Robinson - The Journey

Bedste VR oplevelse indtil videre - man føler man er i midten af Jurassic Park

Robinson – The Journey , blev annonceret sidste år da PSVR blev “officielt” annonceret. Men dengang var der ikke så mange info om hvad præcis det handlede om ud over man var alene på en ø, og umiddelbart var første tanke om det var noget ala Robinson Crusoe, men det blev man hurtig klog på at det var det ikke, det var større end bare et simpelt “Ø” liv.

Hvis man kender filmene Jurassic Park , så ved man også hvor livligt tingene ser ud i de film, og rent faktisk var den første endda efter datidens film standarder virkelig livagtig at se på når man så de dinosaur kom løbende, og selv om skuespillerne ikke kunne se en dyt pga “Greenscreen” effekter, så følte man stadig at de rent faktisk kunne se dem, og personligt har jeg altid set dinosaurs som et majestætisk race , om det er pga det stadig er utopi at tro man oplever det, eller det bare er fordi de er så kæmpe som de var, eller pga fascinationen af racen som helhed, som på mange måder minder om nutidens savannen hvor de stærkeste overlever , enten via muskler eller klogskab,

Robinson – The Journey giver dig netop denne mulighed. Ihvertfald det tætteste du kan komme, men hvad præcis er Robinson – The Journey ud over et stor VR spil, med en masse af datidens kæmper, og hvor meget har de egentlig af indflydelse på Robinson.

robinson_the_journey_screenshots_psvr_11

Historien

Rumskibet Esmeralda er styrtede ned på planeten “Tyson III”  , og til trods for luftskibet er større end 3 fodboldbaner hvis ikke mere, så er det altså styrtede ned, og dele fra skibet er spredt ud over hele øen da det allerede inden styrtede blev sprængt i flere sektioner. En af de eneste personer der nåede at undslippe via en rednings katapult pod, var den unge dreng “Robinson”. Det første års tid, klare han at lave sit eget lille “hjem” et afsidet sted på et stort klippe område som beskytter ham mest muligt. Men inden dette skete , havde han i sin søge efter et sikkert sted fundet en Tyrannosaurus rede hvor der lå 3 æg i , hvor af 2 var udklækket mens det 3 ikke var, det lykkedes Robinson at få ægget med sig, men han ved også godt, det ikke er spiselig da der er i liv i det.

robinson_the_journey_screenshots_psvr_9Robinson tar derfor chancen og hjælper ungen ud af ægget, og da han sørger for at give den mad ved fødslen og da han samtidigt er det eneste væsen i området, ser ungen ham automatisk som en “mor”, og det udnytter Robinson og træner den op med små kommandoer og derved måske kunne få en beskytter / ven / jagt dino til at beskytte sig og sin jagt på at komme op på vrag resterne af Esmeralda i det fjerne – Men da øen er et stort Jurassic område, så er der flere fare end noget andet menneske har kunne overleve alene – Spørgsmålet er kan du overleve dette vilde landskab af både kendte og ukendte dinosaurs , insekter og andre rovdyr og pattedyr.

Da dette er et PSVR spil, var jeg bange for at styringen i ville være svær at håndtere , da der er et par VR titler har en ulogisk måde at håndtere styring af sin karakter., dette er specielt hvis man bruger DUALSHOCK 4 controlleren. –  Nogen spil er nemlig baseret på et “point-and-press-to-move” system og det har ikke være helt let at tilvænne sig det. Det er dog primært DUALSHOCK 4 only baseret styring jeg hentyder til her.

Dette spil ikke understøtter PlayStation Move, vil det være oplagt at i et openworld spil som dette at styringen bliver med det klassiske ps4_controller_lstick_none og ps4_controller_rstick_none på så den ene er til at bevæge sig med , samt den anden til “strafe” da man jo bruger hovedet til at kigge rundt med., det er jo trods alt derfor du har PSVR headset på 😉

robinson_the_journey_screenshots_psvr_2

Heldigvis så er det sådan, dog skal man være opmærksom på indstillingen. Det med standard indstillingen rent faktisk kan give en meget kvalmende fornemmelse fordi du drejer dig hurtigere end dine øjne kan følge med. – Det er derfor en god ide, at lige finde hvilken styrings indstilling du vil bruge før du egentlig giver dig i kast med spillet, og her er starten et godt sted at gøre det, da du er uden for fare og kæmpe dinosaurs.

Det er dog vigtigt at notere sig bag øret at man sidder ca 7 fod fra kamera ca 2 meter, og lige uden for an cam, og kalibrere dig direkte på kamera med headsettet på. Det er nemlig tit det folk ikke har taget højde for , og et spil som det her, kræver ikke du stiller dig op, så lad være med at gøre det, hvis det ikke er nødvendigt. Det vil blot give der en masse ubevidste bevægelser da spillet er så stort at man vil pr automatik vil begynde at gå eller drejer sig rundt, når man er i de store højder.

Tyson III – Gameplayet på planeten.

For at overleve på Tyson III har du et “Multitool” hvor du har en en scanner på, der kan identificere DNA og råmaterialer på nedfalden rumaffald, samt spore og opsamle log filer fra diverse nedfalden log pods fra blandt andet Esmeralda. Du kan også bruge det til at fjerne tyngdekraften og få ting til at svæve og flytte rundt på dem hvis der er nogen forhindringer, som du ikke kan komme forbi på andre måder. Dog skal man være opmærksom på, den kan ikke løfte alt, og kun i zoner med strøm kan den løfte tunge ting, ellers kører den på minimal strømforbrug.

Ud over “multitool”  har du også Laika ( Dinosaur Ungen ) og en robot som kaldes “HIGS” det er en af mange forskellige typer “HIGS” som lagre alt det du opsamler af informationer, samt ting du scanner som har brug bar information om hvor man kan kan få mulighed for at finde den næste forladte kontrol post så du kan få mulighed for at være i trygge rammer.

Laika, er din eneste ven, men selv om han er dinosaur, har han stadig lært nogen få kommandoer, og disse kommandoer er ret så brugbare, da han kan komme steder du måske ikke kan, eller han kan skræmme andre kødædere som pr automatik frygter det kæmpe brøl sådan en tyrannosaurus kan lave, men det er ikke helt så skræmmende som beskrevet, fordi han er stadig en unge, men det er nok til at skræmme de fleste dinosaurs da de ved normalt er der en voksen Tyrannosaurus i nærheden når der er en unge. Så derfor udnyt du har ham og brug ham på alle måder selv i steder hvor du umiddelbart tror du ikke kan komme længere, han kan hoppe lidt længere, og få lært kommandoer som “aport” og kan derfor hente ting længere fremme der kan være brugbare.

Det hele fungere faktisk super godt, og egentlig finder man ud af de mest basale ting i styringen og hvad du kan gøre i hvilken situationer efter 1 times tid.

VR Afspilning

Når det kommer til VR spil, så er det vigtigt at man har mulighed for at indstille så mange ting som muligt in-game som gør de små forhindringer som svimmelhed og andre gener folk har fået på andre spil kan minimeres eller helt stoppes. Som nævnt tidligere, så gav det mig en svimmelhed i starten faktisk som det eneste spil indtil videre, men så så i menuen der var et punkt der hed rotation sentivity, den satte jeg ned på medium, og umiddelbart virkede det bare som den så bare rykkede mig rundt i brud stykker, men når man fandt ud af hvordan det skulle håndtereres var der ikke flere problemer.

Når man render rundt på Tyson III specielt i starten, kan man ikke undgå at lige bruge tid på at stirre bogstaveligt ud i horisonten,  der flyver kæmpe pletosaur´s rundt med vingefang på 4 meter, og man kan se Esmeralda i i baggrunden, som bare ligger som et kæmpe stykke metal og er blevet begravet i kæmpe slyngplanter og andet.

robinson_the_journey_screenshots_psvr_6Efterhånden som du kommer længere ind i både junglen, men også i tjære områder, vil du begynde at støde på de lidt større dinosaurs, og selv om man ikke kan forstille sig størrelsen på sådan en , så kan man få fornemmelsen når man spiller. Ligepludselig er der bare høje lyde … og så “BOOOM” “BOOOM” og så er det bare en Brontosaurus parvus,  som er planteædende dinosaurus og derfor harmløs. – Her får man en fornemmelse af hvor stort dyret er og egentlig glemmer man lidt man rendt faktisk er i et spil, og i stedet for beundre dyrets bevægelser og tilfredshed fordi den får mad.

Noget man måske kan kalde et easter-egg fra netop Jurassic Park filmen er scenen hvor pigen sidder oppe i et træ højt op og der kommer der en kæmpe Brontosaurus excelsus som er lige en tand større end Brontosaurus parvus. Der har er du ligeledes også op i et træ dog lidt større træ end i filmen men den står og spiser, men da du nærmer dig en nedfalden kasse som er landet op i de gigantiske træer, bliver den nysgerrig og stikker hovedet ned foran dig, og egentlig spærre din vej.

– Du har muligheden for at samle nogen metal stykker op som ligger foran dig, som du også skal bruge til at kaste nogen frugter ned fra nogen træer men da den står i vejen for dig føler du ihvertfald, så kaster man det i hovedet på den. – Eneste den gør er dog at vrisse af dig, og laver et hurtigt nys,, og er man modig nok så går man da lige hen til hovedet og ser hvad der så sker, den har trods alt stadig tænder hvis den vil bide dig, men den er en ægte planteæder , så man skal ikke frygte disse typer dinosaur

Videoen her under viser lige en sekvens , den kan afspilles i 3D hvis man har det til sin telefon – bemærk der er ingen spoilers

Den oplevelse og mange andre, gør at Robinson – The Journey er noget har satset hårdt på, og viser  er tilbage hvor de var da Crysis 1 og 2 var på sit højeste openworld oplevelse i VR en af de mest realistiske og til tider ret skræmmende oplevelser men på den positive måde.

Bedste VR oplevelse indtil videre – man føler man er i midten af Jurassic Park

Som nævnt tidligere var styringen noget jeg frygtede ville være kaos,  specielt fordi det er et open world spil. – Ville det være det , ville det nok nærmere dræbe lysten til at spille, frem for en raptor saurus ville have dræbt min karakter. men det er lavet meget simpelt også , på håndtering af dit overlevelses multitool.

Her bruger du ps4_controller_rb_butt til at skifte imellem dit levitations værktøj og scanningsværktøj, denne bruges til at indsamle info DNA på de dyr du støder på vejen om der er MANGE af dem, ligeledes bruges det også til at indsamle information om materialer der kan bruges eller flyttes rundt på. – Så er der.L1-ps4 som bruges til at give kommandoer til Laika, som iøvrigt er navnet på din dinosaur unge, her bruger man  ps4_controller_dpad_none og afhængig af kommandoen du vil give ham, trykker du den pågældende retning, som han lærer forholdsvis tidligt i spillet

– Bruger du L2-PS4 har du en laserpointer som gør det muligt at bede Laika gå hen til et sted du ikke kan komme hen men han kan, eller blot sendes i forvejen for at skræmme nogen andre dyr væk Og ellers fungere det som beskrevet i gameplay delen.

Samlet konklusion

Robinson : The Journey ,  har været en fornøjelse uden lige , og selv om jeg mangler at udforske en masse i det da der er en masse ting at se på, så har de 2 x 6 timer jeg har brugt på det indtil videre være den bedste VR oplevelse indtil videre – man føler man er i midten af Jurassic Park.

Det er generelt et af de spil jeg personligt har ventet på at komme i gang med. men det har ikke været i den tilstand at jeg følte mig hypede over det, tværimod.  – Jeg har ikke haft decideret forventninger ud over det så godt ud og da dinosaurs altid har fascineret mig som løver gør i nutiden, har det helt klart været en positiv oplevelse og det må siges dinosaurene er vågnet igen, og blevet en livagtig ting at se på.

– Detaljer som ildfluer , kæmpe frøer, og diverse forhistoriske dyr, man kun ved har levet pga fossiler, er vækket til live i dette “Jurassic Park VR som det sagtens kunne have døbt det”, ud over det ikke er på jorden, men snildt have været. Så er man til open world / sci-fiction spil og mangler et spil hvor du faktisk bare kan sidde ned og spille og nyde VR som det er meningen. Fordi med den type titler her allerede så tidligt så kan jeg gentage mig selv fra min Tethered anmeldelse – fremtiden er landet, og vi har kun fået en lille forsmag på hvor stort det bliver hvis udviklerne holder en standard som det her som minimum

Historien som sådan er lige ud af landevejen, og egentlig vælger man næsten selv hvor meget historie du vil have med at gøre, da det meste fortælles via diverse logs og andre ting man finder på sin vej, men skal man have den fulde oplevelse så sørger man også for at uudforske planeten fuldt ud ud hvor det er muligt at tage hen, der er et par easter eggs ud over den beskrevet øverst.

Spillet kan kun anbefales, så har du ikke PlayStation VR endnu fordi du ikke mente udvalget af spil har været godt nok , selv om der er næsten 20 titler allerede i alle genre nærmest, så kan dette måske få dig til at skulle overveje det, spillet er udviklet af Crytek, og det er vel nok en af deres bedste titler siden Crysis 2 , og at det så er en VR titel gør den bare endnu mere unik.

• Utrolig flot verden at begive sig rundt i
  • Dinosaurer virker ret virkelige at se på
  • Ikke for besværligt at komme i gang med