er lavet af det spanske firma “” som har hovedkvarter i den spanske by Zaragoza, og umiddelbart er virker dette ret ukendt for mange når det kommer til firma navnet, men det kan være det ændre sig nu, da ved udgivelsen først af “Super Toy Cars” som minder lidt om Micromachines, og nu med Twin Stick shooter spillet “Tachyon Project”

Tachyon Project er som nævnes et Twin Stick shooter, og er et simpelt Arcade spil bygget over de klassiske shooter spil som 1942, hvor man i alt almindelig hed skal overleve bølger af fjender i forskellige baner. Vi har derfor haft et kig på spillet som udkom i sidste uge, og du kan derfor læse vores anmeldelse af spillet under her.

Tachyon-Project-10

Tahcyon Project er et spil der tar de klassiske elementer fra nogen klassikere og har prøvet at tilføre dem i en mere “moderne” udgave i form af en kampagne som giver dig mulighed for at kæmpe dig igennem bølger af fjender, som alle har forskellige typer forsvar og angreb mod dig. Det i sig selv kan virke ret “kliche”agtigt og det er det på sin vis også. – Dog har TP nogen andre elementer med i spillet som gør at det er et svært spil at mester , men også et spil der sætter din fokus og reaktionsevne på prøve.

Dem der har prøvet Resogun, kan måske nikke genkendende til det at skulle kæmpe sig igennem bølger af fjender og til sidst møde en boss, det er lidt det samme her. DU har en kampagne som har en lille historie, hvor af du efter hver bane får nogen bonusser og noget point antal , som giver dig mulighed for at åbne op for flere våben og opgraderinger til dine nuværende våben.

Her gælder det så om at finde den type “Skib” man vil bruge for at komme så langt som muligt uden at dø, og derved score flere point i det samlet regnskab. Du vil dog opleve at det er lettere sagt end gjort, fordi jo længere ind i spillet du kommer jo stærkere fjender kommer der, og ikke nok med det kommer der også flere fjender samtidigt.

Tachyon-Project-09

Hver bane består af X antal bølger, hvor du skal nå X antal drab mod en vis type fjender, og for det ikke skal være for let så er der også tid på , og eneste måde du får mere tid på er faktisk at samle små “elementer” op som dine fjender efterlader efter de er sprunget i luften. – Det kan være ekstremt stressende specielt hvis man har lavet forkerte type opgraderinger til sit skib, og samtidigt være problematisk , hvis man fokusere pfor meget på styringen af dit eget skib frem for at se hvor fjenderne kommer fra. Det kan være svært at danne sig et overblik, når fjender kommer alle steder fra, og samtidigt fokus ligger på dit rumskib, derfor skal man vitterligt prøve at fokusere på fjenderne og blot have en føling af hvor de skib er i forhold til dem.

Styringen er som sagt “Twin Stick Shooter”, og det betyder du bruger L3-PS4 og R3 til at skyde og bevæge dig med, og så bruger du L1-ps4til at droppe specielle våben som miner, bomber og andre ekstra våben du nu måtte have , disse er dog kun begrænset i det omfang, der kan bruges en , så skal der gå lidt tid før den næsten kan smides, og man skal derfor være hurtig på knapperne for at navigere rundt, og reagere hurtigt.

Tachyon-Project-01

Eneste minus ved netop  L3-PS4 og R3 er disse bruges også i menuen til at opgradere sit skib, men det kan være problematisk i våben menuen hvor man bruger et “hjul” træ til at vælge sine opgraderinger med, fordi kommer du til at trykke lidt skævt vælger den måske en opgraderin du måske ikke vil have, og det kan betyde forskellen på om man kommer langt i spillet eller ej. Her kunne de godt have gjort så man kunne f.eks låse sit valgt f.eks ved at bruge kryds-ps4 i stedet for så man var sikker på valget var gjort.

Grafisk set er spillet flot og kører super godt, men det er samtidigt også et spil der kræver meget fra spilleren , da det til tider kan være så hektisk at man føler sit rumskib går ud i et.med fjendernes bevægelses mønster.Men er man vant til denne type spil vil det ikke være et problem , men lider man af epileptiske anfald kan det , nok ikke anbefales at spilles desværre.

Alt i alt er spillet et fedt spil, og er lige til at gå til, og vi mangler nogen klassiske arcade shooters ala 1942, så er det her nok det bedste bud på noget der kan give dig din sult efter det, spillet understøtter også op til 4 personer i “couch”- mode så man kan spille sammen mod fjenderne eller kæmpe hver især om at få bedste score og når længst, og så er der altid et online leaderboard der kan bruges til at gå efter rekorder på de baner der nu er.

Spillet kan købes på PS storen via linket Køb nu oven over anmeldelsen findes kun digitalt.

• Godt klassiske Twin Stick Shooter
  • Udfordrende