Tethered Review

er et spil udgivet af firmaet “Secret Sorcery” , og rent faktisk er det deres debut spil og man må sige man har gjort meget ud af at få den bedste oplevelse med VR med netop dette spil.

Tethered trækker på inspirationen fra den legendariske japanske animator Hayao Miyazaki og er gjort levende af udviklerne bag titler som LittleBigPlanet og MotorStorm. Det kombinerer en unik visuel æstetik med strategidrevet spilindhold og den uforlignelige fordybelse i PS VR.

Hvis nogen her var teenager da spillene “Black and White” udkom i 2001, vil man uden tvivl kunne drage lidt paraller mellem netop Tethered og Black or White.

Du er en “Gud” og skal styre dine  “undersåtter” om at forberede sig på natten, det gøre ved at indsamle forråd som udløser diverse åndelige energier, som vil få “The Spirit” til at ændre dit land til et grønt og frodigt område. Men pas på , om natten kommet mørket til og det betyder også du bliver angrebet af de djævelske orme fra helvede.

tethered-vr-ps4-screenshots_7Dit mål er simpelt, opbyg, træne og opgradere dine “Guardians”, og hold fjenderne væk om natten, disse er nogen der sendes ned på dit land af “gud” og skal bruge naturens kræfter til at udklækkes i de æg de kommer i, forbedrer livstilen ved at hugge brænde, hente sten fra miner, dyrke mad fra marker og med hjælp fra naturen i form af sol og regnbyger, kan dette gå ret godt. – Disse ting er dog begrænset og derfor skal man få opgraderet diverse bygninger som f.eks en “Cloud Buster” hvor du kan indfange disse skyer som kan bruges til senere brug. Dog kan vejrets kræfter også bruges til mere kraftfulde ting, som at nedlægge invasionen om natten, da du kan kombinere disse skyer, f.eks kan man tage sneskyer og regnskyer og kombinere dem til et stort stormvejr, der kan bruges til at angribe det onde om natten.

tethered-vr-ps4-screenshots_8Men det er ikke så simpelt som det lyder, da man hvergang man starter en ny bane, skal finde diverse noter på øen der åbner for disse egenskaber, har dine “Guardians” ikke lært det kan de ikke bygge det. – Men for at få gjort dit land mere grønt skal du indsamle de før nævnte åndelige energier , og dette gøres kun ved at få dine “Guardians” til at arbejde for det, det kan f.eks være at få nogen ud i skoven og fælge træer, lave marker til afgrøder , miner og samle sten osv – Er der ingen der arbejder får “Spirit” ingen åndelige energier, og det gør også dit territorium som er frodigt ikke bliver udvidet, og samtidigt ikke åbner op for de notater der giver muligheder for at læse sig til de færdigheder det kræver for at bygge.

Da dette er et spil, kræver det jo som sagt , men du kan nøjes med en controller, men når det hele er sat som det skal, vil man finde spillet utroligt nemt at navigere rundt i , der er små skyer der kan trykkes på ved at kigge på dem med headsettet, og trykke  ps4_controller_a_butt og på den måde navigere sig fra sky til sky og derved få et overblik, Måden man får sine “Guardians” til at bevæge sig på at holde ps4_controller_a_butt i bund og slippe den hvor den skal gå hen, og igen bruger du bare hovedet til at bevæge hvor du skal hen – Simpelt og ligetil.

Spillet har et meget hyggeligt og en særdeles flot animation, og det er de små detaljer der er rundt omkring på de øer man er på der er unikke, kigger man rundt i grotter osv vil man kunne se ned til mindste detalje som det nu er muligt at lave i denne form for “animeret” spil, og det er en fryd for øjet. Mange VR spil kan nogen gange virke forvirrende at se på i starten , men det her er simpelt lige fra første opstart.

Spillet er en fantastisk god oplevelse , og selv om det kan virke dystert om natten , så er det en fornøjelse at se på om dagen , og måden hele spillet fungere på med valg af “Guardian” til at forsvare eller arbejde for sig er en rigtig nem måde, og det er derfor meget nemt at komme i gang med. Arbejder dine Guardians ikke derimod og bare står , så vil de med tiden begynde at kede sig og hoppe i afgrunden , så man kan hele tiden holde dem aktive, og et samfund er ikke bedre end det svageste led kan ødelægge det.

Det er præcis også tilfældet her, har du ikke mad som er det vigtigste for overlevelse ender det med at dine guardians alle bliver zombie lignende folk pga sult, og sker det så er der ikke mere at gøre.Så derfor skal man sørge for at holde et konstant overblik over sit madforråd, evt ved at bygge flere marker ,  og så tilmed uddanne sine “Guardian” til at blive landmænd, så de får mere ud af dine afgrøder.

tethered-vr-ps4-screenshots_3Generelt det at uddanne sine “Guardians” er generelt noget man skal huske at gøre når mulighedener der , det kan være som nævnt landmænd, minearbejder, soldater osv, men også dine bygninger f.eks skal du sørge for at have et sted dine guardians kan have det sjovt hvis du ikke har nogen arbejds opgaver til dem, og det kan f.eks være en pub. Dine barakker skal du opgradere til forsvars-forter osv så du kan modstå de angreb der kommer om natten, og for hver nat der kommer hvor du ikke har nået “Spirit” indtagelse af åndelige energier, vil der komme flere og flere fjender om natten. Kort sagt arbejdsomhed vil belønnes , mens dovenskab vil få samfundet til at falde fra hinanden.

• Spillet er fangende
  • Nemt at styre
  • Strategisk