God of War III - Remastered Edition : Review

Når man snakker , så ved man pr automatik man snakker om . ( hvis man kender serien ) Spartaneren der blev “Champion” eller mester af Olympus, har ikke altid været Gud af krige. Rent faktisk startede han sin karriere som kaptain i den spartanske hær som blev betragtet som uovervindelig i det gamle Grækenland i en stor periode. Og rent faktisk var en af de mest “blodtørstige” kaptajner der nogen sinde er set.  Der hjemme har han derimod en helt anden personlighed, og det skyldes hans kone Lysandra som har ham under tøflen, men samtidigt godt ved hvad han er for en , og kalder ham en blodtørstig egomaniac.

God of War® III _20150710004405

Ikke nok med han har sin kone så har han også sin datter Calliope som han vil dø for hvis han fik valget at selv dø, frem for hendes overlevelse. Desværre er det et ønske som går i opfyldelse, da hans hær er i undertal mod en flot barbare, som er noget nær ligeså grusomme som Kratos og den spartanske hær er. Kratos selv er blevet isoleret, og ligger nu på randen af at få snittet hovedet af , da den babariske konge står med et våben foran ham og er på vej til at fører det lige ned på halsen. Og for for første gang kalder han på guderne , som er en naturlig reaktion  for at få en sidste chance. Og han kalder på krigsguden “Ares” for at bede om at få undskylde sine synder. Det er dog for sent, og han ender med at få smadret sit hoved af barbar kongen. Men det er ikke tilfældet, kratos vågner bliver inbundet af en kæde der smelter sig ind i armene på ham, men det er ikke hvilket som helst våben, det er “Blades of Chaos”, som er smeltet nede hos HADES.

God of War® III Remastered_20150710001135

Kratos er nu blevet marionet dukke for Ares, og da han har solgt sin sjæl til krigguden, går han amok og gå i krig mod alle lande i hele verden, men da de når Athena ( Athen ) , så nægter han at lytte til det lokale “orakel” eller spåkone om man vil, og plyndre en af Athenas templer. Der er bare det i det, at han på vej  til templet udrydder alt på sin vej, og uden at vide det slår han faktisk sin egen kone og datter ihjel. Han finder så her ud af at han rent faktisk er blevet snydt af Ares, og han går derfor i krig mod ham for at hævne hendes død og slippe ud af forbandelsen som de kæder og “Blades of Chaos” har skabt, og i ren raseri får han slået Ares ihjel. Men der er bare det i det, den der slår en gud ihjel med specielle kræfter vil modtage disse kræfter som endnu en forbandelse. Han har nu ladet sit raseri gået ud over alt han har mødt på sin vej de sidste 10 år.

Men der sker så det at han  slippe for kæderne og forbandelsen hvis han hjælper med at redde Zeus bror solguden, Helios  Men for at finde Helios skal have begive sig ud på Chronos store ryg som besidder Olympus bjergene. Han er nemlig blevet bandlyst af Zeus til at skulle gå i ørknen for de tabte sjæle.

God of War® III Remastered_20150710002333

Det ender med han bliver forrådt og får af vide af Athenas sjæl at han aldrig vil blive tilgivet for alle hans synder. Kratos bliver noget så rasende, og befriere Chronos, og alliere sig med Titanerne i kampen mod guderne af Olympus, og det er en kamp der tar sig lang tid, og ender med at kratos faktisk med at Titanerne blot har brugt ham for at komme tæt på Zeus. Og så er det God of War 3 starter.

Historien

Efter en lang hård kamp for Kratos i hans kamp mod Zeus og blive tilgivet af guderne har Kratos nu et mål med det, det er at få fingre i Pandoras æske, problemet er bare nu er han i krig mod både guderne og titanerne, han har samtidigt fået fjernet halvdelen af sine kræfter, og han er derfor blevet mere dødelig end han har været længe, han begynder derfor at lege både gudernes lege og titanernes lege , det vil sige han manipulere dem hver i sær og samtidigt sætter dem mod hinanden, det er derfor lagt op til det helt store endelige opgør, som God of War faktisk betragtes som.

vs PS3

PlayStation 4 fik endelig sit første God of War og selv om “God of War 4” ikke var det første God of War spil, så betyder det ikke det er en dårlig ting, fordi PS4 har en kæmpe ydeevne og kan derfor hive det mere ud af spillet end PS3 gjorde. Spillet har en meget mere flydende overgang, fra cut scene til aktiv spil. Det kan dog stadig ses i nogen tilfælde. Men burde også være tilfældet når billedet kører 60FPS det vil sige man ser ikke de små “fejl” , og normalt når man snakker remastered editioner så er det jo altid kun lidt småjusteringer i graffikken hist og pist så det giver 1080p opløsningen den virkning den skal have , men tit kan man ikke helt se forskellen. Men der er nogen ting her i spillet, som man vil se en del tydeligere blandt andet når Kratos svømmer vil man se hans skuldre og muskulatur i nakken bevæge sig så det ser mere naturligt ud. – Ta´r man ansigtet og diverse detaljer omkring ansigtet så vil man her også se en noget pænere og nærmest perfekte satte rynker i panden når han bliver sur.

God of War® III Remastered_20150710090754

Det skal dog siges, hvis jeg ikke lige havde spillet God of War 3 for knap en måned siden på PS3, ville jeg måske ikke have lagt helt mærke til de ændringer,  jeg huskede det som et spil der ligesom sin forgænger ( God of War 2) hev så meget ud af PS2 som var muligt. Og derfor vil jeg sige sidder man på en lille skærm som blot er 20 tommer og måske en lidt ældre udgaven, vil du måske slet ikke kunne se forskellen. Du vil dog mærke forskellen på loadtiderne, som er noget nær ingen.

God of War 3 : Remastered Edition indeholder ud over spillet , også Challenge of Elixir som var en DLC til PS3 udgaven, som kun kom med hvis man havde forudbestilt det dengang. Denne bliver dog først muligt at spille når man har gennemført spillet. En anden ting som spillet har fået tilført er en dokumentar som var små 30-40 minutter, som viser hele processen fra hvor Stig Asmussen blot et par måneder inde i 1 fase af udviklingen af spillet, blev ansat som ny instruktør. Og den film er ret interresant da den går helt op til visningen på E3 og et par måneder senere. – Det kan dog ikke anbefales at se den før man har klaret spillet da den har en masse spoilers. Og så er den iøvrigt uden danske undertekster.

Til sidst i denne “vs” mode er der også en ny funktion der hedder “Photo Mode” den har vi bare haft et lille problem med at kunne bruge, også selv om den står på “On” så hvordan præcis det ellers skal fungere ud over at trykke Pause eller tryk “Share” som er de typiske knapper at bruge når der er photomode i.

Samlet konklusion.

God of War III – Remastered Edition er et must have for tidligere spillere, ikke pga forbedringerne , men mest blot for at have det på PS4, fordi det er sådan en titel der er mange timer i specielt hvis du udfodre dig selv på “Chaos” mode som er Ultra Svær niveau. Prisen er umiddelbart okay selv om man har det i forvejen, men for 1. gangs købere behøver man faktisk ikke spekulere i om man måske skal forbi gå den hvis man er typen der gerne vil have hele historien. Det er nemlig det gode med God of War III – Du får nemlig en masse flashback, som man rent faktisk ikke får nogen rigtige svar på i God of War 1 og God of War 2, så selv for personer der kun har spillet 1 og 2eren vil man også her få en masse nyt og faktisk overraskende svar.

God of War® III Remastered_20150712023515

Spillet får 8 ud af 10 af den eneste grund, det er en titel alle skal prøve, det er hack´n´slash når det er bedst. Og så er der jo også nøgne kvinder i jo, de var jo altid perfekt formede i det æld gamle grækenland åbenbart. Smiley, der blinker

Fun Fact om God of War III

• Der er lavet et manuskrift til en God of War film som efter 2 forsøg blev godkendt i 2013
  • Budgettet på filmen lyder på 150 millioner dollars som er “Båndlagt” specifik til filmen.