, eller også kaldt Tankkrig som er navnet hvis man spiller det fra http://www.tankkrig.dk har eksisteret på Xbox360 i snart en rum tid, og umiddelbart så det i lang tid ud til at titlen aldrig ville ende på en PlayStation konsol, men det blev annonceret sidste år, og det skabte selvfølgelig glæde hos undertegnet da jeg havde spillet det lidt på browser versionen. Men hvad præcis kunne det bidrage med som f.eks deres konkurrent fra Gajin ikke kan bidrage med, i spillet “War of Thunder” som også er et Free-To-Play spil, men med både tanks of fly.

Vi har derfor taget et kig på det, og til det fik jeg opgraderet min standard konto til en “” kontos som basalt vis var en Premium konto med en masse lækker unlocks, og guld tanks, som ellers ikke ville kunne fåes ellers, men da man ikke kunne overfører sin konto fra PC så måtte jeg starte helt forfra, men det giver også en bedre mulighed for at komme ind på hvordan det er at starte fra bunden af.

Det første man har er en masse standard tanks, som ikke er opgraderet, det er fra de tidlige dage før 2 verdenskrig og fra 1 Verdenskrig kort sagt før tanks blev udviklet til “Blitzkrieg” som tyskernes krigsførsel hed i starten da de erobrede Polen, Belgien, Frankrig og Holland, i løbet af 1 år, og det var her at tanks blev udviklet til “moderne krigsførsel”

Dit mål er at få de bedste tanks fra enten USSR, USA, UK, eller Tyskland, og her skal du også samle et “crew” der alle løbende bliver trænet op til en speciel ting på tanksen , f.eks at reparer den , sigte bedre med den, eller forbedre camouflage på den, og det lyder jo ret let, men det er det ikke, det tar nemlig sin tid, og det kræver masser af sølv mønter og xp, som kan vindes via kampe som man tilslutter sig via multiplayer. Man kan da også spille en masse Tutorial missioner som de kaldes, men i bund og grund kan man også kalde dette for singleplayerdelen. – Her er nemlig alt fra invadering af et område, til at skulle manøvre din tanks rundt i ujævnt landskab med nogen allierede og nedkæmpe bevægende mål som er tanks fra fjendernes side. Da dette er en “singleplayer tutorial kampagne” som jeg vil kalde det, så kan du også dø , men du mister ikke point for at reperere tanks osv som man ellers gør ved at tage skade, men du kan derimod godt optjene XP og sølvmønter.

tanks-klasser

Disse mønter og XP kan bruges til opgradering af den pågældende tanks du har brugt, og til at træne dine tanks fører så de yder mere, og konceptet / princippet er det samme i multiplayer.

Multiplayer kan fungere på flere måder, du kan “crew” op med en platoon af 4 spillere, og joine samme spil, eller blot hoppe ind selv og så deltage i kampene der tit er spil hvor man skal udrydde alle fjendens tanks, eller er man mere til kæmp for overtagelse kan kampene også vindes på denne måde. Begge måder er mulige, men den sidste sker sjældent hvis man ikke har et hold der kan forsvare mens nogen går på “spejder” togt og sørger for at observere.

Jo bedre dine tanks er jo større chance er der for at kunne holde i længere tid og derved vær med til at sikre dit hold sejren.

Spillet eller kampene er hurtig overståede nogen gange, mens andre gang kan de kører tiden ud. Sker det at du dør før tiden, så kan du vælge at vente og se hvad udfaldet bliver eller vende tilbage til din garage og begynde at deltage i en ny kamp, men du kan ikke bruge eller reparere din tanks du har brugt i den netop overstået kamp. Du skal derfor vælge en ny tanks eller blot bruge tiden på at recruitere nye crew medlemmer til at gøre din tanks bedre.

Når det kommer til crew medlemmer, så er det ikke bare at smide nogen i en tanks, der er nogen fordele ved at smide f.eks kun tyskere i en tysk tanks, russiske tanks skal have folk fra USSR osv , og selv om det kan virke omstændigt, så er det ikke lige til, fordi du har kun et begrænset antal crew du kan rekruttere, så rekruttere med omtanke.

swamp_2

Hvis du vil vælge at tage skridtet fuldt ud kan du vælge og blive premium medlem , som giver dig nogen ekstra fordele, du vil få adgang til tanks der normalt slet ikke er mulige at få , og derved have et meget større udvalg af perks, opgraderinger og udvalg af kampvogne som kan opgraderes, f.eks den klassiske Churchill tanks, som er dødbringene med sin lange rækkevide og store armor beskyttelse. Disse koster som regel guld mønter som dog kun kan købes via rigtig penge, men du kan så blive premium medlem fra 1 til 365 dage , men du vil også optjene guldmønter løbene efter hvert kampslag. Og du kan derved hvis du spiller meget nærmest kører uendeligt som premium med disse guldmønter.

sacredvalleywar_1

Mister du dit premium medlemskab fordi det udløber behøver du ikke tænke over om du mister dine premium opgraderinger – Det gør du ikke, så pengene er ikke spildt, dog vil du måske bare ikke nå det TiER niveau som du måske håbede på så hurtigt, men det betyder ikke du ikke kan kæmpe dig op

World of Tanks er et strategisk i stor stil, og tror man at man kan gå ind og bare være “King of the tanks” så tro om igen. Udnyt dine omgivelser, og brug dine allieredes iagtagelse til at se fjenden. Spotter de en fjende, så overvej straks om du skal hjælpe ham aktivt eller passivt, fordi det kan være det er et baghold, og det kan måske koste dig livet og din teammates.

arcticregionsnow_2

Graffisk set er spillet flot og meget detaljeret, og der er ikke nogen ting som ikke kan ødelægges , så i bund og grund, vil alt kunne springes i luften, dog mangler der noget mere “kampagne” som co-op hvor de rent faktisk lavede en mulighed for at kører en kampagne historie, måske hvor man kører forskelle tank slag fra nogen historiske slag fra tiden i 1 verdenskrig hvor krigførsel med tanks begyndte at gøre sit indtog, men uden de helt store slag, som man senere har set i 2. verdenskrig i nordafrika specielt , og senere i golfkrigen.

Det gode ved World of Tanks for trofæjægere er der rent faktisk er et Platinum trofæ i og umiddelbart virker det at få platinum i dette at man rent faktisk kender til krigsførsel.

World of Tanks bliver konstant opdateret , og der kommer hele tiden nye tanks ind i spillet, og derfor er spillet konstant opdateret og hele tiden nyt indhold, som ikke koster penge, ud over måske lidt microtransaction hvis man vil have glæde af det.

Alt i alt er World of Tanks et meget fedt spil, og er man til spil som f.eks Battlefield, hvor man mest er til at spille de store kort så er World of Tanks et spil du skal kigge på.

Du er velkommen til at joine vores “clan” og lad os spille sammen – Find vores clan her http://console.worldoftanks.com/en/clans/ps4/PSFDK/

NB!! – Hvis du ikke har hentet det endnu, skal du blot gøre det inden den 29 februar så får du en speciel tanks der ellers kun kan fåes som premium, men kun hvis du er PS Plus medlem, så skynd dig og hent det og start det op,.

• Mange timer i det
  • Detaljeret
  • Lang levetid ( for fans )