Spillet som lader dig leve som rock musikker for en stund.

Da PS3 var teenager var der ikke grænser for hvad spil man kunne få når det kommer til musik spil. Du kunne være “wanna-be” Jimi Hendrix i , The Beatles i “Rock Band” eller Tiesto i DJ Hero og ikke nok med det så kunne man også være Justin Bieber eller John Mogensen for den sags skyld og sidde i en båd og synge til Singstar. Men på et tidspunkt blev markedet mættet,

Men selv om disse spil har været rene pengemaskiner for både solister, udvikler og ikke mindst Sony PlayStion , så havde de altså selv valgt at stoppe dem, selv om det var en sikker indtjening. – Det har nok været en bevidst handling,specielt pga new-gen´s udgivelse var på trapperne. Det er nok en bevidst handling så man kunne se an på ny, og så undersøge om de skulle komme igen med en Dual release, til både last-gen og så new-gen eller blot new-gen. Det kunne give  dem frem til at udvikle og se mulighederne på større maskiner an og muligheden for at udvikle et “brugervenligt” guitar spil til new-gen. Det kan bare ikke være en tilfældighed at alle udvikler af musik spil næsten udmeldte samtidigt næsten at de ville stoppe deres sæson udgivelser.

guitar-hero-logo

Der gik  et par år, så kom Rocksmith frem, som Ubisoft uden tvivl har haft satset stort på men samtidigt bevidst satset på en meget lille målgruppe. Rocksmith var nærmere en Guitar Simulator, og ikke lavet til den almindelige gamer, da det er en rigtig guitar det var nemlig en rigtig el-guitar og forstærker der kom med til spillet.

Selv jeg som er meget åbenminded omkring alle spil, og gerne prøver så mange genre som muligt, så var lige præcis det,  ikke lige noget jeg ville kaste mig ud i , eneste jeg kan spille er “Se den lille kattekilling” som kører på 4 toner eller 5 toner – ikke engang det ved jeg

Activision kom så frem med som ville være en revolutionerende måde at levere musik på, det ville nemlig ikke være med mikrotransaktioner og man kunne hellere ikke bruge sin gamle guitar, men baseret på “on-demand” og så være mikrotransaktioner være for dem der ville have alt åben fra start

Guitar Hero Live.

Da jeg modtog pakken, synes jeg den virkede lidt stor, den var nemlig en del tykkere end jeg regnede med, men finder så ud af der er 2  x Guitar, og tænker fedt, så skal der sku laves guitar dueller. Jeg pakker spillet op og det eneste jeg ser er en spadestik , guitar hoved og en lang rem og så en USB dongle og så spillet selvfølgelig.

Snapshot_20151101_192401

Guitaren er nem at samle, det er blot at “klikke” dem sammen, på med guitar remmen , som kan indstilles til om man er venstre eller højrehåndet, – I med USB dongle, tryk på den lille knap så den kan “parrer” sig med guitaren, det er ikke som en controller der lige skal have stikket i for at kunne snakke med maskinen. Spillet sættes i , startes op, men til forskel for andre spil med tilbehør  kan man slet ikke trykke sig videre fra hovedmenuen uden at bruge guitaren.

Så man regner med man bare skal trykke på HERO POWER knappen eller den knap der var ved siden af “PS” knappen, men nej det var knappen i toppen hvor der stod 1 på, det er en lille detalje, men det er ikke emget synligt hvis man ikke kender guitaren eller man regner med at sidde med dæmpet belysning

Spillet ligger ud med en “Tutorial” hvor man skal prøve at ramme nogen akkorder de rigtige tidspunkter, og brugte lige nogen forsøg før jeg var inde i basis på funktionerne – Den viser et tegn, men det tegn var ingen steder, og der er ikke farver på knapperne som tidligere, men selv om den dårlige start og min mangel på færdigheder på en guitar mangler, får jeg klaret den. Jeg vil så igang med at se om jeg kan finde  Bohemian Rhapsody, mit all time favorit Queen nummer, med den fedeste rytme.

Det er der ikke noget af, der er kun Queen med “I Want it all” og selv om det er et okay nummer at ligge ud med, gav det mig en lille bekymring.  Hvis det er deres måde at fortolke on-demand, så har jeg misforstået konceptet on-demand men fordi jeg vil som Freddie Mercury synger “I want it all” men den skulle spilles og her er så lige en “replay” så at sige af den. – Mine færdigheder er ikke optimale.

Efter nummeret måtte jeg lige sætte mig mere ind i hvad det egentlig var jeg spillede fordi jeg synes ikke rigtigt der var noget live publikum, men kun en gammel  video de optog til nummeret – Jeg fandt  ud af at det jeg var gået ind i var GHTV ( Guitar Hero TV ) og ikke nogen af de “kampagne” ting der er i som måske kunne være en god ide at starte med.

Snapshot_20151101_192401

Guitar ekspert eller ej, så egner dette spil sig til alle personer, faktisk er spillets “styring” hvis man kan kalde det at blot trykke på nogen knapper med QTE meget fleksibel, men det er kun når vi snakker om selve spillet afhænging af niveau i selve spille. Guitaren er nemlig ikke den mest ergonomiske og kan være ret så frustrerende at spille på. Og det er mest pga guitarens knapper de sidder alt for tæt på hinanden, men det er nok mest for at få den mest realistiske holdnijng på guitaren, men den kan faktisk give en ondt i fingrene når man spiller på højere niveuer og selv om det er lavet så man kan “glide” fingre fra knap til knap, så kan man nogen gange godt komme til at rykke sine fingre en tand længere end de skulle

Guitaren som sådan er simpel.-Det at de har rykket knapperne op for enden af guitaren betyder en del og gøre det mere “overskueligt” nu hvor de ikke er farvelagt mere, men det betyder også at knapperne er “etagebygget” og med et par i hver kolonne, og det er vel en håndbredde (gennemsnits bredde) samlet, men folk med små fingre vil stadig have problemer, og folk med for store hænder / fingre vil få problemer med at lave hurtig skift, eller lave dobbelt skift. – Det burde måske have været lidt smallere knapper, og samtidigt en slags “markeringsrampe” mellem hver knap i siden blot så man ved hvor man har fingrene hvis man ikke er vant til denne form for styring.

GHTV / LIVE

Der er 2 gamemodes i spillet, den ene er “Live” og er måske det man kan komme tætteste på en “kampagne”, det fungere sådan du spiller nogen numre i nogen udvalgte spille steder, og alt efter hvor god du er vil du bemærke tilskuerne enten buher af dig eller de jubler af dig. Du vil nærmest følge dig som du rent faktisk er på selve stedet da det er rigtige omgivelser og rigtige tilskuere. Dit mål er at få tilskuerne til at juble og blive vilde med dig, sker det ikke få du ikke nok stjerner, og du optjener derved ikke “Song Tickets” som er en vigtig brik i GHTV. guitar-hero-startmenu-playstationforum-dk

Måden du får mange point på er først og fremmest på din kombo , men afhængig af niveauet vil den stige eller falde kort sagt jo højere niveau , jo flere point men er man ny til spillet så kan selv “Casual” være svær.

GHTV mode er den anden mode som er live on demand, hvor der døgnet rundt kører “Channels” hvor der hver time skifter genre, og du kan blot spille der ud af, og derved optjene Gutar Hero Tokens, som kan bruges til at købe adgang til at lave din egen playlister med f.eks 20 forskellige numre, så du derved laver din egen “demand” playliste.

Der er dog også mulighed for at købe sig adgang til Guitar Hero 24 timers adgang hvor den åbner alle GHTVs sange så du kan vælge dem alle sammen der afspilles i løbet af de næste 24 timer. – Dog er der også en mulighed for at åbne op for ekstra ordinære numre i “Guitar Hero Classic” og disse kører en uge af gangen hvor der er 3 numre der kan åbens for, enten ved at spille 3 GH Live numre som den vælger, og så skal du have mindst 3 stjerner for at åbne op for adgangen til de 3 klassiske numre.

ARVE Error: The video is likely no longer available. (The API endpoint returned a 404 error)

Eksempelvis var jeg så heldig at “We are the Champions” og “Eye of The Tiger” var i denne omgang, mulighed for at åbne, og det lavede jeg da også lige en lille video ud af, hvor jeg spiller på “Regular” som ikke kræver så meget men nu skulle numrene også nydes – se hvordan det gik.

Der er ikke noen decideret multiplayer online, ud over du “Battler” mod 10 tilfældige personer på nettet som måske kan være på din venneliste, eller som spiller præcis det nummer du spiller på den pågældende GHTV kanal og det er meget sjovt at se hvor god man er mod andre i real time, men det er så også den eneste mulighed du har for at spille mod dine venner, hvis de er på samme kanal samtidigt med dig, men det er ikke engang sikkert i bliver matchede op.

Du kan dog spille multiplayer lokalt i “Live” hvis du har 2 guitar. Det er i bund og grund også sjovest  det gælder jo om at kunne have håneretten mens man sidder og hygger sig med vennerne, jeg ved ihvertfald jeg var glad for jeg har 2 guitar, fordi det kom på prøve allerede samme weekend posten kom med de 2 Guitar. .

– 2 n00bs +2 Guitar = Crazy , og så kører det .. det er faktisk en god måde at lærer spillet på , fordi man vil jo gerne vinde mod sine venner.

playstationforum-review-guitar-hero-live

Samlet konklusion,

Guitar Hero Live, kan absolut anbefales til tidligere Guitar Hero spillere, dog skal man være opmærksom på du ikke har adgang til dit gamle musik bibliotek, men der er jo også udkommet så meget musik efterfølgende, og faktisk er mange af numrene der allerede nu kører på GHTV numre fra de ældre versioner, og de bliver opdateret regelmæssigt. Selv om spillet som nævnt kan være svær at håndtere så er det stadig noget der kan gøre en hyggeaften god, og holder man en privat fest, og men er så uheldig at kende de typer der tror de kan synge efte de har fået en del sjusser indenbords, så er det også en mulighed. Du kan nemlig tilkoble hvilken som helst USB mic til PS4, eller dit headset, hvis du ikke har trådløst.

Snapshot_20151101_192011

Spillet kan varmt anbefales, og kan spilles alene som med venner, men tror du at du bliver bedre guitar spiller af det her, så er det ikke denne titel du skal have, men er du klar til blot at tage spillet for hvad det er , nemlig en blanding af Vidzone og Spotify, som blot er tilføjet lidt interaktivitet, men uden chance for at f.eks hører musik genre som Progressive Trance, Europop, eller blot numre fra Justin Bieber eller andre så skal du holde dig væk.

Normalt ville vi basere spil på Lyd, Graffik, Gameplay, Styring, men det er lidt som om det ikke holder i et musik spil, så vi har ændret lidt og sat Holdbarhed, Gameplay, Controller

• GHTV ( Guitar Hero TV )
  • Ingen "nødvendige" mikrontransaktioner