MXGP - Review ( PS3 )

Der er udkommet mange forskellige motocross spil i gennem tiden, som f.eks “ATV vs MX” som er en af de mest kendte, hvor man kørte på store open area baner, så var der Disneys “PURE” der ligeledes var et motocross spil hvor man også kørte på en masse “open area” baner, men fælles for disse var de var ikke officielle titler som sådan.

MXGP Motocross er lavet af udviklerne bag MOTOGP serien, som er motocyklernes svar på F1, og de har tilmed officlelle licenser der bliver bragt til live i deres spil.

MXGP – The Official Videogame , som spillet også hedder er ingen undtagelse, her kan man kører på en masse fabriks hold lige fra de små “moto 2” udvikler hold hvor alders grænsen for kørende er max 23 år. Til de store “Moto 1” hold som går op til 450 cc og er altså fuldblodsklassen inden for Motocross og det ypperste som motocross kører at komme i.

F.eks er der danskeren Stefan Kjer Olsen som er et af de mest lovende danske talenter inde for motocross med i spillet i hans fabrikshold fra Honda som hedder “JTech Esta Motorsports Racing Honda”.som er et “Moto 2” hold.

Menuen

I hovedmenuen når man starter spillet er der flere forskellige options,

– Grand Prix

Det her vælger man hvis man vil spille en fuld weekend, det vil sige træning, hvor man kører i 30 minutter og bruger tiden på at justere ens motocross til være optimeret inden den forstående kvalifikations runde.

MXGP_Brazil_Paulin-2

Her efter er der kvalifikationen, som skal bruges til at lave den bedste tid så man selv kan vælge sin starting grid når selve løbs-weekenden starter. Og til forskel for f.eks MOTOGP og F1 så er der ikke en decideret Pole Position plads, hvor bedste tid starter først, men derimod er alle startere i en race weekend, startene på en start linje. Du skal blot vælge en plads som du mener kan give dig en fordel inden det først sving på banen og derfor komme igennem første sving  hvad der kan give dig en fordel så du er tættest og hurtigst kan komme igennem første sving, som den første og derved undgå at smadre eller styre ind i andre kører fordi de skær ind foran dig i svingene.

Til sidst er der så “Race Weekend” som er delt op i 2 afdelinger, hvor af vinderen af hver afdelingen får 25 point pr vundet afdeling, så selv om man måske vinder første afdeling betyder det ikke man nødvendigvis har vundet grand prixet før man har kørt anden afdeling.

– Championship

Championship er selv valgt mesterskabs løb hvor du frit kan vælge løb du vil kører og have med i et mesterskab, det vil sige du kan kører 1 løb eller helt op til 14 forskellige løb, før den samlet vinder er fundet, og her indgår grand prix reglerne for hvert enkelt løbs lokation så selvfølgelige også. Denne feature er specielt sjov at spille hvis man sidder 2 personer og spiller split screen, spiller man derimod alene, vil det være at fortrække at spille “Career”.

– Career

Karriere mode er nok den mode der kan give dig den bedste forbedrelse da du starter som Rookie driver på et MX 2 hold, og så afhængig af dine resultater kan du få tilbudt bedre kontrakter i din klasse.

Jo bedre du kører jo flere fans får du på de sociale medier, jo mere ligger de større hold mærke til dine præstationer, og evt til sidst kontakter din agent dig, som forhåbentlig har forhandlet nogen ordentlige kontrakter på plads til dig som er bedre end den du har .

Snapshot_20140414_092927

Du kan i løbet af en sæson også blive fyret, hvis du slet ikke opfylder nogen af de løbskrav som dine hold har til dig, f.eks ikke at få det krævede antal point der bliver sat for et grandprix, eller du ikke slår din rival som du kan se inden løbet starter.

Du vil hele tiden kunne under menu punktet “Team Interest” se hvor mange procent chance der er for at et hold vil kunne se dig som en kører de vil tegne kontrakt med. Men nogen gange kan et nyt hold rent faktisk være dårligere end dit nuværende så vælg hold med omhu.

– Time Attack

Det siger sig selv, man skal blot slå de omgangstider der er sat af andre kører, f.eks dine venner, eller bare online  og det er delt op i klassen MX1 og MX2 og hvilken baner de er sat på, det er altid godt hvis man er et konkurrence menneske, eller samtidigt også en god måde at lærer banerne at kende på.

– Multiplayer

Der er 3 modes i Online Multiplayer delen, der er Season , Grand Prix og Championship.

Season foregår på den måde man kører 6 løb online og det er nyt løb hvergang det foregående løb er slut, og så skal du kæmpe dig op til MX1 Elite klassen som er den ypperste liga online, her vil du ud over at møde de bedste online kører også, og de pladser der ikke er besat af menneskestyret kører være styret af AI som vil være sværhedsgraden “Hard”

Du vil derimod ikke have kontrol  over hvilken menneskestyret modstandere du får, da man bliver matchede op med random folk, og du kan derfor ikke vælge at lave en “lukket” season f.eks hvis du vil spille sammen med venner.

Hvis du vil spille sammen med venner online er du tvunget til at vælge Grand Prix eller Championship.

Styringen i spillet.

Der er flere måder at styre sin motorcross på, der er “Basic” hvor du egentlig blot skal fokusere på at bruge R2 til at gashåndtaget og L2 til at bremse, og så L3 og R3 til at styre med, men der er også det der kaldes “pro physics” det er for de mere øvede spillere af denne genre, hvor der er lidt mere realistisk styring, det vil sige oversteer og understeer er meget større ved denne styring, og samme med måden du bremser på , trykker du for hårdt bremser i et sving, risikere du at styrte konstant og omvendt, bremser du ikke nok , så vil din motocross blot forsætte sin vej, eller blot glide rundt i svingene og miste kontrollen pga for meget fart.

Graffiken

Graffikken i menuen virker primitivt, men løbene i sig selv er ganske tro mod virkeligheden som det nu kan blive, man kan se forskellen på om man kører på jord, eller man kører på hårdt mudder. Dog er rytterne og ens mekaniker ikke helt så godt lavet når man ser dem i close up, men igen et spil som dette er disse ting ikke så vigtige, så længe løbene som det hele drejer sig om, giver en følelse af man rent faktisk er der.

Teutschental-19

Lyden

Lydsiden fejler lidt der er en eller anden grund ingen kommentator spor i løbene som man ser i MOTOGP serien, kun i hovedmenuerne når man bliver introduceret til de forskellige løbs modes men efter der er der ikke nogen kommentator, om det er en fejl eller om det bare ikke er blevet implenteret i spillet vides ikke.

Derimod giver selve løbene med motorlyde og tilskuere der hepper spillet et ekstra løft, kombineret med soundtrackede fra spillet.

Samlet konklusion

Selv om spillet er “let” , ikke så mange muligheder, som man ser i andre typer motorcykel / bil spil med opsætningen af ens køretøj, betyder det også bare at flere vil kunne lide denne type spil. Fordi det kræver ikke den store motorcykel entuaist for at spille det. Det er nemlig baseret meget i arcade stilen, og det gør også at man vil kunne hoppe direkte ind i det og spille det uden at få baghjul bogstaveligt.

Det nye tiltag med Online Season gør også at man nok kan få hevet lidt ekstra ud af spillet end man normalt ville kunne , og det er derfor værd at investere i også bare for hyggens skyld hvis man vil sidde nogen gutter og kører mod hinanden hvis man ikke er hardcore spiller.

Spillet kan anbefales pga den før nævnte arcadestil, men kan ikke anbefales hvis du er motorfan med stort M, da du har dine begrænsninger i opsætningen af dit køretøj.

Se videoen under her jeg har lavet der viser en hel “Løbs Weekend, med kvalifikation, forbedring af motorcykel i kvalifikationen så jeg forbedre mine tider, og så hvordan en løbs weekend foregår.

Glemt password

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mail adresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Optimized with PageSpeed Ninja

I følge EU lovgivning skal vi pr 1. September 2015 oplyse dig hvad cookies bruges til og kræves for at bruge sitet. flere informationer

For at få den bedste "Browsing oplevelse" og i henhold til EU Cookie loven skal alle website pr 1 september 2015 oplyse om brugen af cookies som det kræver for at have en konto.

Close