Generelt

5, ligger lidt op til navnet i hvilket omfang hvad spillet handler om. Nemlig et skateboard spil. Spillet er udviklet af Robomodo og Disruptive Games og udgivet af Activision. Spillet er det tiende spil i serien og er det første spil siden 2007 Spillet er udgivet til PlayStation 4 og kommer til PlayStation 3 midt i november 2015

Tony Hawks Pro Skater 5 har fået meget dårlig omtale og endda før det udkom, trods det dårlige omtale var jeg stadig utrolig spændt på at komme i gang med at spille det. I mine unge dage var jeg selv skater og spillede utrolig meget Tony Hawks Pro Skater både på PlayStation 1 og PlayStation 2.

Ligesom alle tidligere spil i serien, indeholder dette spil også en liste af spilbare professionelle skatere, derudover er der også mulighed for at tilpasse sin egen skater. ”Create A Skater” er ikke hvad det plejer at være, i stedet for en indviklet robust skabelse af systemet, er man her tilbage til blot kun at vælge de forudindstillede hoved krop valg, efterfulgt af hvilket bord man ønsker at bruge. Når man tilpasser en skater baseret på den, som man har valgt, fastholder man de forudindstillede trick sæt.

Tony Hawk's® Pro Skater™ 5_20151009211646

Med en funktion kaldes ”Create A Park” som man så tilbage i 2005, kan man skabe sin egen park, som man ønsker. Denne gang er Create a Park blevet en smule skelettet, man har mange ramper, kickers, rails og objekter til at placere i ens park. Dog kan snapping af genstande være en smule akavet til tider. Man kan dog stadig placere alle de objekter på parken som man har lyst. Det skuffende i Create a Park er at der er fem forudstillede miljøer for at basere ens niveau ud af, så hvis man er ude for at starte med et grundlæggende fladt område at bygge på, kan dette ikke lade sig gøre.

Spillets virkelighed, minder hele tiden en om at dette ikke er , som man husker det. Inkonsekvent framerate, testurer der dukker op og fysikske særheder gør ikke oplevelsen bedre af dette spil.

Tony Hawks Pro Skater 5 har ikke ligefrem et perfekt gameplay, der er mange ting som er gået galt og det virker i det hele taget som om at spillet er blevet lavet utrolig hurtigt. Under ”Freeskate” kan man samle bogstaver og samle ordet ”SKATE” eller finde det skjulte tape som giver en point til at opgradere ens færdigheder. Den grundlæggende skabelon gentages og tilpasses i hvert niveau, hvilket betyder at man altid skal finde ting, som skal returneres til et specifikt sted, så længe som muligt. En anden mission gik ud på at lave så mange tricks som muligt inden ens hoved eksplodere. Det vil sige hvis man ikke lavede nogen tricks eller afsluttede sine combos bliver ens hoved større og større og vil til sidst eksplodér hvis man ikke laver nok tricks. Disse missioner er egentlig meget sjove, men bliver dog hurtig kedelige. I missionerne kan man erhverve tre stjerner pr mission, jo flere stjerner man får jo flere skill points tildeler det ens skater. Hver niveau har 10 missioner og ved at gennemføre dem, vil man låse på for 5 yderligere pro missioner.

Tony Hawk spil er kendt for deres ”Button mashing trick system” og fornemmelsen af at sammenkæde alle disse tricks var altid super sjovt og tilgængelig for næsten alle. I Denne seneste udgave af Tony Hawk, forbliver trick system intakt. Ens flip tricks, grab, grinds, manualer, switches vender tilbage og er alle kortlagt, som de var for mange år siden, som fans og nybegyndere vil være i stand til at forstå med det samme. Der er endda en tutorial til at få en i gang inden man begynder makuleringen i spillets otte miljøer.

Tony Hawk's® Pro Skater™ 5_20151009212350

Online delen virker rimelig tamt, man kommer ind i en skatepark, hvor 19 andre også har mulighed for at joine. Det virker ikke ordenligt og parkerne virker for små, der er ingen ide i at køre 20 forskellige rundt i samme park og skate. Alle køre frit rundt omkring i parken og der er ingen væsentlige sammenspil mellem de andre skatere, bortset fra når man støder ind i dem.

Dette er ufatteligt frustrerende i længden og der er tildeles mange forsinkelser. Når man linker tricks sammen, vil man øge ens combo til at øge nogle syge scoringer. Derved kan man aktivere en speciel måler og ved at trykke L1. I de gamle spil fungere det således at det blev aktiveret med det samme, men kan man gemme det til det rigtige tidspunkt. Det er rigtig godt, men det kan også blive et enormt problem, da man ikke kan fylde det op fra bunden og bruge det i en midt combo.

Nogle af missionerne har man en valgmulighed, nemlig om den skal klares single player eller online. Igen må jeg desværre nød til at sige at spillet fejler en smule, online modes bliver også meget meningsfuldt. Det er super nemt at inviter og spille et spil som ”King of the Hill” mod venner eller invitere dem som er tæt på til en hurtig session, men der er kun et leaderboard. På trods af at spillet holder styr på mange individuelle statistiker. Fra et teknisk synspunkt, vil online spillere hurtige blive træt af funktionerne, derfor gør det det vanskeligt at følge en anden person for at se hvad de fx laver.

Tony Hawk's® Pro Skater™ 5_20151009213008

Når man vælger i mellem af de cirka ti skatere, vil man være i stand til at opgradere dem, ligesom i de gamle spil. Herunder hastighed, ollie, manual, grind, vert, spin, special og lip tricks kategorier. Men i denne nye udgave af Tony Hawks Pro Skater har man mulighed for at flytte nogle af sine skill points til uanset hvilken kategori man ønsker. Med denne funktion er det muligt at flytte noget speed, hvis man fx sidder fast i en mission som kræver en masse fart.

Konklusionen

Alt i alt er jeg ikke særligt begejstret for det nye Tony Hawks Pro Skater spil, der er alt for mange små fejl og spillet virker egentlig ikke ret stort. Derudover savner jeg også det gode gamle spilt screen multiplayer, som var super fedt i de gode gamle dage fra Tony Hawks spillene.

Visuelt ligner spillet noget fra PlayStation 3 desværre, dette er meget uacceptabelt i denne fase af generation af konsoller. Dog er det super glædeligt at lave fede combos og opdage syge tricks, som det var i de gode gamle dage. Derudover passer soundtacket til spillet super godt. Spillet har super god potentiale, hvis der bare blev brugt nogle ekstra måneder på det. I stedet står man tilbage med et spil, der er begravet af så mange spørgsmål og det føles egentlig som en beta, som stadig er under udvikling.

Hvis du har været fan at Tony Hawks Pro Skater helt fra starten ligesom mig, er spillet selvfølgelig et must. Men har du derimod aldrig prøvet nogle af spillene før, vil jeg ikke anbefale det. Spillet har som sagt alt for mange fejl og virker som om det ikke er helt færdigt.

Tony Hawk's® Pro Skater™ 5_20151009214143

• God potentiale
  • Soundtracket