– Forsættelsen på det meget roste Motocross spil fra MILESTONE, folket bag blandt andet Sebastian Loeb Rally, MotoGP og WRC for nogen år siden, samt RIDE , som vi anmeldte sidste år. Kort sagt vi har at gøre med et spil fra et firma som specialisere sig i motorcykel spil. Og for ikke at forglemme om et par måneder kommer der “ – Grand Prix” som er opkaldt efter den legendarisk MotoGP mester fra Italien. Så det er måske ikke en tilfældighed at netop et italiensk spil firma har specialiseret sig inde for motorcykel genren.

mxgp2_Football_Arena_01_01 2 : The Official MotoCross Game – Er som nævnt forsættelsen på , og det er en genre der har været savnet dels pga MX vs ATV ikke eksistere mere efter THQ gik konkurs, Dog har der lige været en genudgivelse af MX vs ATV – Reflex , som blot var en opdateret udgave fra den originale, som Nordic Games har udgivet fordi de opkøbte licensen fra THQ.

Det kan være scenarier, som var helt exceptionelle, at man skal prøve at genskabe mindst det samme scenarie igen

MXGP 2 har fået en del opgraderinger både i graffik, men også i hvad man kan gøre i spillet. Og noget som måske for os danskere. Nemlig “Monster Energy FIM MXON” , det er løb som er baseret på landshold, og mens lande som Frankrig, Tyskland, og Italien, og en utal af øst europæiske lande har store traditioner inde for Motocross , så har Danmark langt fra været en dominerende faktor. Men det kan man så ændre lidt på i form af Thomas Kjer Olsen som sammen med Stefan Kjer Olsen er nogen af de bedste kører Danmark har haft i netop MXGP1 , og så er der også Nikolaj Larsen, som er en af de mest erfarne inden for Motocross i Danmark.

mxgp2_Football_Arena_01_06Et andet nyt tiltag i MXGP er “Real Events” som giver dig muligheden for at opleve nogen af de mest dramatiske løb fra sidste sæson fra de største konkurrencer, Det kan være scenarier, som var helt exceptionelle, at man skal prøve at genskabe mindst det samme scenarie igen. ( Eksempel : Er en rytter styrtet, på sidste omgang, og mister 15 placeringer. Man skal så prøve at kæmpe sig op på en 5 plads på den sidste rundte, som personen gjorde rigtigt ) Det er udfordringer der sætter dine evner som Motocross kører på prøve, men samtidigt også en kærkommen mulighed for at få presset sig selv, og tilmed lærer mange af banerne at kende mere end normalt.

Det kan ikke undgåes at man skal prøve dem forfra et par gange eller 3, med mindre, man ikke har ændret på sværhedsgraden til let, den gør faktisk spillet for let, men samtidigt bliver man også straffet i form af reducering af penge man får som er tilgængelig i alle typer spil, f.eks i karriere eller online.

mxgp2_Football_Arena_01_08Karriere delen er som de altid typisk er i spil fra Milestones, og som de som regel aldrig gøre det helt store ud af ud over de har en autentisk sæson baseret spil. Først skal man kører 2 prøve løb for nogen hold der invitere dig, her efter når disse er kørt, skal du vente på nogen tilbud i sæson 2 Her vil det hele være afhængig af din placering i de prøve løb som godt kan virke lidt svære fordi du kører på en motorcykel der slet ikke er opgraderet, men det gør også bare at man måske ikke bider over mere end man kan klare.

Som sæsonen forsætter og du optjener point og penge vil din berømmelse også stige , og du vil derfor kunne skifte hold når sæsonen er gået eller når du beder din agent om at finde nogen hold som ville være interresseret i at lave kontrakt midt i sæsonen , og der er måske nogen der vil fordi de mener de kan bruge dine optjente point du allerede har optjent. Men det sker næsten aldrig, det er primært når en sæson er slut dette bliver en realitet. Dit mål er i sidste endte at komme op i så højt omdømme, at nogen af de store fabrikshold som Kawasaki og Yamaha vil tegne kontrakt med dig i MXGP´s svar på F1 nemlig MXGP 1, som sender dig op på nogen 450cc maskiner, og får adgang til en del større løb plus 4 store stadion baseret løb, som blandt andet også kan kæmpes på i online delen.

Online delen i MXGP 2 er faktisk ret stor, der er både mulighed for at kører bare 1 løb, men så er der også “Stadium Championship” hvor du kører på 4 stadions, ellers er der Championship Mode, MXGP Mode, eller blot MXON som nævnt tidligere er med landshold, så selv her vil du kunne vise du er dansk nationalitet og få Danmark vist frem.

Online har du også flere muligheder til de løb / mesterskab du kører, du har mulighed for at sætte AI´s sværhedsgrad også, og det kan være en god ide hvis du spiller med en ven og i gerne vil spille mod hinanden, men en af jer ikke har prøvet før, og for at denne ven ikke skal føle sig helt håbløs så kan dette være en velkommen indstilling, det er nemlig ikke muligt at blot sætte en PvP event underligt nok.

mxgp-14Samlet konklusion af MXGP 2 er yderst positiv, det er et underholdende spil, med masser af lækre detaljer når man kører løb , hvor mange effekter virker ret virkelighedstro, og samtidigt er der et utal af timers underholdning for alle MXGP fans, og jo det er en speciel “sport” men det er også meget få der rent faktisk kender til den i Danmark, men det betyder ikke man ikke vil kunne lide spillet. Når alt kommer til alt så er det jo et spil, men et anderledes et af slagsen og for motorsports genren er det yderst sjælden vi får disse form for spil på disse breddegrader. Så er du bare glad for lidt konkurrence, eller lidt anderledes spil end du er vant til så skal du absolut ikke holde dig tilbage, man kan altid spille nogen løb, med vennerne online, hvor man kan spille op mod 12 spillere mod hinanden.

Det er let at styre og egentligt lige til, og man kan opsætte alt fra at bruge koblingen , til at indstille om man blot skal bruge 1 knap til at bremse med, eller du vil have en mere realistisk tilgang til håndteringen af bremserne ved at bruge for og bagbremse invidiuelt, noget som kan gøre en kæmpe forskel hvis du går op i deltaljerne.

Eneste der egentlig kan være et lille minus ved spillet er faktisk online delen, du kan nemlig oprette et “hold” som du er medlem af offline, og det er også det hold du bruger online, men der mangler lige en funktion der gør man kan lave et fælles hold online, så man kan stille op under samme “hold” og ikke bare nation, men det er en biting og ikke en vigtig ting.

• Lækkert grafik
  • Mange forskellige typer løb
  • Alternativ til Speedway