Resident Evil Zero blev udgivet før første gang i 2002 på Nintendo Gamebcube, og det var på den tid en af de største eksklusive titler dengang for Nintendo som ikke var udviklet af Nintendo selv. Personligt fik jeg kun prøvet det sporadisk hos en ven, så var det ikke den type spil jeg spillede mest dengang, men efterfølgende fået interresse for blandt andet fordi det ikke var på PS2 Men nu er dette spil for første gang blevet udgivet på anden konsol,og det er spændende og se hvad præcis der er forandret siden dengang.

Man kan kalde Resident Evil em klassiker, og en af disse titler man ikke kan komme uden når man snakker horror, dog er det ikke helt samme type horror som nutiden, og langt fra uhyggeligt, men det var vel en af de første titler der var med til at bringe Zombie eller lignende på spil. Men hvordan er fortidens klassikere på en moderniseret udgave ? –

Historien.

Billy Coen som er en farlig fange som har mange mord på samvittigheden, og er blevet dømt til livsvarig fængsel er ved at blive transporteret til et højrisiko fængsel, men under transporten , sker der noget. Toget , som Billy Coen er i, bliver angrebet af sværme af igler. Som af unaturlige kræfter bliver sent igennem luften og angriber toget, og angriber alle personerne der er på toget, dog er der en der ikke bliver angrebet, og det er Billy Coen. Umbrella Corps som ejer toget , får kontaktet S.T.A.R.S (Special Tactics And Rescue Service)

resident-evil-zero-ps4-20

Her ankommer den anden hovedperson, som er Rebecca Chambers, hendes primære mål er at se hvad der ser sket i toget, men S.T.A.R.S får af vide Billy Coen er ombord på toget, bliver missionen noget helt andet. Mens du starte med at kontrolleret Rebecca, vil du på et tidspunkt blive overrasket af Billy, og selv om han er en morder, så gør han ikke noget, ud over at bede Rebecca om at samarbejde for at komme ud af toget igen, fordi han har set hvad der er sket , og det nægter hun og anholder ham, dog finder hun hurtig ud af at det måske ikke er så let at få ham ud af toget , og derefter går med til at arbejde sammen.

Der er bare et problem , toget er sikret mod flugt, og da elektronikken i toget er sat ud af drift, må Billy og Rebecca finde en løsning. De begynder at samle alt det de kan finde som kan bruges som våben, de har nemlig fundet ud af selv om folk var døde, så var de det ikke , de er derimod blevet inficeret med en virus , som disse igler har givet dem da de angreb dem, så nu er flugten fra toget blevet svære, og det gør det ikke lettere at toget sættes igang ligepludselig,

resident-evil-zero-ps4-7

Efter du har fået stoppet toget som bliver afsporet vil du opleve du er et sted hvor tingene bliver meget være end hvad du har oplevet og nu begynder kampen om overlevelse rigtig.

Gameplay.

Resident Evil er bygget op så du er afhængig af din partner, og det betyder at du sørge for begge dine karakter har energi , ammunition, og våben da de ikke selv samler ting op , og ressourcerne er ikke uendelige men derimod ret begrænset, der er kun det du finder rundt omkring, og du skal derfor tænke dig om hvordan du bruger det. Men heldigvis har Rebecca og Billy hver deres egenskaber. F.eks er Rebecca god til at heale og har en medicin taske hvor hun kan kombinere urter og andre ting der kan give mere energi.

resident-evil-zero-ps4-14

Billy har den fordel han er god til at kombinere våbendele og andre ting. – Han er også stærkere når det kommer til at skulle løse opgaver som kræver muskler, hans primære våben er en kniv hvis der skal spares på ammunitionen. Ind i mellem skal du løse nogen opgaver hvor personerne skal løse hver sit for komme videre, og her bruger man så Touchpad PS4 som man bare trykker på 2 gange så bliver den person stående som man ikke bruger. Når man så løst den ene opgave og skal over til den anden person , så trykker man bare på trekant-ps4. Derimod skal man lige vende sig til at når man sigter med sin pistol, så er det som om man kun kan sigte en vej, også selv om man prøver at dreje sigte den anden vej, eneste der kan gøres her er at slippe L1-ps4og så sigte igen.

Nogen af de gode ting i det her spil , er de puzzles der er , de kan være frustrerende, da man skal prøve og tænke ud af boksen, men samtidigt undersøger man området man er i og er god til at se de små detaljer så er du godt på vej til at kunne løse opgaverne uden de store problemer.- Men det er ikke altid det logiske der er svaret.

resident-evil-zero-ps4-8

Du er også afhængig af at din partner har energi nok på sig, og da du ikke har begrænset resourcer, skal du så vidt muligt undgå at bære på for meget, da du har begrænset plads i din rygsæk, derfor skal man prøve at finde ud af hvad der er mest nyttigt.

Selv om spillet oprindeligt blev udgivet i 2003, og spillet oprindeligt bygget til Gamecube controlleren , så er det lykkedes at få styringen til at virke ekstrem godt på PS4 controlleren, dog kan man godt bruge “knap” mønsteret fra GameCube, det kan bare ikke anbefales hvis man aldrig har prøvet sådan en da det virker fint som det gør med at bruge touchpad. Derimod har man fordelen ved at sætte den på PS4 control standarder en masse hurtigere genveje til skift af karakter, og kombiere våben, og medicin end hvis man bruger standarden, og det vil betyde forskellen på liv og død

Spillet er selvfølgelig opdateret med 1080p og kører 60fps , og om det er det kan jeg ikke se med det blotte øje, ud over jeg har valgt indstillingen “Wide Screen 16:9” i spillets indstillinger, og for mig at se er grafikken flot og flydende, men der vil altid være nogen der mener det anderledes med deres supersyn. – Spillet er flot og detaljeret, og det er det der tæller i en remastered version, det skal have lidt klassisk moment i spillet.

Samlet konklusion

Spillet har helt klart overrasket mig, og det har været fedt at prøve en titel der var med til at sætte nye standarder for horror genren, fans af Resident Evil har uden tvivl set frem til det her spil og andre har måske tænkt om det nu er godt, specielt hvis de kun sporadisk har prøvet Resident Evil serien. Spillet kan kun anbefales.

• Flot Remastering
  • Spændende historie
  • God historie