Anmeldelse

blev annonceret ved E3 2015,  af en mand der tydeligvis var enormt glad for garn, mens han stod meget nervøs på scenen og præsenterede sit nye spil som var elskværdige nok til at finansiere og hjælpe ham med at gøre til virkelighed.

Det var meget tydeligt at manden havde lagt enormt meget energi og tid i sit spil og det kunne man også meget tydeligt se på spillet der blev fremvist.
Det var flot, flydende og havde en charme man sjældent ser i spil længere. Nu har spillet set dagens lys og er landet til køb på alverdens konsoller, til alle der vil kaste sig over det charmerende eventyr der handler om garnnøglen Yarnie der prøver at samle minderne fra fordums tid.

Unravel spillet i som et sidescrollende spil som man kender det hvor man bevæger den levende garnnøgle igennem banen med en konstant snor efter sig der selvfølgelig bliver strukket mere og mere ud efterhånden som man bevæger sig fremad. Dette resultere også i at Yarnie bliver mindre og mindre efterhånden som man bevæger sig længere og længere væk fra startpunktet. Dette løses så ved at man samler garnstumper op på sin færd igennem hver enkelte bane. Det er det mindste der er at fortælle om spillet hvilket selvsagt ikke er meget.

Men måden man kommer frem på er hvad der gør gameplayet interessant. Det handler nemlig hele tiden om at løse gåder for at komme fremad.
Disse går fra enkelte og ligetil løsninger til længere komplicerede gåder hvor man til sidst næsten har bygget et lille edderkoppespind over skærmen for at udløse en mekanisme eller at kæmpe sig vej ind over en forhindring. – Yarnie kan bruge sit garn som en lasso der lader dig svinge dig omkring, han kan bruge garnet til at lave broer og han kan bruge det som almindeligt reb for at klatre eller at trække i ting.

Han er en kreativ lille gut.

Hver bane man spiller i Unravel symbolisere et minde fra en ældre kvinde’s fortid. Det er alt lige fra strandture til en enkel have og efter hver bane bliver der tilføjet billeder og tekst til en ’’dagbog’’ på kvindens stuebord.

Det er et enormt enkelt koncept der som mange andre ’’indie’’ spil har en meget dybere mening og efterlader spilleren med en følelse af trang til at fortsætte.
Som billederne viser har vi egentligt med et ganske flot og farverigt spil at gøre. overfladerne er hverken mudrede eller kedelige at se på, men har tværtimod en charme og det er tydeligt at se at der er lagt en masse tid i at få spillet til at føles levende og lyst.

Baggrunden i spillet er næsten som taget ud af flotte postkort og trækker mig næsten tilbage til barndommen der blev brugt på at udforske de fjerne dele af stranden og den dybe del af skoven bag boligblokken. –  Samtidig køre der stemningsfyldt musik ind over landskabet , mens man bevæger sig fremad og det giver lidt ekstra til oplevelsen, musikken passer til hvad der foregår på skærmen, hvilket det helt bestemt gør.

Unravel er et af de spil der er lidt for nemt at skubbe til side som et kedeligt børnevenligt spil, men det vil være en stor fejl at gøre. – Det er på ingen måde et voldeligt ’’voksenspil’’ der viser dig de store kræfter din Playstation 4 ligger inde med men det er et spil der kræver at man bruger knolden til at komme videre. Det er et spil der fortæller en sød historie om barndommens minder og det er et spil der ikke kan undgå at gøre et indtryk på dig.

Unravel kan nemt være overstået på små seks timer og har i alt ærlighed ikke den store genspilningsværd.  Men det er 6 timer der kun kan nydes og det er 6 timer jeg ikke ville have været foruden.

god
  • Flot og fængene
  • God historie fortalt uden ord
  • Masser af gåder der er godt fundet på
Dårlig
  • Det kan føltes kort
  • Nogle gåder kunne godt trænge til et hint eller to
  • Enkelte gange føltes det meget uretfærdigt når man dør
7.3
Godt
Lyd - 7
Gameplay - 7
Historien - 8
Styring - 7
Skribent på Playstationforum - Glad for alle slags spil og nyder altid en god kold is på en varm sommerdag

Glemt password

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mail adresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.