Nex Machina – Anmeldelse

Nex Machina er lavet af Housemarque, som der blandt andet også har lavet Alienation, Dead Nation og ikke mindst klassikeren “Super Stardust HD” , fælles for mange af deres spil de har en tilbøjelighed at gå meget op i lyseffekterne , at spilet er “twin-stick” og man skal redde nogen mennesker fra den visse død. Det har de så prøvede at kombinere, i et simpelt arcade spil , der både giver udfordring, men også en masse fjender og lyseffekter, nok til at holde dig vågen i mørke selv om lyset er slukket.

Project Jarvis eller Nex Machina som det nu hedder, giver dig det klassiske shooter element hvor du skal på hurtigst måde gennemføre baner, og selv om det i sig selv kan lyde ret nemt, så er det ihvertfald ikke tilfældet.

Spillet er bygget op på små baner, hvor bevægelses friheden er ret minimal, og her skal du rende rundt imellem konstant spawnene fjender som er robotter, samt redde mennesker fra den visse død, og tilmed have et overblik over hvor der er “hemmelige” mennesker, samt hemmelige steder du kan skyde i stykker så du kan komme ind på de hemmelige baner, som giver dig endnu flere point og mennesker at redde.

Der er 5 forskellige verdener , og alle har mellem 8-10 baner, som skal gennemføres inden du møder en boss, og typisk er disse bosser cream de la cream, og lidt ligesom f.eks Super Stardust HD er denne boss en med lidt bedre våben, og skal slåes ihjel på 3 forskellige stadier, og så er det videre til næsten verden, og her er så 5 forskellige verdener som nævnes før, alle med forskellige typer fjender, og områderne er også forskellige, og derfor skal man hurtig omstille sig fra den ene type fjender til den anden, og samtidigt huske at undlade at samle hvad som helst op du finder af sekundære våben, nogen er ikke lige så effektive som andre.

Spillet har ligeledes forskellige challenger hvor du har mulighed for at spille på tid, og se hvor mange point du kan opnå inden for 4 minutter f.eks eller bare spille de forskellige baner som enkelt for at samle og se om du kan få åbnet de hemmelige baner der ligger rundt omkring.

Nex Machina er ligeledes at fortrække hvis man søger et “fast-paced” co-op spil i klassisk “couch co-op” da det har en co-op mulighed offline, og det gør derfor også spillet attraktivt for venner der vil have gang i et spil uden de kræver man skal være med hvergang.

Der er forskellige niveauer i spillet, ud over de alle har svære eller hurtigere fjender, så har de også forskellige muligheder for at forsætte, er du bare interresseret i at kører det igennem kan du vælge begynder som giver dig uendelige continuer, mens øvet giver dig muligheden for at “continue” 99 gange, og så ekspert som giver dig 10 continue, denne skal man måske kun prøve at lege kræfter med hvis du har lært hvor du kan finde de skjulte ekstra liv der er , og ligeledes god til at reagere hurtigt, fordi de går stærkt. Når denne sværhedsgrad er åbne kan man vælge at tage den på aller sværeste niveau, som giver dig de 3 liv du har ( evt ekstra liv ) og når du er død skal du begynde forfra.

Spillet er flot, hurtigt og let at komme til, og for folk der er fra “arcade” maskinernes storhedstid vil dette spil på en eller anden måde kunne få dig til at tænke tilbage til de notalgiske dage hvor man hvergang man havde en 2-krone gik ned og brugte den på nærmeste kinesergrill og lige skulle se hvor langt man kunne komme for denne.

Spillet er bygget op på små baner, hvor bevægelses friheden er ret minimal, og her skal du rende rundt imellem konstant spawnene fjender som er robotter, samt redde mennesker fra den visse død, og tilmed have et overblik over hvor der er "hemmelige" mennesker, samt hemmelige steder du kan skyde i stykker så du kan komme ind på de hemmelige baner, som giver dig endnu flere point og mennesker at redde.
  • Lokalt Co-Op
  • Lækkert Gameplay
  • Flot og Farverigt