Detroit : Become Human – Review

, havde stor succes med sit første PlayStation 3 eksklusive spil “Heavy Rain” som udkom for 8 år siden. Dette var deres blot andet playstation spil, men en af de første af sin genre på konsol , og gik under kategorien “Interaktiv Drama”, med en historie fortælling, som ikke bare havde en slutning, men flere afhængig af valgene man lavede med sine 4 hovedpersoner, og det var måske en af de første spil som leverede mere end bare 2 slutninger som mange andre spil blot havde formået at lave.  – Hvert et valg kunne have konsekvenser for sin videre færden, og derfor blev spillet til til tider også modsat hvad man måske forventede. – Lidt samme opskrift blev brugt i “Horror” spillet “

David Cage var forfatteren på ovennævnte spil, derfor er det indlysende, at man forventer en del af netop “Kara” eller “Detroit : Become Human” som det kom til at hedde efter den første teaser trailer blev vist på E3.

Første gang man stiftede bekendtskab med “Detroit : Become Human” — hed spillet bare “Kara” som blev vist under E3 i 2013, hvor man så karakteren “Kara” blive bygget, men var ved at blive skilt ad igen, da hun viste tegn på menneskelige egenskaber, vil man ikke tænke mere over det, og slet ikke da robotten så alligevel blev sendt videre på rullebåndet, Dette gav selvfølgelig ikke nogen umiddelbart mening ud over at scenen så spændende  og efter datidens standarder superflot.

– Den “Teaser” var faktisk en vigtig brik i det nuværende spil, da kara er en af de karakter der vil være at finde og kontrollere og som kan have en vigtig rolle for historien hvis man vel og mærke vælger de rigtige beslutninger –  Men ikke nok med det, så blev spillet oprindeligt produceret til at skulle udkomme på PlayStation 3, men samtidigt var man virkelig overrasket over den realistiske del af robottens “menneske” side, at man dengang tænkte wow. Da man i 2015 igen så en trailer, med titlen “Detroit : Become Human” så man igen Kara denne gang var hun ude i verden, men denne var fra en PlayStation 4 “Realtime” trailer – og det var en utrolig forbedring, når man ser dette nu, men umiddelbart ikke dengang.

Spillet har generelt været under udvikling i knap 6 år, og selv om meget er blevet snakket om det, så er det stadig begrænset hvad man har fået af vide om det. Så derfor har det været spændende at se, men alligevel har det måske også været en af grundene til at Quantic Dream udgav en demo af det for knap 1 måned siden, som varede en lille time ( som kun er en brøkdel af spillet )

— Historien —

Historien foregår i en nær fremtid, 2038, og USA er sammen med Rusland de eneste stormagter der er tilbage, derfor har man i USA  i løbet af årene efter år 2000 fundet ud af at udvikle og opgradere robotter til at være små græsslåmaskiner, og andre ting som vi til daglig har hørt og læst om, og det er endt med at disse “androids” er fuldt arbejdsdygtige og via diverse naturresourcer været mulighed for at udvikle dem så de ligner mennesker, forskellen er blot de ikke er det, og er kodet til kun at “servicere” og hjælpe menneskeheden ihvertfald dem der har råd til det.

Robotter er kun maskiner, produceret af mennesker, så teknisk set gør de kun som deres skabere har kodet dem til at gøre, så vil der altid være en form for fejl kodninger, og det er så de små fejl programmeringer der er skyld i at disse androider begynder at lærer og forstå hvordan mennesker reagere og viser følelser, men som udviklingen forsætter ender de med at få samme følelsesmæssige træk som mennesker, men alligevel ikke noget de kan handle på som udgangspunkt, da de har system “shut down” koder, men der er så de androider der udvikler sig selv og opgradere sine egne kredsløb og rent ud sagt lever efter “Evolutions” lov. Og tilpasser sig samfundet.

Kara er en af mange der lider under dette, det betyder også at robotter der er lavet til at tjene menneskeheden, måske går hen og bliver en fjende af menneskeheden, og derfor ligepludselig er en trussel for menneskets eksistens som helhed, specielt fordi de har 80 % af alt arbejde laves af disse androider, efterhånden som du møder de forskellige karakter, vil du se de kommer fra alle “luftlag” i samfundet, men fælles for dem alle uanset hvordan de ser ud, har de kun en opgave og det er at lystre deres “ejere” men pga disse fejlprogrammeringer i de tidlige år af lanceringernes første generationer, så har det også betydet at disse har lært måden de kan agere som mennesker osv.

Det giver så bagslag da nogen af disse individer måske har lidt mere onde hensigter end først antaget, og det ender derfor i en kamp for overlevelse, både for menneskerne i Detroit, og ikke mindst hele USA, derfor har præsidenten i det hvide hus, bedt om at få fanget og og destrueret alle disse androider der ikke reagere på kommandoer og ikke kan lukkes ned med en standard låse kode. – Det gør spillet til et spil hvor man som menneske vil få en del at tænke over, men samtidigt også se en masse spændende ting hvis tilfældet med androider er hver mands eje i fremtiden.

Spillet har et realistisk setup når det kommer til ens karaktertræk, og en graffik der er ultra let at leve sig ind i som værende realtisk , specielt fordi alle karakterne er blevet modeliseret via rigtige mennesker og det gør spillet så fangende, at man faktisk nogen gange er imponeret over hvor langt man er nået med grafik i spil, ikke mindst med tanke på hvordan man blev lige så imponeret over spil på PlayStation 3 i mange af spillene.Så vil man opleve et “perfekt” setup og et spil der kører så flydende som overhovedet muligt og faktisk imponerer specielt med alle de ting der kan ske og sker i / og omkring en. Selve måden man håndtere bevægelserne på , som nogen gange ses oven fra, men også kan ses forfra og bagfra når man går, ikke en eneste ting er “loopede” i baggrunds sekvenserne, det kører i “realtime” noget man måske ikke ville regnet med for bare 5 år siden, da man startede med at lave spillet.

Styringen, historien og måden at tænke sig igennem spillets vigtige beslutninger på gør at man absolut ikke vil slippe det igen, når man først er kommet igang, er man nød til lige at gå ud i hovedmenuen for at tage en pause, vil man opleve at her er ens handlinger registreret på flere måder, blandt andet er der den kvindelige androide der løbende snakker og fortæller om nogen ting du har oplevet i historien eller noget der kan ske, hvis man forsætter den retning man nu er taget, så kan man også se hvor mange forskellige måder hvert kapitel kunne være blevet klaret på, hvis man ændrede sin adfærd.

Man kan allerede gøre det efter bane 1 tage en anden retning, men for din egen skyld og spillet i helhed , skylder man sig selv den tjeneste slet ikke at bruge denne mulighed før man har kørt det igennem mindst 1 gang, fordi du aldrig vil få alle slutninger på samtidigt da den bare overskriver den vej du tog første gang, du vil derfor blive nød til at tage det forfra igen uanset hvad.

Dine karakterer kan dø i løbet af spillet, du kan ende med at ødelægge det helt for androiderne, men samtidigt kan du også ødelægge det for menneskerne, den vej jeg tog, var ikke så heldig, hverken for menneskerne, men hellere ikke for androiderne, lad os sige jeg fik ødelagt tingene godt og grundigt. Jeg gik fra at håbe på en god slutning for androiderne, endte med at ende helt modsat af, hvordan jeg ellers ville eller turde håbe på, et lille hint, jeg tilpassede mig valgene som jeg synes var relevant for situationen, som man ser “logisk” på.

Alt i Alt så er “Detroit : Become Human” en af de mest fangende historier, man længe har oplevet på PlayStation 4, selv om det på nogen områder virker sådan lidt futuristisk, så er det ikke mere fremtids agtigt end at se en eller anden “tech” conference med diverse robotter og opfindelser et sted i tyskland hver sommer. Lev eller dø som androide, det er spørgsmålet, som vil holde dig hen hele spillet igennem, de er trods alt mere menneskelige end mange mennesker er i deres liv, som man ihvertfald oplever når man har konfrontationer, android og menneske imellem.

Kan kun anbefales uanset hvilken genre du er til mere eller mindre, det er en historie der giver dig valuta for pengene, en historie der er super flot at se på, specielt med det rigtige setup. Og så er spillet let at styre for alle, med det meget omdiskuterede “QTE” ( Quick Time Events ), hvor man skal trykke på en af knapperne når de popper frem, du kan vælge at gøre det i nogen tilfælde, hvor den tilbyder det, men du kan også ignorere det i specielle situationer som kan være en skillevej mellem 2 forskellige slutninger, valget er dit.

“Detroit : Become Human” har så stor spilreplay at man føler man får flere spil for pengene.

Robotter er kun maskiner, produceret af mennesker, så teknisk set gør de kun som deres skabere har kodet dem til at gøre, så vil der altid være en form for fejl kodninger, og det er så de små fejl programmeringer der er skyld i at disse androider begynder at lærer og forstå hvordan mennesker reagere og viser følelser, men som udviklingen forsætter ender de med at få samme følelsesmæssige træk som mennesker, men alligevel ikke noget de kan handle på som udgangspunkt, da de har system "shut down" koder, men der er så de androider der udvikler sig selv og opgradere sine egne kredsløb og rent ud sagt lever efter "Evolutions" lov. Og tilpasser sig samfundet.
  • QTE fungere ligeså godt som tidligere spil
  • Quantic Dream kan skabe de største spil genre
  • Detroit er det flotteste PS4 spil til dato.