Så er det første rigtige spil kommet til PS4, og selv om vi har haft mange bilspil siden PS4 udkom.har vi endnu ikke haft nogen til PS4, og selv om det var helt modsat på PS3 endda fra flere forskellige studier, så er det indtil videre ikke tilfældet på PS4 – Der har været flere typer WRC ( World Championship ) spil, og dem der betragtes som den rigtige, eller mest licenseret er den lavede. Denne gang er det ikke der har rettighederne til spillet, selv om man ellers ville mene det burde være dem. De har trods alt lavede alle WRC  : World Rally Championship titler der har været udkommet.

psf_WRC5-Screenbatch2-4-MSport-Sardinia

Denne gang er det Kylotonn Games ( ) som tidligere i år kom med deres måske mere ukendte motorcykel simulator som hed “Motorcycle Club”. Ellers er de kendt for blandt andet at have lavet klassikeren “Speedball 2”. er et fransk firma, og er der noget franskmænd kan lide er det Tour De France, Fodbold og Rally og nogen af de største løb bliver kørt i Rally, f.eks Monte Carlo, og det lidt mere Ekstreme “Paris -Dakar”.

,  har jeg haft mange forhåbninger til, fordi jeg kan godt lide det enkelte i denne type racerløb, det  er kampen mod tiden, den eneste modstander du har er faktisk dig selv i kampen mod uret. Lad os kalde det for bilsportens svar på enkeltstart.

Spillet

Spillet har flere ting at byde på, og det er faktisk lavet så alle kan være med, lige fra garvede spillere af denne type spil , men også nybegyndere, i form af Rally Skolen. Rally skal man se som en Tutorial, men det er ikke bare nogen få basic køre egenskaber du lære med bremse, følge en kører linje osv. – Rally Skolen tilbyder dig også at prøve forskellige scenarier i forskellige bilklasser, og bil typer. Dette er typisk lavet for at vise forskellen på hvordan rally biler reagere med henholdsvis Junior klassen som kun er 2 hjuls trukket, til WRC fuldblodsklassen.

psf_WRC5-Screenbatch2-2-Solberg-Sweden

Du har naturligvis selv lov til at bestemme om du vil kører disse Rally skole løb, men de er tilgængelig for dig under hele din Professionelle karriere.

Karrieredelen er delt op i WRC-Junior / WRC – 2 og WRC – 1 og du vil ligge ud med Junior klassen. – Du vil få mulighed for at tegne kontrakt med 3 typer hold, som alle ved du er Rookie, men de har alle nogen mål de gerne ser du når.

Eksempel :

• Team A : Få gode placeringer, meni ikke for en værd en pris, da det koster penge at få repereret din bil efter hver afdeling
  • Team B : Vis dig med fremme, og det gør ikke noget hvis du kæmper lidt ekstra for det
  • Team C : Vind for en hver pris – Så gør det ikke noger du skader bilen og tar større risici

Hver afdeling består af flere heat, nogen har 2 nogen og andre har 3.- Har man 3 løb, er det typisk morgen kørsel, middags kørsel og aften / natte kørsel. Men for at mester det skal man lige finde ud af hvad ens force er fordi vejret kan også være skiftene i løbet af dagen, så selv om det var tørt om dagen, betyder det ikke det ikke har sneet eller regnet i løbet af dagen, og du vil derfor hele tiden skulle justere din måde at kører på. – Det betyder, du skal hele tiden være på forkant med reperationer og indstillinger og tuning af bilen. – Det skyldes nemlig du kan ikke i kører du meget dårligt i 1 Heat af et 3 Heats løb fordi du har ikke mulighed for at reperer bilen før hele afdelingen er kørt, og har du smadret dine forlygter vil du få umådelig svær ved at se vejen, men det er så det en co driver skal bruges til, han / hun fortæller hele tiden hvornår man skal dreje skarpt,og mindre skarpt.

psf_WRC5-Screenbatch2-1-Solberg-Sweden

Selv opsætning af bilen og reperationerne ( som har tids intervaller ) kan man sætte til at gøre automatisk, men kender du vejen og ved, du har mere behov for at få lavet din gearkasse helt frem for en kofanger , så kan man selvfølge kigge på det selv.

Styring Controller

Vil lige sige , da anmeldelse her sku startes var spillet kun kombatibel med Thrustmaster rat blandt andet Thrustmaster T80 – men da jeg jo har den fornøjelse at have “Logitech G29” som er det eneste Logitech rat der officielt understøtter PS4 for at få alle funktioner til at virke. så derfor var jeg jeg lidt skuffet over spillet som trods alt er et Rally spil, ikke understøttede “Logitech G29“.

Jeg måtte derfor tage til takke med at bruge controlleren, og seneste bilspil jeg har brugt controlleren i er “The Crew” og jeg må indrømme selv om jeg gerne ville bruge mit rat, så fandt jeg det overraskende nemt at styre bilen, og fik faktisk hurtig sat mig ind i det og egentlig var styringen meget associateret med The Crew når man kørte rundt i Nevadas bjerrige veje. Men det var også kun indtil jeg satte mere manuelt styring på, så var det lidt svære at kontrollere, men det er det generelt med alle bil spil af denne type hvis hvis man ikke spiller det tit.

Styring Logitech G29

Som nævnt tidligere fungerede spillet ikk med rattet og rent faktisk fik jeg kontaktede KT Games, og spurgte hvorfor G27 var understøttede i PC udgaven som det eneste Logitech rat, og specielt taget i betragtning af spillet var udkommet efter rattet var udgivet. De skrev så de faktisk arbejde på en patch der ville gøre det muligt at bruge G29, men de skulle lige have fixede nogen andre ting, Og faktisk var patchen mere eller mindre klar, de ventede bare på Sony godkendte den, og faktisk blev den 1 uge forsinket.

Patchen udkom og jeg gik med det samme i gang med at spille med Logitech G29, og jeg må sige, selv om jeg synes styring var nem før, kunne jeg godt mærke det her var noget helt andet, og specielt fordi man nu fik Force Feedback fra dens kraftig indbyggede motor, men selve det at kunne se bilen rent faktisk drejede så meget at man kunne vende på en tallerken hvis man ville, betød at nu fik man mulighed for at #Unleashthedriver som mottoet lyder for spillet. – Jeg fjernede nærmest alt automatisk og her kunne jeg både se og mærke min kørestil blev meget mere kontrolleret.psf_WRC5_ss3

Ikke nok med jeg fik meget bedre tider på baner jeg ikke kunne komme i top 3 på , så fik jeg også kørt meget renere løb, det vil sige minimum reparation og maksimum udbytte. – Der kan man sige ihvertfald i denne type spil, det skal spilles med rat, det er helt anden fornemmelse og meget mere kontrolleret, plus man får de der rystelser i rattet når man lige river den rundt i 90 graders sving uden egentlig at bremse for meget.

Grafikken i spillet er hvad jeg kalder “standard” for bilspil, flotte reflekser i vinduer, irreterende sol, som blænder en, hvis man kører retning af den, skaderne ser meget autentiske ud. Det samme gør de biler man kører i, lige fra udvendig til interiørret. Der er ikke rigtig noget man ellers har kunne gøre om, Med mindre det lige sku være tilskuernes bevægelser. De ser som altid dumme og scriptet. – Det er dog ikke noget man umiddelbart ser , hvis man kører men når man står stille kun. og da man jo ikke skal ude i rabatten,så er det vel blot en lille note.  Egentlig gad jeg godt se hvordan man skulle kunne gøre det rigtigt, hvis man skal til at bruge resourcer på en passiv ting som det jo egentlig er.

Samlet konklusion, spillet er et spil alle kan være med til som er bare lidt glad for bilspil, og man behøver slet ikke være mekaniker for at kunne være med, det er slet ikke som f.eks Gran Turismo og Project Cars i indstillinger på bilen.Du kan ændre på ting, men det er mere de mere basic som fjeder, gear ratio, indstilling af hjul til det rigtige underlag.

psf_WRC5-Screenbatch2-5-Solberg-Finland

Og som nævnt i starten er Rally spil kamp mod uret, og spiller man online, så kan man sagtens være 16 kører og egentlig så kører du bare stadig for dig selv, men de kører samtidigt med dig, så det er ikke fordi man kører efter tur og skal vente på de andre er færdige, og selv om online delen ikke er så aktiv, så er der næsten altid nogen der kører. Om ikke andet kan du kører split-screen hjemme i stuen.

Karriere delen kan også give dig el del timer da du jo gerne vil være med de bedste så kræver det også du opfylder sponsorens krav for hver klasse og ende med at få kontrakt hos Peugeot eller f.eks Citroén.

Spillet kan stærk anbefales for bil spil fans der godt kan lide spil med lidt arkade stil.

• Spillet er nemt at komme i gang med
  • Karrieredelen