JYDGE – Review

10Tons LTd har altid haft en speciel plads når de kom til indie titler, her kan nævnes “Tennis in your face” . “XenoRaid”, “Neon Chrome” og deres seneste “Time Recoil” som blandt andet sendte dig tilbage i tiden i en tidslomme, men var utrolig svært at mestre.  Deres nye titel som hedder “Jydge” men udtales “Judge” som “Judge Dredd” og uden tvivl også er brugt til inspiration på historien som foregår i en fjern fremtid

Spillet er baseret så du kan klare banerne på flere måder det kan være via stealth hvor du skal redde gidsler eller likvidere et mål, eller indsamle intel. Jo flere ting du klare jo flere point får du og derved flere stjerner som skal bruges til åbne op for nye baner i de luskede områder i en ukendt by i USA. Og selv om du ikke klare det perfekt første gang , så betyder det ikke du misser noget, du skal nemlig have fat i en masse opgraderinger løbende i spille, som skal bruges og udskiftes til formålet, så du kan konstant vende tilbage til de baner du allerede har klaret for at få flere ting låst op, og derved flere stjerner.

Nogen af missionerne er typisk at komme ind og så ud på xx antal sekunder, uden at blive opdaget, men man vil hurtig finde ud af det er umuligt i første omgang, og du derved skal have fat i diverse master nøgler som gør at en dør f.eks forbliver åben næste gang du vender tilbage til denne bane, og derved kan klare banen uden problemer. Men som udgangspunkt er det bare at kører igennem spillet og få så mange opgraderinger som muligt, og så mange stjerner som muligt, du har nemlig muligheden for at kører banerne på hardcore efterfølgende når de er klaret på almindeligvis, så du kan optjene yderligere stjerner til a åbne op for nye zoner.

Historien er lidt irrelevant. Der er nogle hurtige nyhedssegmenter når du flytter fra zone til zone, der rydder op i byen, men det er mest fyldstof. Alt du virkelig har brug for at vide er, at du er loven, og du er på jagt for at dømme nogle forbrydere. Karakteren i sig selv har ikke den største personlighed, men det behøver han hellere ikke han skal bare være badass. Spillet giver dig hellere ikke de vilde muligheder for at tilpasse de visuelle dele på dine våben og udrustning, men det er i bund og grund også ligegyldigt og er typisk noget anmelderen aldrig bruger i sine spil alligevel, da de intet har at gøre med gameplay på nogen måde, det der tæller er de ting du kan ændre på din cyborg, nemlig våben opgraderinger, og typer af våben som der er over 100 forskellige kombinationer af , og som du højst sandsynligt får brugt på et eller andet tidspunkt.

Spillet ses som et “top-down” shooter, og det fungere godt, der er flotte visuelle neon effekter i spillet, som efterhånden virker til at være de mange indie udvikler bruger for at gøre spillende mere farverige end de måske ville være uden, og det passer fint ind i “Jydge” universet.

Lydsporet er godt, men lidt gentagne. Der er ikke for mange spor, så gentagelse af det samme niveau som du kæmper for at nå et mål kan være ærgerligt. Musikpræsentationen passer perfekt, med en mørk elektronisk vibe, der pumper tempoet op, som du redder byen. Jeg elsker hvad der er til stede, jeg ville bare ønske, at der var mere af det.

Helt ærligt, Jydge er fantastisk. Det er ikke kun billigt, men det giver en masse mangfoldighed i form af bygnings- eller spilstil. Hvis du er typen der går efter at afslutte et spil komplet, vil du uden tvivl få mere end du betaler for, fordi spillet her giver dig mange forskellige mål på banerne som kræver du vender tilbage til dem op til flere gange, kort sagt spillet kan kun anbefales.

• Nemt at komme i gang med
  • Udfordrende
  • Top Down når det er bedst