Uncharted 4 – A Thief’s End Review

Uncharted 4 – A Thief’s End Review

Uncharted 4 - A Thief End, den perfekte afslutning på en serie, hvor man føler det rent faktisk afsluttes.

Uncharted 4 – A Thief’s End

Nathan Drake er tilbage på sit sidste eventyr, og det er en historie der tar dig til en episk afslutning på en saga.

Genre:, , PEGI Rate:Udviklet af:Udgiver:Multiplayer:Udgivelses Dato:

– A Thiefs End , har om nogen titler siden udkom været en af de mest ventede titler, dels pga det unikke storyplay, men også pga Naughty Dog har skabt noget unik med Uncharted Franchaised. – De har lidt som Rockstar Games, valgt ikke at udgive spil på samlebånd, fordi det er en populær serie, men derimod valgt at udgive titler med flere års mellemrum, og derved have et spil der er kræset om, arbejdet mange 1000 timer på for at få en unik oplevelse hver eneste gang. Og derfor har det været en spændende og interessant rejse specielt for PlayStation Branded, der første gang fik Uncharted : Drake´s Fortune, om den unge skatte-jæger Nathan Drake, og hans makker Sullivan, som rejser verden rundt for at finde skatte fra forskellige tidsperioder. Det har været alt fra det antikke Grækenland til datidens pirater.og helt op til 2.verdenskrig.

Og faktisk kan jeg sige med det samme, jeg har ikke været helt tilfreds med Uncharted siden Uncharted 2, og derfor var det slet ikke nogen form for hype fra min side omkring spillet, som ellers mange andre har haft, dels fordi Uncharted i den seneste version meget fokuseret på multiplayer, noget jeg ikke mener har hørt til Uncharted, ihvertfald ikke den store del som det har fået, og derfor har mine anelser omkring Uncharted 4 også været lidt ambivilant, men heldigvis er Uncharted 4 mere end multiplayer, men en historie der denne gang er lidt mere ekstra ordinær end tidligere.

Uncharted 4 – A Thiefs End er mere end Naughty Dog har lovet, det er exceptionelt, og langt mere end hvad man kunne drømme om. Og ja det er min egentlig mening spillet, og egentlig burde anmeldelse være færdig, men desværre er det ikke sådan anmeldelser skrives, men det er faktisk den dom den får allerede nu.

Uncharted 4 – A Thieds End , starter faktisk som udviklerne lovede som en af dem mest action fyldte introer der nogensinde er lavet i Uncharted serien, og det er sådan en action intro der får en helt ud på kanten af sin pladsen, men bom –  efterfølgende falder det lidt til jorden , og egentlig skal man ca halvdelen ind i spillet før spillet igen giver dig samme actionfyldte stemning. – Noget som jeg vil tro er lidt bevidst, blot for at få vækket spilleren, både nye som gamle, og det er samtidigt en god måde at få spilleren til måske at være ekstra opmærksom på historien der efterfølgende kommer, og er derfor en god appetitvækker. Men herefter så går den lidt i stå, og man får herefter en historie fra fortiden, fra før vi overhovedet begyndte at få kendskab til Nathan Drake

Efter den pågældende hændelse vil man få et blackout, dette blackout har mange nok set mange gange via Uncharted 4 logoet der oprindeligt blev brugt til Uncharted 4 “logo” som ses under her, og her har spekulationer i hvad præcis det illustreret, men præcise dette tidspunkt er faktisk en skillevej mellem fortiden og fremtiden, og du vil derfor først få en irreterende cliffhanger, men samtidigt en forvirring , som stille og roligt bliver glemt.

Uncharted 4: A Thief’s End E3 2014 TRAILER | EXCLUSIVE to PlayStation

Fortiden dukker frem ( blandt andet Nathan Drake´s bror )  og man finder ud af hvordan Nathan Drakes barndom har været, og personer fra barndommen som stille og roligt bliver viklet ind i Nathans liv , personer man måske ikke har hørt om før, og egentlig kan man forstille sig at det er ting fra fortiden der har pint Nathan så meget at disse personer aldrig har været nævnt , og måske har det aldrig været hensigten at disse rent faktisk har været en del af planerne for Uncharted, og derfor skulle man lave indgangsvinkel som var passende og som måske samtidigt afslører at Nathan Drake har haft det svært siden tabet af sin storebror, og derfor ikke har nævnt ham på noget tidspunkt i nogen af de gamle.

Uncharted 4 – A Thief End,  den perfekte afslutning på en serie, hvor man føler det rent faktisk afsluttes.

– Men Naughty Dog har præcis med hans bror indtræden i Nathans sidste eventyr sørget for at det hele giver mere mening , og faktisk virker han som et frisk pust, og man kan tilmed se nogen ligheder mellem disse 2 brødre, mange af tingene har Nathan fået efter sin storbror.

Selv om spillet er det sidste i serien, så har Naughty Dog forsøgt sig med nye tiltag, blandt andet med en grapling hook, denne kan få dig rundt på banerne hvor det tillades at bruge den, men også ved at få lidt mere stealth ind i spillet, og i nogen tilfælde kan den være nyttig at klarer nogen baner med hvor man skal fra punkt A til B – hvor man måske føler det nødvendigt at blive uset, og kan med fordel bruges i specielt “knusende” sværhedsgraden.

Den giver også en andre muligheder da man kan bruge den som hurtig “get-away” hvis man bliver beskudt eller er i knibe, specielt hvor der er tæt bebygget, eller mange træer, og det kan ikke undvurderes brugen af den. Dog kan den ikke bruges som våben , som man kender det f.eks fra Just Cause spillene.

Spillet er hellere ikke “scriptet” mere på samme måde som tidligere, og det giver nogen episke scener der giver dig nogen “open-world” lignende baner, hvor der er flere måder at komme fra A til B på , og selv om Uncharted tidligere har været kendt for mange “boom” eksplosioner så er det ikke helt tilfældet mere, og det er mere i en opdagers ånd , hvor kamp nødvendigvis ikke er en fordel, men derfor giver en mulighed for at gå omveje som sender en forbi fjenderne uden at blive opdaget.

Selv om spillet kører 30 FPS , så kører det derimod 30 FPS fast uden problemer, og for tech-nørder der mener de kan se forskel på 30fps og f.eks 60fps med det blotte øje, vil uden tvivl begynde og tvivle på deres syn, fordi der er så mange detaljeret elementer i spillet at du slet ikke vil skænke disse forskelle en tanke ,men derimod blive imponeret over hvad der er kommet ud af denne såkaldte “lave” FPS.

Spillet er uden tvivl en af Naughty Dogs mest ambitiøse Uncharted spil nogensinde, og de har virkelig gjort alt for at gøre afslutningen på denne saga til en perfekt afslutning, hvor man rent faktisk får følelsen af man får afsluttet det frem for evt at komme med nogen små cliffhangers, det er ihvertfald ikke tilfældet her, og jeg har som indledningsvis nævnt , ikke været en hypede person omkring UC4, specielt efter jeg faldt lidt fra efter UC3, så derfor kan jeg med ro i maven sige, Uncharted 4 – A Thief End den perfekte afslutning på en serie, hvor man føler man rent faktisk får en afslutning.

Historien giver en god afslutning på alt hvad Nathan har lavet, og man får svar på en del ting, og en ide om hvad præcis Nathans fremtid ser ud, og det er bestemt ikke som tyv.

• God afslutning på en helts eventyr
  • Naughty Dogs bedste Uncharted spil