Tour de France 2017 Anmeldelse

Tour De France har siden det første udkom til konsollen i 2011 været en forbedring på mange områder, ikke mindst måden at kører på, men også det taktiske aspekt. Og så har de prøvet løbende at få tingene til at blive mere realistiske som altid tid, og hvert år så får de ramt plet på en del ting, og rettet tingene ind som brugerne vil have, eller ønsker bliver tilføjet. Spil Touren tæt på.
  • Autentisk rute
  • Cykel fans af Touren vil kunne få mange timers underholdning
  • Long Term Strategi
  • Ingen Online del
  • Stadig mangel på variation på længere sigt
7.5
Holdbarhed - 7

Tour De France er igen en af årets største sports begivenheder, og igen i år har Cyanide og kommet med deres årlige udgivelse af deres licenseret spil til netop det.

Tour De France har siden det første udkom til konsollen i 2011 været en forbedring på mange områder, ikke mindst måden at kører på, men også det taktiske aspekt. Og så har de prøvet løbende at få tingene til at blive mere realistiske som altid tid, og hvert år så får de ramt plet på en del ting, og rettet tingene ind som brugerne vil have, eller ønsker bliver tilføjet.

_20170611194558

I år er der ikke bare ændret på nogen små ting som justeringer i pro-team, og spil motoren, som iøvrigt blev lavet om til sidste version for at det var optimeret til blandt andet PlayStation 4, men i år er de gået mere i dybden og opjusteret det taktiske element der nu er i cykling.

Der er blandt andet tilføjet tidsgrænset, noget man har undret sig over ikke har været med før, men samtidigt godt forstod da der tit var kæmpemæssige tidsforskelle på vinderen af en etape og dem der kom allersidst, og man tilmed kunne stoppe andres ryttere så de tabte oceaner af tid. Det er nu blevet integreret efter 5 år, og som faktisk er på sin plads.

Tour de France 2017_20170610120721

Et andet nyt tiltag i spillet er “Long Term Tactics” , som betyder langsigtede strategier for dine ryttere, som betyder at en rytter der ikke kan være en trussel i det samlede klassement på længere sigt har større chance for at komme i et udbrud der kan holde hele vejen hjem , end tidligere. I Tidligere versioner oplevede man tit ryttere som var måske 15 minutter time bagud efter 10 etaper kunne få lov til at stikke af på en bjerg etape, men i samme sekund en eller flere ryttere lå på grænsen på de 15 minutter i udbruddet, så begyndte den gules trøje hold at kører dem ind uden fortilfælde, det betød tit at rytteren faktisk aldrig fik en mulighed for at holde hele vejen, også selv om det var en gruppe på 10-15 stykker.

Det der så sker nu i “Long Term Tactic” er at de ryttere der kører for “GC” vil vurdere om rytteren er en trussel for det samlede klassement for de næste 10 etaper , og er rytteren eller rytterne ikke det som er i udbruddet, så vil de lade dem gå, det kan dog godt være de haler ind på dem, eller et sekundært hold går efter dem,  fordi de måske vil gå for etape sejren eller deres kaptajn måske kan se det som et problem på længere sigt at netop denne type rytter at gået i udbrud, så vil de selvfølgelig kører.

Tour de France 2017_20170615045129

I og med man har ville lave et mere realistisk spil end tidligere, så har man også fået modificeret “vifte kørsel” , det vil sige man kan nu udnytte vinden til det yderste, og man vil inden hver etape få et overblik over etape profilen som altid, men du vil få af vide samtidigt om der er risiko for kraftig vinde. – Det kan udnyttes til taktiske udspil for din ryttere, og måske din kaptajn, og måske få lavet ravage i feltet ved at sætte så mange ryttere foran i feltet og trække feltet så langt som det kan blive, og derved udnytte nogen ikke er vågen. Noget man ser år efter år, blandt andet Alberto Contador praktisere i bedste stil på de flade kyst etaper.

Hold kommunikationen er også blevet forbedret, der er flere måder at kommunikere på , der er enkelt vis, eller hold vis, men du har forskellige kommandoer som er nye , f.eks har du nu 4 forskellige kommandoer der gælder for alle, feks at du skal arbejde sammen med udbryderne hvis du har en rytter i udbrud, eller bede ham at være passiv. Samtidigt kan du så også i hovedfeltet bede alle om udelukkende koncentrere sig om at beskytte din kaptajn, eller holde et udbrud i skak, så hvis du har fører trøjen f.eks , så vil du kunne bede dem om at holde deres føring på max tiden der er fra tætteste rytter til din førende rytter.

Der er i “Tour Mode” 6 forskellige tours

• Tour De France 2017 ( Den aktuelle rute )
  • Criterium du Dauphine, ( Ruten fra 2016 )
  • Triptyque Tour, ( Fiktiv rute med 3 løb i )
  • L´International, ( 3 etaper )
  • Circuit Des Grimpeurs ( Fiktiv 8 etapers rute med bjerge kun )
  • Tour De France 2016 ( Ruten fra 2016 )

Du vil åbne åbne op for de sidste 3 jo højere lvl du kommer, ved at klare del mål dine hold har inden hvert etape løb.

Du har som de sidste par år haft mulighed for at kører Pro Team mode, hvor du først skal kvalificere dig til Touren som årets begivenhed, men først skal du først kvalficere dig via L´International, så Criterium du Dauphine, og så komme i Touren, og hvert år skal du købe nye ryttere , og forskellen fra de andre år og til nu, er efter første sæson vil L´International være en ny rute, uanset om du klare dine mål 1 sæson, og det kan faktisk give dig en fordel og måske allerede i 2. sæson kvalificere dig og tllmed have mulighed for at komme til Criterium med en samlet sejre i bagagen, fordi du kan f.eks ende med at have 3 etaper hvor den sidste som er afgørende kører på brosten ved Arenberg frem for at kører i bjerge hvor man tit kan fejle specielt pga mangel på bjergryttere med ordentlig bjergstats.

Tour de France 2017_20170615050010

My Tour er igen også en del af spillet , hvor du kan lave dine egne fiktive ruter, eller bare vil øve dig på en speciel type løb, eller tilmed kører løb med dine egen opdateret stats, der er nemlig nu muligt at ændre på rytternes stats, så de matcher virkeligheden. F.eks hvis du mener Doumolin skal have 83 i enkeltstart i stedet for 81, og Fuglsang skal have 81 i bjerge i stedet for 79 osv , dog kan man betragte denne form for ændringer som cheat, og derfor kan du naturligvis hellere ikke låse op for trofæer , og derfor tror du det er en hurtig og nem vej til trofæerne så må du tro om.

Til sidst men ikke mindst., så er der også muligheden for “Downhill Challenge” som er en lille “mini game” hvor det gælder om at komme hurtigst ned og få låst op for de næste nedkørsler.

Spillet kan igen i år spillers med co-op, enten mod hinanden eller samarbejde, og du kan forsætte dit spil i single player, hvis du vil forsætte jeres etape løb efterfølgende, det eneste der dog mangler nu er at der kommer online co-op i , det har de endnu ikke lykkedes at smide i, og det er til trods for noget de fleste har efterspurgt, siden 2012 hvor det kom i men forsvandt igen.

Spillet er et spil for cykelfans , eller fans af Tour De France, det er ikke egnet til folk der tror de skal have et arcade lignende spil, fordi det er det absolut ikke, det er stadig et spil der er baseret på taktik og lidt kendskab til cykling , men den ene ting der kan gøre spillet irreterende for folk der er cykelfans, det er de manglende licenser de ikke har stadig på Team Sky, Fortuneo Vital, Lotto Quickstep, BMC og faktisk Dimension Data har en rytter og det er Cavendish, som er eneste ikke licenseret rytter på holdet.