Produkt fra Danmark - Dansk humor når det er bedst.

Vi kender alle sammen godt gymnastik timerne hvor man til tider spillede stikbold, hvor man dog var delt op i 2 hold af måske 10 mod 10 , hvor holdende kunne være mixede på den ene eller anden måde, men har du nogensinde tænkt over man måske kunne være endt som “professionel” dodgeball spiller ? . Men siger STIKBOLD udtrykket dig ikke noget, kan det være fordi det også blev kaldt høvdingebold nogen steder.

Spillet blev i 2014 kaldt “En demoniseret sport” fordi den har haft noget man kalder en broget fortid, og selv om det ikke kan bevises, så menes man at “Dodgeball” stammer fra afrikanske stammer for som nogen europæer fandt på nogen ekspeditioner, hvor man den gang ikke brugte bolde men derimod brugte sten og det var for at hærde og tvinge unge at lære at kunne reagere hurtigt når de skulle ud på den store savannah for at jage vilddyr, og der krævede timing og smidighed alt hvis man skulle overleve hvis et dyr skulle nedlægges med spyd. Men alt dette er blot en lille teori historikere har set på. Europæerne var dog ikke så voldelige og de gjorde derfor så de muligheder i det med at bruge en bold. – Og faktisk er det stort nogen steder i USA ( hvor ellers ) at der er nogen skoler der giver stipendium hvis man er god nok, på samme vilkår som de kan få Football, og Basketball stipendier – Og der er tilmed et verdens forbund for “Dodgeball” som hedder WDA – World Dodgeball Association! – SÅDAN!.

stik-bold-3

Men nu er spillet “ – A Dodgeball Adventure” ikke helt samme seriøse indslag , det er derimod det man vil kalde en parodi på 70erne hvor der er mixede lidt hippie kultur, og en masse “moustache” i vaske ægte 70er stil.

Historien i “Stikbold! – A Dodgeball Adventure”, er en historie man typisk vil kalde et “Hollywood Manuskrift” – Holdet har som består af  Blørn og Jerome, har efter 3 ud af 4 år vundet VM titlen, men sidste sæson blev det altså til den første 2. plads, og det er deres træner ikke glad for og han kræver simpelthen at disse 2 særlinger tar sig sammen, inden finalen om aften. Jerome træner ganske vidst og prøver at overtale Bjørn til at tage sig lidt sammen, men Bjørn tar alt for let på tingene, og han går mere op i hvor hvide hans tænder er og mener man skal være smuk for at vinde.

Træneren giver dem så et ultimatium at de skal vinde i år, og selv om Jerome mener de da vandt sølv sidste år, så mener træneren det har de ikke de har tabt guldet, kun en taber siger han har vundet sølv. Han sætter nu disse 2 til en omgang hård træning, som skal give dem gejst og motivation til aftens finale. Men det er lettere sagt end gjort, i løbet af dagen mens de træner forskellige steder og sætter snuden på vej til finalen så møder de også en masse personer, som de rager sig uklare med på den ene eller anden måde, og det ender så med stikbold kampe, hvor der ingen regler gælder, men det giver samtidigt også god træning for vores helte, der er alt lige fra “blomsterbørn” med en hippie som er guru for dem til de mærkværdigste personligheder som man højst sandsynligt kun ville støde på i 70erne. Alt dette sker på bare en dag, og det giver en lang humoristisk og til tider måske også en snert af dansk humor kan være plat når den egentlig er bedst.

stik-bold-1

Spillet giver dig en anderledes måde at spille et cpu baseret boldspil, og egentlig er det et frisk pust ,og det gør det ikke dårligere at det er det danske indie firma “” der har stået for det, og selv om spillet kan virke som en stor joke, så er spillet faktisk lavet i samarbejde med “World Dodgeball Association” altså det officielle Stikbold forbund, så det er et projekt der har været taget lidt seriøst, men igen, det er også svært at lave et spil baseret udelukkende på stikbold kampe. Så derfor er dette et dejligt frisk pust for et spil af denne type.

Spillet giver dig mulighed for at spille på 3 niveauer, hvor af de sidste niveau som hedder “Superliga” først bliver åbnet op når man har klaret sig igennem historien på normal, men det er ikke helt så let som det lyder, og du kan tilmed også spille 2 personer i det, så du kan faktisk sammen med en ven sidde hjemme i sofaen og tage og kører en “maraton” og sammen kæmpe mod diverse modstandere.- Skulle du have lyst og har 4 controllers kan du endda holde en rigtig konkurrence aften, hvor dig og 3 af dine venner holder en “konkurrence” aften spille “alle mod alle”, det skal nok sætte stemningen høj i stuen.

Spillet har det jeg vil kalde “klassisk” karakter modeller. De er firkantet og så alligevel virker de meget levende, specielt i cutscener der er mellem banerne, og det kan man ikke lade være med at synes er lidt komisk, så realisme mixede sammen med klassisk 8 bit stil kan altså fungere selv i denne tid,

Spillet kan stærkt anbefales og jeg synes om ikke andet det skal prøves af før eller siden, og selv om spillet kun kan spilles offline, så er der stadig en del ting at skulle kæmpe om, specielt fordi spillet tilmed har et trophy_platinum.png trofæ, og det kan man vel godt sige er noget overraskende for en titel som denne, men ikke desto mindre, kan det netop gøre det ekstra tiltalende for trofæjægere at få fingre i det, fordi et trophy_platinum.png i “”Stikbold! – A Dodgeball Adventure”” , vil uden tvivl give dig et trofæ ikke særlig mange vil kunne mønstre, specielt også fordi spillet til tider kan være svær på superliga niveau