Vi har alle set i tv hvordan krig kan være ødelæggenene for en civil befolkning på alle leder og kanter, og selv om vi sidder hjemme i trygge lille Danmark, og måske virker fjernt for os på mange måder. Så ser man måske aldrig rigtigt hvordan civil befolkningen har det ud over vi hører om de beder om fred osv, men de har trods alt også en hverdag. Og på længere sigt er det noget der berøre os personligt, fordi vi som land har en pligt til at reagere, og det kan måske virke lidt utopi at vi netop har en masse flygtninge, der strømmer til Danmark i disse tider. Og til tider kan det ryste os om de historier mange flygtninge kommer med.

Men hvordan vil man selv have det hvis man var en del af den civle befolkning , som lever i et land i borgerkrig, vil vi selv kunne håndtere det pres der er på os for at få dagen af vejen. Vi er vant til at spille spil hvor man skal kæmpe mod en fjende, men her er der ikke nogen civil befolkning at tage hensyn til, og derfor kan man måske ikke helt finde ud af at krig på computerspil, ikke helt er det samme som i den virkelige verden.

This War of Mine: The Little Ones_20160122220624

: The Little Ones – start din egen figur

Tablet spillet som hedder “This War of Mine” som har fået ekstrem meget postitiv respons er nu blevet lavet til konsol blandt andet hvor man ser den lidt anderledes siden af krigens dystre sider. Du lever ganske enkelt i en krigszone, som ikke kan sammenlignes med andre spil, nogen vil måske tænke The Last of Us fra Sony, eller I am Alive fra Ubisoft, forskellen er bare disse spil foregår efter en virus har været i udbrud eller efter jorden har været gået under pga krig

This War of Mine – The Little Ones har spillet fået som titel, og giver dig en unik mulighed for at se hvordan du som civil person skal overleve fordi du ikke blev evakueret inden krigen rigtig gik i gang. – Du vil  opleve nogen meget dyster og til tider svære kår for de / den person du nu spiller med, hvor du ligger ud med at få tildelt nogen personer som sammen har fundet sammen i et hus, blandt mange som er i ruiner. Eneste de er der for er for at  overleve krigens rædsler, men hvordan gør 3 personer det ? >De kender ikke kender hinanden. – Og her kommer de menneskelige faktore ind, man må simpelthen stole på hinandens evner for overlevelse.

This War of Mine: The Little Ones_20160122100308

Efter et natterov

Du vil sættes på nogen prøver som kan være barbariske , og for nogen af personerne kan de blive mere påvirket af det end andre, det er nemlig sådan at alle de personer du har , har en baggrunds historie, nogen har måske bare været skolelærer, mens andre har været politi betjent, eller atletik udøver, eller kendt sanger. Nogen er vant til at overleve under svære vilkår, mens andre måske har fået det hele serveret på et sølvfad inden krigen. – Og nu er alle de privilegier nu forsvundet

Du vil i starten, skulle sætte dig ind i de enkeltes personer historie, så du ved hvilken personligheder du har med at gøre, hvad de kan bidrage med, samt tage højde for hvad deres dårlige sider er. Du skal starte med at grave dig gennem ruinerne for at finde ting der kan bruges til at overleve, ihvertfald for de første par dage, men her efter bliver man nød til at tage på natterov, hvor du skal få fat i noget så “simpelt” som mad, og andre normale hverdags ting som medicin, og værktøj, samtidig skal du også sørge for at dem der så bliver hjemme kan beskytte sig selv mod bander , samt evt pleje et barn eller et sygt menneske hvis det kommer så langt.

Opbygning af safehouse

Opbygning af safehouse

Spillet har en nat og dag cyklus,  mens natten kun er spilbar mens du er på rov, så skal du derimod udnytte dagen med alle i huset mens der er dagslys, ved at få bygget beskyttelse, senge, og generelt sørge for at personerne kan overleve en evt vinter hvis krigen vare for længe, men du skal også sørge for at de forskellige personer hr udnytter deres potentiale fuldt ud, men det kan være svært til tider, fordi , samtidigt med de daglige overlevelses rutiner skal opretholdes, så skal du sørge for at personerne får søvn, holde dem beskæftiget f.eks med musik, læse bøger, blot for at de kan få tankerne væk fra hverdagens negative sider.

Når du er på rov , om natten vil du tit komme til at stå over for nogen valg der måske kan virke rigtige, men  senere kan være skyld i man ikke overlever, det kan være man har stødt på nogen som måske virkede flinke nok , men derimod blot så dig an og derved kunne give dig falske forhåbninger om de er dine venner. Ender man i en slåskamp, hvor man prøver og forsvare sig mod et umotiveret angreb fra en fremmed og  slår personen ihjel i stedet for blot at flygte, kan det betyde konsekvenser for personen der var udsat for det, og i den sidste ende betyde personen begår selvmord i dit hus. Og du derfor vil have endnu mere at se til med de tilbageværende personer du styre.

Du vil som en af de sværeste ting i spillet også  skulle styre et barn ,og det kan faktisk være et større problem end man regner med, man skal tage sig af barnet i den grad at de ikke bliver påvirket af krigen samt være ekstra varsom i hvad man fortager sig , samtidigt skal man sørge for at barnet har nogen bamser og legetøj at lege med.

This War of Mine: The Little Ones_20160122220559

This War of Mine: The Little Ones-opsummering efter ingen overlevede

Selve gameplay et er bygget op sådan at man som nævnt overtager et hus, hvor man skal overleve i , igennem hele spillet/ krigen – men du vil løbende skulle bruge en masse tid og ressourcer på at opgradere de midler du har for overlevelse, og det kan virke svært i starten, men efterhånden som spillet skrider frem og du er opmærksom på de ting du looter rent faktisk kan bruges, vil du på længere sigt kunne overleve hele krigen, det tar bare lidt tid og specielt opmærksomheden på dine personer skal bevares , da personernes humør kan skrifte drastisk afhængig af dine handlinger du tarog derved kunne leve ret så godt og faktisk kunne få et hus der er ret godt beskyttet.

Spillet er enkelt at gå til men man skal være opmærksom på spillet er lavet meget mørk og dystert for at illustrere hvor sort det hele ser ud, og man ikke skal se “lyset” sådan lige foreløbigt.

Dag 10 - Hvor langt kan du nå ?

Dag 10 – Hvor langt kan du nå ?

Spillet kan stærk anbefales, og det kan også være for at sætte tingene i kontrast ,så man forstår hvordan virkeligheden fungere når et land går i opløsning pga borgerkrig.- Spillet er baseret på rigtige begivenheder som folk har fortalt om efter  diverse krige, og om situationer de har stået i for at overleve, og det er ikke situationer de kunne tænke sig at stå over for igen.

Eneste jeg ser som et minus,  og kan gøre spillet uoverskuelit er man rent faktisk skal prøve at huske alt hvad man samler op kan bruges til noget og evt en lille info skærm med en highlight, som man kan bruge, til de ting man nu samler op , hvis man ikke har studeret det nok inden man tager på natterov.

This War of Mine: The Little

This War of Mine: The Little

En anden grund ti at købe det er rent faktisk procenter af salget går til organisationen “War child” som står for at redde børn der er endt uden forældre i en krig, heriblandt borgerkrige. og for at undgå at børn ender som børne soldater.

Læs mere om War Child her

Læs

• Flsomt emne, som skal tages seriøst