som har stået bag nogen af de måske mest succesfulde titler på PlayStation 3 og PlayStation 4 når det kommer til Indie udviklere, med blandt andet , Stardust, Outland og Resogun. Alle titler der har bundet fans af de klassiske arcade / platform genre. Spil der har givet studiet flere fans og flere priser end mange måske havde turde drømt om. Senere i år kommer de også med Matterfall, som dog stadig ikke har fået nogen udgivelses dato, men er på vej, men før det sker så har de udgivet – som man måske kan betragte som en slags parallel verden med Dead Nation på mange måder.

Jorden har været forskellige arters bosted i milliarder af år, og eneste der har sendt de forskellige arter i knæ har været diverse forme for bakterier og virusser. Andre racer har derfor kunne overtage området fra de før så dominerende racer, men dette er jo blot naturens måde at overtage og udvikle sig på. Men denne gang er det ikke samme trussel der hærger jorden.

Rumvæsner har infiltreret jorden, og faktisk har de overtaget det meste af jorden, men hvis jorden ikke skal “alienificeres” så må mennesket bruge de sidste resourcer de har tilbage.

alienation_anmeldelse_3

Til det, bliver der indkaldt den sidste forsvars styrke jorden har, som er 3 typer personer, der er en biospecialist, som er god til healing, og har biokemiske våben til brugen mod aliens, derefter er der også Tank som er en kriger som er stærk og som ikke er bange for at tage kampen op mod fjenderne i nærkampe, og så har han et lidt større smertetærskel end norrmalt, og til sidst men ikke mindst, så er der Sabotøren, som elsker altid der siger bang, lige fra artilleriangreb til kæmpe eksplosioner.

Spillet giver dig muligheder for at spille op til 4 personer sammen, og der er 2 forskeliige typer spil, den ene er “Normal” og så er der “Hardcore” og forskellen er ganske simpelt – Den ene er standard for arcade spil, hvor man kan genoplives som man lyster og blot starte ved at checkpoint man nu har åbnet, mens Hardcore er hvad det siger Hardcore, dør du en gang er du helt færdig, og må derfor begynde helt forfra.

Alienation giver dig en masse spil miksede sammen i et, der er lidt fra selvfølgelig Dead Nation med måden at håndtere sine våben og styringen, så er der nogen elementer fra Helldivers, og egentlig kan man også få lidt relationer til The Divisiion i måden man skal opgradere sine våben på med crafting, og booste dem med unikke boost sets så der er noget for enhver smag.

alienation_anmeldelse_24Alienation er en stor åben verden, og til forskel fra Dead Nation som man måske bedst kan relatere til generelt for denne titel , så er det ikke fra A til B baner, men derimod åben baner eller lande om man vil, der kan have 2-3 missioner på hver eller flere i nogen tilfælde, som er fordelt på verdens kortet, men fordi man har en chance for at komme tilbage til et land flere gange, så gældet også om at prøve at  visualisere sig banen så meget som muligt, og få sig et overblik de letteste veje til f.eks checkpoints som også er respawn kapsler, men også hvor der måske kan være svært at komme igennem. Du skal nemlig selv gå hen og aktivere disse checkpoint så har du et mål i en mission men et sted der måske har været svært at komme frem til, og du gang på gang dør på vej der hen, så udnyt disse checkpoints.

Prisen på spillet er alt for lav, man føler man stjæler fra HouseMarque, man får ihvertfald mere end man betaler for.

En af de ting der er meget li The Division er crafting af våben og genbruge stykker fra våbene med at “dismantle” dem, og så bruge disse stykker til at opgradere sine nuværende våben, som er lvl baseret, og farvebaseret, hvor Grå er almindelig og lille og gult er sjælden og legendariske status, og derfor svære at få fingre i. Du skal derfor hele tiden sørge for at opgradere og kigge på dit nuværendes våbens “skade-pr-sekund” og “bonus boost”, samt hvad lvl den mindst kræver din karakter er.

alienation_anmeldelse_4Når det kommer til missionerne er det muligt inden du starter missionen vælge og køre den på “nybegynder“, “professionel” eller “veteran” og det er kun noget der gælder for den pågældende bane indtil du er færdig med den mission, men jo svære den er, jo større procent er der for at du finder legendariske våben og andet tilbehør. Fjendernes lvl stiger så logisk nok afhængig af sværhedsgraden, hvor “nybegynder” gør alle stats lige, og derved er der ikke nogen bonus at hente mere end banen normalt ville have. Men tar man veteran er fjenderne typisk op til 4 lvls højere end dig, og du skal derfor kun gå der ind hvis du mener du har stærk nok våben med eller du er i et hold.alienation_svaerhedsgrad_1

Det er dog også muligt at “drop-ind” i andres spil som kan være random, men det er ikke altid det kan være en fordel, da de kan være lavere lvl end din karakter og derved vil du få absolut intet ud af det.Så vælg dine kampe med omhu både de for lette kampe og de svære.

Alienation kommer med en invasion funktion, hvor folk kan invadere dit spil, og selv om det kan lyde lidt sjovt, så har det umiddelbart ikke nogen effekt på stats eller noget som helt , ud over man har det morskab man får når man invadere folk der ikke har haft tage sig tid til at sætte sig ind i hvordan det deaktiveres, fordi umiddelbart har det desværre kun virkede som det har været de første 2 lande det har været aktiveret og så har de lært det på den hårde måde, og deaktiveret det.

alienation_anmeldelse_20
Alienation er et af de bedste spil jeg har prøvet i platform genren i lang tid, og måden de har taget Dead Nation konceptet, og udvidede verden og repertoiret på med store åbne baner, som man iøvrigt kan hoppe frem og tilbage på som man har lyst. Alienation har uden tvivl været en af HouseMarques mest ambitiøse projekt til Dato, og siden det blev annonceret første gang for et par år siden snart, har jeg personligt ventet på det, og det har helt klart været ventetiden værd. Eneste minus på spillet er faktisk prisen, den er alt for lav, man føler man stjæler fra HouseMarque, man får ihvertfald mere end man betaler for.

Det kan kun anbefales, og faktisk vil jeg vove og påstå er du til platform / arcade genren i forvejen, så er det her spil ikke noget du skal undvære.- Dels fordi det kan give dig mange timers underholdning, men også pga udfordringen der er i form af Hardcore, eller sammenspillet med venner online. Som sagt kan man spille 4 sammen,  spillet er flot, og faktisk er der til tider ekstrem flotte effekter i form af eksplosioner og andet ekstraordinære lyskilder som gøre spillet utroligt farverigt.

• Dead Nation miksede med Helldivers og The Division
  • Drop in / Drop Out online
  • Man er ikke bundet af sværhedsgraden, men dit udstyrs lvl