20140409

Gameplay:

Her gælder det ret meget som stealth hvilket kom som lidt af en overraskelse for mig.
Det er enormt begrænset hvad man har at gøre godt med af skud i sit våben, så man får i de fleste tilfælde mest ud af simpelthen enten at snige sig forbi fjenderne eller at snige sig op bag dem og give dem en lydløs kniv igennem hjernen.

Hvis man dog endelig bliver nødt til at trække pistolen, er det bestemt at foretrække at skyde efter hovedet, da de i bedste zombie stil hurtigt kan finde på at rejse sig igen efter en kort periode hvis du skyder dem andre steder.
Hvis dette alligevel skulle ske, så har du muligheden for at sætte ild til liget, og dermed tilintetgøre dem.
Dette er f. eks en fin mulighed hvis man blev tvunget til at tage kampen op med næverne grundet manglende ammunition.

Det er også en mulighed at bruge sine omgivelser, såsom at sætte ild til en halmballe, oliepletter på gulvet og lignende og lokke fjenden til at træde ind i det.

Det spare på ammunitionen og der er mulighed for at tage sig af flere fjender på engang selvom det også betyder at man må bruge en af sine sparsomme tændstikker på det.

Et af de største elementer i en godt gyser spil er at du hele tiden føler dig sårbar, hvilket du helt bestemt gør langt det meste af tiden.

Her opstår der også problemet der tvinger dette langt ned.

Spillet mangler stemning. jeg har på min færd igennem spillet kun følt mig skræmt 2-4 gange simpelthen grundet at spillet ikke har den stemning der skal give dig følelsen af frygt for at gå videre ind i det næste rum eller rundt om et hjørne.
Når man så møder en fjende og med det samme føler sig sårbar, og spillets enormt manglende AI træder i kraft og fjenden i stedet for at komme mod dig i stedet stiller sig og går ind i en væg uden at registrere at hvis han tog et skridt til venstre ville være fri for væggen til at angribe dig.
Så forsvinder sårbarheden som dug for solen.

Når fjenden efter ret lang tid får kæmpet sig fri, tager fire skridt og nu er stoppet af en stol der blokere hans vej, så mister man egentligt mere modet til at spille videre i det hele taget.

Og når samme problem opstår igen 10 minutter senere så er den jo helt gal.

The_Evil_Within_20141018192256

Styring:

Bevæg dig med L3, styr kamera med R3. Simpelt og enkelt og således holder styringen retningen hele spektret igennem. Det er simpelthen så alle der har haft et tredjepersons spil i hånden før kan finde ud af det og det er bestemt ikke et minus overhovedet.

Problemet opstår i Sebastians bevægelser og og den måde styringen føltes forsinket.

Jeg oplevede alt for tit at når jeg blot ville bevæge mig et halvt skridt frem mod en fælde for at desarmere den, endte jeg med hovedkuls at vandre direkte ind i den, om jeg så følte at jeg havde god afstand til den eller ej.

Til at arbejde med, men det er desværre blot et eksempel ud af mange irritationsmomenter

Det går desværre igennem alle aspekter af spillets styring blandt andet også det at sigte med dit våben føltes enormt kluntet.
Det er sikkert for at øge sværhedsgraden og give mere følelse af hjælpeløshed, men det føles mere irriterende end noget andet.

The_Evil_Within_20141018193235

Lyd:

Her skinner The Evil Within egentligt ganske flot igennem.
Spillets har et godt og stemningsfuldt soundtrack, der giver mere stemning end selve spillet i sig selv formår.

Det samme går igen med lydeffekter.

Når der er en fjende der hvisker i nærheden af dig får man med det samme fornemmelsen af at han står lige op af dig.
Når en vanvittig motorsavs-bærende psykopat vandre rundt og leder efter dig har man konstant en følelse af at han er lige rundt om næste hjørne eller liiige bag dig.

Det er flot og egentligt et af de bedste punkter ved spillet

The_Evil_Within_20141018201534

Grafik:

Spillet er bestemt ikke grimt. overflader er godt detaljerede, personer er flotte og har massere detaljer i både hus og påklædning.
Omgivelser er ligeledes flotte og detaljerede, mens lyset formår at give et realistisk skær på alt hvad det rammer.

Der er skruet godt ned for farverne hvilket giver et specielt grynet look til alting, mens knapper der skal trykkes på for at samle genstande op, åbne porte eller sætte ild til nedslåede fjender står godt og tydeligt ud i mere klare farver end alt andet.

Det fungere godt sammen og er bestemt flot at se på. Det ligger ikke blandt top spillene men det er bestemt ikke grimt.

Det virker dog underligt for mig at når der er så begrænset med farver, samt at man bevæger sig i så begrænsede områder kan være så voldsomme fald i det antal billeder i sekundet spillet køre i.

Meget af tiden køre spillet godt og flydende, men det sker tit at det hele begynder at være meget hakkende i det i korte stunder af gangen.

The_Evil_Within_20141018194310 The_Evil_Within_20141018202645 The_Evil_Within_20141021172914

Skrevet af

Skribent / Admin af PlayStationforum.dk – Elsker Gaming, og spiller alle typer spil, PS One var min første PS og PS4 er min seneste investering. Gaming er en god måde at slappe af på.

Glemt password

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mail adresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Optimized with PageSpeed Ninja

I følge EU lovgivning skal vi pr 1. September 2015 oplyse dig hvad cookies bruges til og kræves for at bruge sitet. flere informationer

For at få den bedste "Browsing oplevelse" og i henhold til EU Cookie loven skal alle website pr 1 september 2015 oplyse om brugen af cookies som det kræver for at have en konto.

Close