Uhyggen spreder sig.

Outlast 2 - Ikke for sarte sjæle

Da RedBarrel udkom med Outlast, blev genren for horror skruet en tand op. Måske har der ikke faktisk ikke været så uhyggelige spil siden Silent Hill til PlayStation 1 i sin tid, ihvertfald ikke hvad jeg kan huske, eller har jeg personligt ikke haft fornemmelsen af, bevares, Dead Space er for nogen et klamt spil, men det er ikke på samme niveau, og det er til trods for jeg er stor fan af Horror genren både når det kommer til spil og film.

Outlast gav personen mulighed for at bevæge sig rundt i et dystert område, og eneste våben man havde var faktisk ens ben, og det var til at løbe væk med og selv om man måske var i besiddelse af et kamera til at dokumentere alt på sin vej, var dette også eneste brugbar “våben” til at overleve, da du var afhængig af dens nightvision, men derfor også afhængig af at få fingre i batterier konstant og spare på batterierne så meget som muligt.

Selv om Outlast var et lille spil, og kunne gennemføres på knap 3-4 timer, så var det også et spil mange slet ikke gennemførte pga det skræmte folk, dels fordi man ikke havde mulighed for at gøre modstand med våben, dels også fordi det konstant krævede din opmærksomhed og brug af dine sanser som menneske. Det vil sige synet og ørene kun.

, havde derfor noget at leve op til, fordi hvordan skulle man lave et gyserspil der kan virke mere skræmmende end sin forrige version, uden det virker for gentagende, men stadig være mere skræmmende end sin forrige udgave. Redbarrel , har siden udgivelsen af Outlast været i gang med , og vi har derfor taget et kig på horror forsættelsen.

Spillet starter med at du styrter ned med en helikopter , hvor du er krimi-journalisten Blake Langermann, hvis oprindelige opgave var at finde spor på et mord der er sket på den gravide kvinde “Jane Doe” , men på vejen styrter helikopteren ned, og ender med at give dig et blackout. Da du vågner ser du at din medrejsende kone, som ligeledes er journalist, er forsvundet. Nu har du kun et mål og det er at finde din forsvundet kone, der er bare det problem at du ikke har nogen form for udstyr , hverken lommelygter, våben, eller andet udstyr end dit kamera som ligger foran dig når du vågner.

Du finder hurtigt ud af at din kone ikke ligger ved vragdelene, og piloten som du ikke helt nåede at lære og kende er blevet hængt op i en totempæl, og faktisk allerede er i forrådnelse, hvilket giver dig den konklusion at du nok har været bevidstløs mere end bare nogen minutter.

Du begynder at optage og videoklip af nøgle områder, hvor du muligvis kan finde spor efter din kone, men finder ikke andet end, en tom helikopter, og lidt batterier. Herefter begynder du at kravle ned af de klipper helikopteren er styrtede ned på. Her ser du et lys i horisonten, som blot er et forladt hus, men du prøver alligevel at søge efter hjælp – er der nogen der åbner ?

Efterhånden som du trænger længere ind i det mørke område som skal forstille sig at være en ørknen, der har været beboet for længe siden. Men blot er blevet et forladt og koldt sted, vil du fornemme nogen overvåger dig. Du må derfor bruge alle sanser du har , så som lytte og se, og for at hjælpe dig lidt har du nu en god mikrofon på dit kamera til at forstærke lyde eller snakken der måtte være i nærheden, kort sagt de menneskelige sanser plus lidt ekstra skal der bruges hverken mere eller mindre.

Spillet er flot,  uhyggeligt og ikke desto mindre har spillet denne gang en lidt bedre historie, man kan se RedBarrels udnyttede succesen og brugte mange flere resourcer på Outlast 2 end på 1eren. Det har resulteteret i et spil der er flottere og alligevel ret dystert, men også mere detaljeret, ja selv horder af fluer på døede kroppe kan du se flyve omkring dig og du kan hører dem og tar man headset på med ordentlig lyd får oplevelsen en tand højere.

Konklusion af spillet er , spillet er IKKE for børn, og havde du problemer med Outlast da det udkom , vil du uden tvivl få samme problemer igen, men er du derimod blevet mere modig og fået hår på brystet i metaforisk forstand, så giv det et skud, det er værd at kigge på. Outlast 2 fylder denne gang 18 GB, og der er tilmed Platinum trofæ i , og selvfølgelig også nogen sindsyge nogen, hvor du blandt andet skal gennemfører spillet på insane, uden at gemme dig, eller uden overhovedet skifte batteri. Kan du klare det ? Og samtidigt måske tage n speedrun på 4 timer , som også er et trofæ.

TIl sidst men ikke mindst , spillet skriger på en patch ..

• Flot spil
  • Mere detaljeret end forgængeren