- Ratchet & Clank er en unik oplevelse selv for garvede spillere

De fleste har nogen “yndlings” karakter som de uanset alder bare holder af, om ikke andet pga deres personlighed, Ratchet og Clank er nok en af de 2 karaktere jeg har beskæftiget mig mest med , ud over når det kommer til PlayStation ikoner. Derfor var det også en stor fornøjelse at vide at spillet ville komme , og på sin vis var jeg egentlig ligeglad med hvad spillet ville handle om , bare det ville komme før eller siden.

En af de ting der er populært specielt for PlayStation 4 efterhånden, er at hive fat i gamle kendinge,ved enten reboote serien fra start af med en “nyfortolkning”, eller bare en decideret remaster udgave af spil, , er på sin vis unik på det område fordi spillet er en remastered nyfortolkning af den første Ratchet and Clank.

Forskellen er blot at den her udgave er bygget over biograf filmen som er bygget over primært Ratchet & Clank 1( som ikke kommer i de danske biograffer – desværre!! ) og samtidigt bygget over den første verden. Så man kan måske kalde det det Ratchet & Clank 1½ ?

Ratchet & Clank™_20160407182337
Ratchet & Clank, er blevet finpudset og lavet fra bunden af,og altså alt er derfor lavet helt forfra, og det giver spillet en lækker atmosfære, som er glat og flydende, men stadig klassisk på sin egen måde, spillet giver dig mulighed for at udnytte de mange ekstra kontroller muligheder som man ellers ikke havde på PS2, og derfor har man et langt bedre overblik over sit udstyr.

Historien starter som udgangs punkt med man er ved at reperere et rumbskib, men mens det sker ender det med man ser en optagelse fra den galaktiske superhelt Qwark, og så må Ratchet hellere komme ham til undsætning fordi planeterne omkrig Ratchets planet er blev at blive angrebet fra rummet, og Ratchet vil derfor hjælpe Qwark med at få fjernet truslen. Man vil her efter møde Clank for første gang, og sammen skal disse kæmpe sig igennem universets planeter for at slå truslen tilbage.

– Ratchet & Clank er en unik oplevelse selv for garvede spillere

Til det formål skal man selvfølgelige også bruge dingenoter og dippedupper, kort sagt en masse forskellige våben , og noget Ratchet er kendt for så er det hans våben arsenal. Disse skal opgraders, udvides og opgraders endnu mere. Selv det stærkeste våben af alle “fåremageren” et unik våben der laver fjender om til får. Men der er også de unikke holokort, som giver dig ekstra “instant” boost til dine våben.

Ratchet & Clank™_20160404235213

Ratchet & Clank™_20160404235213

Spillet giver dig mange timer at underholde dig selv med. Ud over de sædvanlige udforskninger,  er der også nogen svævebane løbs konkurrencer, og andre ting som kan være gode ting at rode rundt med, det giver nemlig også nogen specielle tink som man ellers ikke ville få, og til sidst men ikke mindst så er de legendariske “guldbolte” også stadig noget der skal samles ind. Når du gennemfører spillet kan du få muligheden for at spille det man måske i normal “spiller-udtryk” kalder “New Game +” det kaldes dog “Udfordringspil” i Ratchet & Clank, hvor du har alle dine våbens styrke med over, men samtidigt så kan dine våben nu opgraderes yderligere 5 LvLs. Plus der er få steder man ikke kan komme igennem før man har et våben der er LvL 6 som først bliver muligt når man kommer igang med “Udfordringspillet”, så er du trofæ jæger, så er der ihvertfald yderligere en spille gennemgang i spillet.

Ratchet & Clank™_20160404192444

Ratchet & Clank™_20160404192444

En sidste ting der kan være værd at nævne, er styringen, som der kort nævnes i starten af anmeldelsen , er den blevet udnyttet til moderne controllers, men det betyder ikke den er helt perfekt, det gør det bare lidt svære lige at finde rundt i måden der skiftes våben på fordi der er 2 muligheder , enten med d-pad-ps4 hvor man selv vælger hvilken 4 man vil have hurtig adgang til, men hvis alle 4 løber tør for ammunition, så kan man vælge at bruge trekant-ps4 – Den skal holdes i bund i 1 sekunds tid, så kommer der en menu op med alle dine våben, og fordi du har over 20 våben til sidst, så er siden delt op i 2 afsnit, og her skal man bruge enten r1-ps4 eller L1-ps4 til at navigere rundt, og så vælge det våben du vil bruge her og nu, og samtidigt erstatte en af de andre våben du har sat som “hurtig våben”, heldigvis så “pauser” spillet mens du bruge sidste nævnte, ellers ville man nok dø, du kan også vælge er trykke d-pad-ps4 op, og få et “hjul” frem hvor du kan vælge hurtigt, men der kan du ikke se hvor meget ammunition du har tilbage.

– Ratchet & Clank er en unik oplevelse selv for garvede spillere som mig, fordi spillet er lavet så meget om at man ikke rigtig kan huske man har spillet det før, det er en flot, humoristisk og meget klassisk. Det er Ratchet & Clank som det skal være. Det betyder også spillet er meget familie venligt selv om det kun er muligt at spllle 1 person, men spillet er på Dansk, både i Tale og Tekst så alle kan være med. Det er en oplevelse ( genoplevelse ) værd.

Du kan se flere screenshots af spillet taget direkte fra spillet mens vi har spillet det under “Screenshots

• Helt frisk oplevelse
  • Klassisk, men stadig moderne