Dark Souls III har været længe undervejs, og til trods for at Hidetaka Miyazaki har nærmest på mirakuløst vist har klaret at udgive 2 titler på knap 2 år, i form af og nu Dark Souls III, så kan man godt overveje lidt om det kan være positivt. Specielt fordi blev lavet eksklusivt til PlayStation 4, og samtidigt for mange var deres første møde med denne type spil, netop fordi det var en eksklusiv titel, og det gælder også for undertegnet.

Jeg har nemlig altid synes Dark Souls / Demon Souls spillende virkede lidt for svære og til tider trivielle til jeg personligt gad bruge tid på dem. – Dette ændrede sig så da Bloodborne udkom. Spillet betog mig, og faktisk fandt jeg hurtigt ud af mekanikken, og selv om mange mente det var svært, og faktisk droppede det efter et par timer, så fandt jeg derimod spillet ret udfordrende på en ny måde, om det er fordi man med tiden begynder og udvide sit repotoire af spil genre man prøver at komme ind til, eller om jeg måske blot altid har kunne spille disse spil, men bare aldrig rigtig ment jeg gad sætte mig ind i dem, kan være et spørgsmål. Men det er nok mest en blanding af begge dele.

dark_souls_3_review_1_

Da Dark Souls III blev annonceret, tænkte jeg ikke yderligere over det, men så kom der remakes til PS4 med “Dark Souls II: Scholar of the First Sin” som var en forbedring af udgaven fra året før , men den her var en slags  “GOTY” edition. Der tænkte jeg, måske skulle det prøves blot for at sætte mig ind i alt den “hype” der var omkring det. – Men det blev også kun ved tanken, så nu er jeg spændt på og se hvordan Dark Souls III er nu det bliver det første egentlig Dark Souls spil jeg vil prøve.

Som i bloodborne, starter man ud med at skulle vælge karakter type, og derved hvilken måde man skal spille på, og valget faldt på ridderen , da jeg fik mig fortalt at det måske er den bedste at starte med da den har en kraftfuld armor , og den bedste ihvertfald i starten. Og allerede med tanke om jeg ikke helt ved hvad der skulle ske, blev jeg allerede spændt, og efter en kort “tutorial” hvor man går rundt i en mørk skov, møder man de første fjender, og faktisk følte jeg med det samme jeg spillede Bloodborne, men døede rimelig hurtig efter hinanden de første 2 forsøg – Jeg måtte lige revurdere min opfattelse og begyndte at lige se fjendernes træk an, og det var nøjagtig som Bloodborne i styringen mere eller mindre.

dark_souls_3_review_2_

Efter at være kommet dus med controllerne helt igen, gik der ikke meget mere end 10 minutters udforskning at jeg møder min første boss, og her var gode råd dyre, jeg dør med det samme, og igen tænker jeg den er helt galt den her. Skal jeg på nogen måde kunne finde rundt i det her må der fokus på, og det kom der. Jeg klarede bossen efter 2 forsøg og så efter der så kørte det bare der ud af, efter at have spillet 9 timer i streg kunne jeg konstantere, jeg kom igennem de første baner og jeg har rent faktisk klaret det ganske fornuftigt med forskellige opgraderinger, og hamstring af sjæle ( souls ) og ganske fed fornemmelse.

Men nu er det ikke helt om hvordan jeg stinker til dette spil der skal skrives om , men blot en lille reminder om spil er ikke altid hvad man tror det er.

Gameplayet i spillet er utroligt hurtigt, det er nemt at mester de basale træk, mens de mere avanceret og tungere slag osv skal times til perfektion, ellers dør du , og du kan som i Bloodborne, ikke bare tage mod og overleve, det kræver virkelig god selv disciplin og god dømmekraft for at håndtere spillet som helhed, fordi de fjender der måske ser mest rolige ud, er måske dem der har de kraftigste våben, og det giver en respekt for A.I. – Yderligere kan man godt være udsat for snig angreb fra vinkler du måske tror er fredet, og det gør spillet meget action fyldt.

dark_souls_3_review_3_

Som sådan er spillet ikke noget graffisk “wow” spil, men det er vidst hellere ikke meningen, men derimod følger tidligere Darks Souls spil. Ligesom Bloodborne, er fjenderne “ragdoll” når de dør, og det er lidt komisk at man kan løbe rundt med dem på sine føder efter de er slået ned og dræbt, men på en eller anden måde viser det også bare det er “sjæle” man slår ihjel og ikke personer med knogler, men mere et kostume for den pågældende sjæl.

Min oplevelse af , er som “new comer” svært at vurdere hvis man skal lave en sammenligning i forhold til tidligere udgaver, fordi det kan jeg af gode grunde ikke, men personer jeg kender som er hardcore spillere, siger spillet er det sværeste indtil videre, ihvertfald som de ser på det, en af dem var LvL 82 før han fik klaret den sidste boss, og hans spiltid havde sagt over 80 timer, men der skal nok tages måske 20 timer fra i forhold til tiden han havde spillet på “pause” Så for en erfaren spiller af serien er dette et must have, mens nytilkommende, eller fans af Bloodborne som første gang spillere, skal helt klart ikke lade dette spil gå deres næse forbi.

dark_souls_3_review_4_

Kampene i spillet er meget intense, og måden du skal håndtere mange af nærkampene på med sværd mod sværd eller Lance mod sværd, eller måske bue og pil osv, kan være ekstrem tidskrævende i de store boss kampe, det hele er nemlig afhængig af din karakters skils og opgraderinger, så vælger du en type person, som er god til nærkampe, hjælper det ikke at bare brug buen , da det ikke er her hans “force” er , så du skal for at være foran i dine kampe vælge rigtigt – Valget kan være livsgivende, eller din dødsdom.

Samlet konklusion er – Spillet kan virke enormt svær at komme igang med som ny spiller, men samtidigt er det også et spil du vil bruge utrolig meget tid på hvis du får kæmpet dig fordi de første par bosser uden for meget svinger i valsen, derimod kan tidligere af spillet glæde sig over at spillet er blevet endnu mere udfodrende end de tidligere spil.

ER DU KLAR TIL AT INDKASSERE NOGEN SJÆLE ?

• Fangende spil når man først er kommet ind i det
  • Tidligere Darksouls spillere kan få en ekstrem udfordring