Udfordrende men let at komme i gang med.

– Er et puzzle der er lavet meget enkelt men alligevel er det et spil man skal tænke sig om hvad man gør. – Spillet er lavet af “” og med produceret af skaberne bag “Tower of Guns” nemlig “” som også er kendt for “Jet Car Stunts” Q.U.B.E , blev oprindeligt udgivet til PC i 2011, hvor det også blev finalist i “Indie Game Challenge”, men måtte se sig slået af blandt andet det danske spil kaldet “Limbo”

Q.U.B.E, som egentlig bare sår for “Terning” men på en lidt anderledes facon, omhandler ikke noget specielt, der er ikke nogen decideret historie i ud over du er sendt ud på en mission i rummet, denne mission foregår længere ude end den internationale rumstation er placeret. Denne rumstation er det eneste der står i mellem dig og jorden. Men det er ikke som en forhindring, men blot eneste mellemled der kan sørge for kommunikation mellem din placering og jorden.

psf_QUBEMenuLogo_2

Det , det hele går ud på er at du er anbragt en en kæmpe “klods” ude i rummet, men hvem du er , og hvorfor du er der ved du ikke, det eneste du får af vide er det er “The Mission”. – Du har en en vejs kommunikation med den internationale rumstation som giver dig oplysninger om hvem du er, og hvorfor du er der. Du kan ikke svare hende igen, men du får stadig en del brugbare oplysninger om hvad du skal.

Du har det eneste formål du har er et komme ud af denne inter-galaktiske “Q.U.B.E”, og med det har du fået en speciel dragt som har nogen handsker der kan få ting til at rejse sig , eller falde igen. – Du vil skulle bruge disse 2 egenskaber til at flytte rundt på klodser, der er placeret i diverse rum. – Men for at komme fra rum til rum, skal gåderne i det pågældende rum du er placeret i løses. Det betyder du skal tænke “firkantet”, og alle bevægelser der laves og gåder der løses skal tænkes “kvadratisk”.

Jo længere ind i de sektorer du ankommer i , jo flere gåder er der at løse, og disse gåder vil være forbundet med hinanden. – Du skal nemlig få vægge til at skifte retning samtidigt med du skal tænke over hvad der sker med din person, eller de objekter du flytter rundt på. Laver du en fejl, må du begynde forfra igen, før du finder en løsning. – Spillet kan til tider være lidt frustrerende , specielt når man finder en løsning , som man tænker det er vel ikke så svært , og så finder ud af du rent faktisk har lavet dine udregninger forkert.

psf_QUBE_Screenshot_03

Som helhed er spillet flot lavet, og nem at komme i gang med, det kan godt minde lidt om “Portal” i den verden man render rundt i , uden overhovedet at skulle sammenligne det med “Portal” men gåderne er hen af den metode. Du skal nemlig tænke “A til C” og ikke bare “A til B”, løsningen er nemlig ikke altid hvad det første øjekast siger.

Q:U.B.E – Er et flot spil , på sin egen måde. Det er hjernegymnastik på højt niveau uden egentlig at være FOR svær. – Og hvis du vil udfordre sig selv kan du også spille den nye gamemode som oprindeligt var en DLC til 2011 udgaven. Her gælder det om at klare alle banerne på tid, slår du ikke tidskravet så er du selvfølgelig ikke videre, så øvelse gør mester.

Spillet er et “must-have” for folk der er til Puzzles uden nogen form for action, men kan lide at udfordre sig selv. – Spillet er også flot visuelt med den nye Unreal 4 motor.og det gør at tingene kører meget flydende og det hele kører meget rent.

psf_QUBE_Screenshot_04

En side note er at Q.U.B.E – Director´s Cut har fået lavet et nyt manuskript som er lavet specifik til denne udgave, hvor Rachel Robinson som er kendt som “Fang” i spillet Final Fantasy, hvor hun fortæller dig løbende om dit liv før du kom ud i rummet , som et slags “memo” til dig selv. Da personer der skal på denne type opgaver tit mister hukommelsen. Og det giver spillet lidt ekstra dybde uden egentlig stadig at have nogen historie på samme tid. Der er tilmed lavet et helt nyt soundtrack til denne udgave, og det er rigtig god musik som passer til de områder og områder man befinder sig i.

Se evt jeg optog i starten – Det er min første gennemgang af spillet så bær over med de små fejl jeg laver 😉

• Udfordrende
  • Flotte "sterile" omgivelser