Anmeldelse

Når man tænker på Rainbow Six serien vandre tankerne automatisk hen på taktiske shooters hvor en enkelt kugle og den rigtige plan kan afgøre en hel kamp.
Tankerne vandre hen på hektiske kampsituationer hvor alle sanser og tanker prøver at finde frem til de bedste muligheder for at komme levende igennem et rum.
Rainbow Six Siege tager alle de situationer tankerne falder over hvor man førhen var oppe imod en AI styret fjende der var forudsigelig og nem at overraske og ændre det hele drastisk ved at gøre det til en multiplayer situation hvor det pludselig er et menneske der tænker ligeså hurtigt og ligeså taktisk som du selv gør.
Det gør alting hårdere, mere intenst og vigtigst af alt fungere det endnu bedre end man turde forvente.

Rainbow Six Siege blæste alle omkuld til E3 2013 med en hæsblæsende der viste hvordan et hold på 5 soldater rykkede ind i et hus for at redde et gidsel, men i stedet for at bevæge sig langsomt og forsigtigt ned igennem husets gange og lokaler blev der sprunget hul i alt fra vinduer til vægge og endda gulve for at skabe adgang til målet.
Nu sidder vi endelig med spillet og overraskende nok holder spillet helt og aldeles alle de løfter det gav i annonceringen.
Ingen steder er sikre at gemme sig da der altid er chancen for at væggen bag dig bliver sprunget og din fantastiske plan om at sikre hoveddøren bliver afbrudt af et højt bang og en kugle i nakken.
Det er fedt, intenst og jeg sidder konstant på kanten af sofaen fra det øjeblik hver runde starter til den slutter igen.

Tom Clancy's Rainbow Six® Siege_20151206102208

Tom Clancy’s Rainbow Six® Siege_20151206102208

Hver runde starter med at man vælger en operatør at spille som, der er en masse at vælge imellem hvor de alle sammen har hver deres styrker og specielle udstyr at arbejde med.
Du er så enten holdet der skal forsvare et mål eller holdet der skal angribe målet. Dette kan være et gidsel der skal reddes ud af en bygning eller en bombe der skal desarmeres.
Du har herefter et begrænset stykke tid til enten at bruge din drone til at finde målet, afmærke fjender eller blot finde alle de fælder og udfordringer forsvars holdet placere rundt omkring for at gøre din mission om så svær som overhovedet muligt.
Omvendt skal du netop som det forsvarende hold barikere døre og vinduer, sætte fælder op hvis din operatør har nogle at placere og generelt sørge for at gøre alting så svært for det andet hold som overhovedet muligt.

Skal man snakke kort om banedesignet så er der ligeledes rigeligt med positive ting at fortælle. Banerne er ikke enormt store og der er ikke enormt mange af dem, men på grund af spillets dynamiske ødelæggelse af praktisk talt alle overflader hvilket gør enhver væg til en ny indgang til et rum har jeg endnu ikke haft to kampe på samme bane der føltes ens på nogen måde.
Hver eneste runde er fyldt med nye overraskelser, der er altid en spiller der har lagt en snedig plan som der ikke er nogen der har forberedt sig på og dermed vender hele kampen rundt på hovedet.
Det er imponerende at en så enkel tanke som en attack/defend spil kan være så dynamisk, originalt og fyldt med fornyelse. Blot ved at tilføje lidt ødelæggelse her og der.

Er man ikke i humør til at spille mod andre spillere er der ligeledes mulighed for at spille det såkaldte terrorist hunt, hvor det er dig og op til 4 andre spillere som AI styrede fjender.
Her er ideen egentligt helt og aldeles den samme som når du spiller den almindelige multiplayer.

Det er dog lidt mere forudsigeligt og afslappet når man spiller mod computere styrede fjender, og dermed en lettere måde at tjene det såkaldte ’’renown’’ som bruges til at låse op for nye figurer du kan spille og herefter give dem våben og udstyr som du ønsker.
Her føler jeg dog at jeg mangler lidt ekstra.
Der er som sådan rigeligt med muligheder for at opbygge dine figurer som du ønsker det, men jeg savner den karakter-skaber som man havde adgang til i f. eks Rainbow Six Vegas.
Der er en masse forskellige soldater at vælge imellem hvor de alle sammen har deres egne styrker og svagheder, så der er bestemt noget for enhver smag. Men jeg savner muligheden for at bygge min egen karakter fra bunden af og selv bestemme hvad han skal have på af udrustning, hvilke farver han eller hun skal iføres.

Det er en meget lille ting som egentligt ikke på nogen måde er nødvendig i denne type spil, men det var en så stor del af tidligere rainbow six spil at den føltes savnet.

Lyden i et spil som Siege er muligvis et af de vigtigste aspekter, da det er med til at fortælle dig hvad der foregår omkring dig. Heldigvis gør spillet også denne del af oplevelsen enormt flot. Sidder man for eksempel med et surround sound headset på hovedet, har man hele tiden en ide om hvad der foregår både foran dig, ved siden af dig og bag ved dig.
Når en fjende så for eksempel forsøger at snige sig ned igennem en gang, men træder i noget knust glas har du med det samme en ide om at der altså er en spiller på vej ned igennem huset.
Når en angriber er i gang med at sprænge sig ved ind igennem et vindue kan det svagt høres at sprængladningen bliver placeret på vinduet og du har en god mulighed for at forberede dig.
Skud fra våben runger godt igennem og skaber en fantastisk forvirring når det i rummet ved siden af bliver skudt både frem og tilbage, efterfulgt af en granat der får hele huset til at ryste efter det enorme knald det giver.

Lyden blæser mig gang på gang tilbage og jeg elsker det. Jeg elsker at jeg har en konstant ide om hvor der foregår hvad.
Jeg elsker at jeg skal sidde med lyden skruet op for at høre de små detaljer der fortæller mig at nogle er på vej ind i rummet og jeg elsker at jeg ved at fjenden ligeledes kan høre mine egne bevægelser og fejl hele tiden.

Igen er jeg tilbage til at sidde på kanten af sofaen uden mulighed for at læne mig tilbage.

Spillets soundtrack er ikke noget stort salgspunkt da det ikke er et spil med tonsvis af stemningsmusik eller flotte episke sange.
i stedet har man lyde og stemningsfulde rytmer der ikke har andet formål end at sætte dig længere ud på kanten.
det er enkelt og det er på alle måder alt hvad spillet behøver af lyde udover effekter.

Tom Clancy's Rainbow Six® Siege_20151215113210

Tom Clancy’s Rainbow Six® Siege_20151215113210

Grafisk klare spillet sig bestemt ganske flot på alle kanter. Overlader og kanter er hele vejen igennem flot detaljeret og ligner egentligt overflader, karaktererne er fint detaljerede og våben har fine overflader.
Ødelæggelsen i spillet er enorm og er ikke skyld i at billedhastigheden falder på noget tidspunkt. Undertegnede har i hvert fald ikke oplevet nogle problemer med det.
Lyd og billede tilsammen er hvad der gør Rainbow Six Siege til en speciel oplevelse som desværre er gået hen og endt som en af de mere undervurderede titler der er udkommet i år.

 

god
  • Ødelæggelsen i spillet.
  • Ødelæggelse er med til at ingen kampe føles ens
  • Lyden i spillet er fantastisk
  • Konstant enormt spænende og intenst
Dårlig
  • Der er ikke meget at komme efter hvis du ikke vil spille multiiplayer
7.8
Godt
Lyd - 8
Gameplay - 8
Styring - 7
Multiplayer - 8
Skribent på Playstationforum - Glad for alle slags spil og nyder altid en god kold is på en varm sommerdag

Glemt password

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mail adresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.