Battlefield 1 - Review

, kunne meget vel lyde som et “retro” spil, specielt for folk der aldrig har haft stiftet bekendtskab med netop denne francaise. Og det var da også noget man i første gang undrede sig over da man først hørte den næste Battlefield titel kom til at hedde netop “” , men ikke desto mindre så var Battlefield 5 ikke det næste ihvertfald på nummer basis, men derimod .

Battlefield har altid været kendt for sine realistiske tilgang til tingene, med moderne våben, og moderne gadgets. Og det er måske derfor dette spil har været mere populært på længere sigt end Call of Duty har været. Faktum er der er flere aktive BF4 spillere , end Call of Duty spillere, til trods for at Call of Duty år, efter år spytter et nyt spil ud, mens Battlefield kører en 2-3 års plan, men supporter spillet fra start til slut. Et godt eksempel på dette er at Battlefield 2 faktisk først blev lukkede ned eller ihvertfald ikke supportede fra officielle side, og det skete i 2014, kun pga Gamespy netværkedet lukkede ned.

battlefield_1_ps4_10I tiden op til der var der udkommet Battlefield 3 og , og før disse kom der Battlefield : Bad Company 1 som oprindeligt var en side francaise der skulle være udelukkede til konsoller, dog blev Battlefield : Bad Company 2 multiplatform pga efterspørgsel, og tilmed de spil kører endnu, ihvertfald Battlefield Bad Company 2.

Men hvad præcis er Battlefield 1. Som udgangspunkter bevæger vi os væk fra nutids og nære fremtids scenarier i Battlefield 1. Spillet giver dig en omgang historie lektion, i krigen der kostede flest menneskeliv nogen krige nogensinde har gjort, og dengang blev den kaldt “krigen der skulle ende alle krige” eller bare “The Great War” , da man mente tingene skulle sættes på plads en gang for alle pga de tab der var, men dem der kan sin historie vil vide det ikke er tilfældet.

battlefield_1_ps4_3

Battlefield 1 ligner for det første ikke alle andre FPS spil der udgives i år, og det er ikke pga gameplay eller andre ting, dels vil man nu skulle sætte sin lid til de omgivelser man render rundt i, dels skal man tænke visuelt, det vil sige du kan ikke bare skyde et våben, og sigte omtrent direkte på en fjende , du skal også tage højde for rekylie og andre ting som vind

Spillet er igen bygget på ´s frostbite motor, og som tidligere så er denne opgraderet endnu engang, denne gang 3. generation. – Det vil sige flere detaljer, flere eksplosioner og andre ting der gør et krigsspil mere realistisk at se på, og ikke bare deltage i. Alting står enormt skarpt, farverne er flotte og der er en imponerende dybde i alting.

Det betyder også at det kun er nyeste generation af konsoller, som PS4 , Xbox One og PC der kan få glæde af den, og yderligere vil spillet være optimeret ekstra meget på PlayStation 4 Pro

Alting er kaos og der er folk der råber efter hjælp, eller andre der giver ordre, sådan starter den aller første mission du bliver tvunget ind i efter du har startet spillet op for første gang, og allerede her vil du opleve hvor hektisk  det hele er på frontlinjen, og du vil dø, et par gange eller 4, men det er alle små mini “Tutorials” indtil hvor du ser nærkampene på tæt hold og deltager i dem, men det er på et tidspunkt hvor Tyskland stadig har overtaget på mange områder.

Det er hektisk og på trods af at man skulle tro at de gammeldags våben skulle være skyld i at tempoet skulle være sat meget ned, er der samme følelse og tempo over det som man kender serien for.

Kunstnerisk frihed er hvad der er med til at gøre spil anderledes end f. eks film eller spil og dette er blot et pragt eksempel på hvorfor det kun er en god ting.

battlefield_1_ps4_7DICE har på intet tidspunkt været kendt for at skrive de bedste single player historier til deres spil i serien. –  Bad Company serien har dog været lidt anderledes, da der er brugt humor i en stor stil , så man så de 4 soldater fra deres mere menneskelige side., mens både Battlefield 3, og Battlefield 4 var lidt mere seriøst, og ikke at forglemme Battlefield : Hardline som dog ikke er en decideret DICE produktion.men blot et de har været med ind over som assistance for Viceral. Derimod var multiplayer delen god på både Battlefield 3 og til dels Battlefield 4.

I stedet for at lave en lang historie hvor man følger en enkelt karakter og deres kamp for retfærdighed og en eller anden fjende som vil tage verdensherredømmet med en bombe eller andet, så er det realistisk historie der er lagt ind i, det vil sige du får 5 forskellige historier, fra forskellige vinkler af krigen, og de forskellige enheder , som er alt fra flyvevåbnet, til fodfolket, og du kan tage dem i den rækkefølge du vil, og derved få variation.

Det er kort sagt bygget op som små “mini-kampagner i disse følger forskellige karakterer der kæmpede i krigen. – Det fungerer meget bedre, da det føltes mere intimt og hver historie føltes enormt anderledes fra den forrige. – Og som altid er singleplayer kampagnen som i de forgående også en slags tutorial og klæde en ordentlig på inden man springer online, og måske ødelægger det for andre fordi man ikke lige har styr på hvordan man styrer et bombe propel fly som er en del anderledes end dem fra Battlefield 3 og 4. Dog kan der bringes parraller hvis man spillede Battlefield 1943 på PS3 i tidernes morgen.

Faktisk er det sådan at spillet tvinger dig ud i en singleplayer mission inden du overhoved får lov til at bevæge dig ind i menuen.
Og hvor det i mange andre tilfælde ville virke irriterende og påtvunget men det giver en god fornemmelse når man er færdig, man køber trods alt ikke et spil udelukkende for multiplayer delen uden at prøve historie delen.

Men det er selvfølgelig i multiplayeren det hele foregår når vi snakker Battlefield, og her har DICE virkelig ramt plet. – Først og fremmest kan vi snakke gamemodes. I både Battlefiel 4 og Battlefield : Hardline, hardline føltes det lidt for meget som om at alle baner kun var bygget til at spille conquest på. Rush føltes for eksempel som om at det var smidt hurtigt sammen i banerne blot fordi at ’’det skal jo være der’’

I Battlefield 1 har man en helt anden følelse omkring dette. Uanset hvilken mode jeg sætter mig og spiller føltes det meget balanceret og som om at udviklerne har tænkt over hvordan det egentligt er den enkelte gamemode skal foregå. Det er uden tvivl et stort plus at det nu giver mening at spille alle de forskellige modes i stedet for blot at spille conquest eller team deathmatch.

battlefield_1_ps4_6Der er ligeledes kommet to nye gamemodes til i spillet – Operations og War pigeons. Operations er en speciel størrelse da den egentligt tager de 2 mest ikoniske gamemodes i serien og smeder dem sammen til ’en mode. Det kan allerbedst beskrives som en blanding af “rush” og “conquest” hvor de ene hold skal overtage flag, mens det andet hold skal forsøge at beholde dem.

Der hvor “rush” delen kommer ind, er at når angriberne får overtaget flagene, så rykker man på samme måde som i rush frem til en ny del af banen og starter forfra.Her har angriberne begrænset med ’’respawns’’ til at overtage flagene.Det er et rigtigt godt friskt pust til spillet og det er hurtigt gået hen og blevet min personlige favorit at kaste mig over.

War pigeons fungere lidt anderledes. Man er stadig to hold, men her gælder det om at få fat i den due der befinder sig et sted på banen, skrive et notat og sende den til hovedkvarteret hvorefter der bliver skudt artilleri efter fjenden. Det er ganske underholdende, og det hjælper bestemt på uforudsigeligheden at man aldrig ved hvor duen dukker op.

Battlefield 1 er et dejligt frisk pust i en verden hvor de fleste FPS spil er kommet til det punkt hvor de minder rigtigt meget om hinanden, og ikke at forglemme, Danmark har tilmed også været en vigtig brik i 1. Verdenskrig nemlig “Madsen Maskingeværet” som pudsigt nok blev lavet på baggrund af en krig Danmark havde mod netop tyskland ca 40 år før, i kampen om rudbøl i 1864, det var den måde de ville kunne forsvare sig på mente den danske regering, og den er siden solgt til 34 lande, så for en gang skyld har vi danskere også noget historisk med i spillet.

Er du derimod til fast pace shooters som tidlgere eller har spillet Call of Duty blandt op til nu, vil du måske have en lidt træls fornemmelse, da du finder ud af dine skills skal ændres og tilegnes Battlefield 1, det er ligeledes tilfældet for folk der har spillet Battlefield før, det hele går ligeså hurtigt, men dine våben er ikke nær så skarpe.

Good
  • 1. Verdenskrig Tema
  • God indgangsvinkel